سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران و مسؤولان شرکت خودروسازی سایپا

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران و مسؤولان شرکت خودروسازی سایپا

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدالله والسلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. با توضیحاتی که آقایان فرمودند، خیلی چیزهایی که از یادمان رفته و اطلاعات آنها کهنه شده بود، در مورد سایپا به روز شد. ذهن من همیشه اینجوری بود که به صنعت خودرو توجه شد. فکر می‎کردم صنعت خودرو یک صنعت مادر برای صنایع ماست و ماهم اینها را از شما در بحث‎ها یاد گرفتیم.
در این بخش آقایان زحمت کشیدند و الآن نسبتاً از صنایع پر رونق ماست. اگرچه اقتصاد کشور و وضعی که در مصرف بنزین داریم، جای نگرانی در کشور درست می‎کند. چون معمولاً هر خودرویی که این روزها ساخته می‎شود، مثل یک خانواده به جمع نان خور دولت اضافه می‎شود که باید بنزین ارزان مصرف کند.
ما باید این قسمت را اصلاح کنیم، به نوعی که مردم با خیال راحت بتوانند از منافع خودشان  مطمئن و خاطری جمع داشته باشند. ولی این صنعت امروز یک صنعت پیشتاز است و در همه دنیا هم این‌گونه است. کشورهایی که سابقه خوبی در خودرو دارند، خیلی برای آن ارزش قائل هستند و روی آن حساب می‎کنند. هم جزو افتخارات آنها و هم جزو عوامل توسعه واقعی صنعت آنهاست. به طور کلی صحبتی با همه صنایع داریم که الآن با شرایطی که در بازار جهانی پیش آمده و به خصوص اگر ما در تجارت جهانی عضو شویم، باید تحول عمده‎ای در صنایع ما رخ بدهد که بتوانیم به هدفی که در چشم‎انداز ترسیم کردیم، برسیم و مقامی را که می‎خواهیم، کسب کنیم. باید صنعت کاملاً به روزی داشته باشیم و بهره‎وری در صنعت از سطح قابل قبولی برخوردار باشد.
از گزارش شما این‌گونه نتیجه‎گیری می‎شود که خوشبختانه بهره‎وری وضع بهتری در این سالها پیدا کرده است. اگر می‌خواهیم به آن مقام برسیم، باید در همه صنایع و تولیدات و به طور کلی در مثلث، فضا، سرمایه و انسان، سهم انسان را تقویت کنیم. انتظار داریم در چند روزی که فرصت مطالعه داریم و اگر بنا شد که مسئول باشم، راهکار درستی برای نگرانی صنعتگران پیدا کنیم. الآن در محیط صنعتی در آنجایی که مسؤولان صنعت هستند، برخی نگرانی‎ها به چشم می‎خورد. در رقابت جهانی و برخی جاها صنایع ما تهدید می‎شوند. اگر وارد سازمان تجارت جهانی شویم و الآن هم که نیستیم و دیوار تعرفه را داریم، باز صنایع ما مشکل دارند. قطعاً ما باید حرکتی کنیم که صنعت ما از این نگرانی‎ها رها شود. اگر مشکل بهره وامها، بهره‎وری یا آموزش و مدیریت است، به طور قطع باید تحرکی داشته باشیم.
خواهش می‎کنم شما به عنوان شرکت‎های موفق صنعت از تجربه خودتان و از چیزهای دیگری که می‎دانید، استفاده و کمک کنید که دوره‎ی خوبی برای صنایع در سالهای آینده تدارک ببینیم. توسعه و حرکت واقعی ما، بهترین بخش آن در صنایع است. ما در کشاورزی باید جدید باشیم و چیزهای زیادی را در آنجا بکار بگیریم، ولی میدان توسعه ما اینجاست. رشد تولید و اشتغال ما به این بخش وابسته است.
نکاتی که شما در گزارش فرمودید و توجهی که به مصرف کننده، مشتری، کیفیت، بهره‏وری و به استفاده از تنوع مطلوب شده، خوب است. البته ظاهر این تنوع‎ها در جامعه جای‌سؤال است که خواهش می‎کنم برای مردم توضیح بیشتری بدهید که این‌تعدد محصولات را توجیه کنید. برای شما این توضیح آسان است.
در مجموع می‎توانیم روی صنعت خودرو به عنوان یک حرکت پیشتاز، مادر، پشتوانه و تأمین کننده‎ی نیازهای بسیاری از صنایع کشور در بخشهای مختلف حساب کنیم‌ که این قسمت‌الآن روی ریل است ونسبتاً خوب به پیش می‎رود.
بحث واردات خودرو بحث مهمی است که الآن مطرح است. فعلاً دو دیدگاه در دولت وجود دارد، بعضی جاها طرفداری و بعضی جاها هم مخالفت می‎کنند و یا محدودیت می‎خواهند که باید سرنوشت این وضع روش شود. اگر واقعاً بناست وارد شود، حد آن مشخص شود که همه بدانند تهدید نمی‎شود. باید یک کار کارشناسی صورت پذیرد.
در مجمع هنوز به این بخش نرسیدیم که باید بحث کنیم. این بخش قدری از بحث کلی پایین‎تر است. در این نوع کارشناسی‎ها وارد نمی‎شویم که بخواهیم تعیین کنیم چه مقدار باید وارد شود و یا واقعاً باید وارد بشود یا نشود. اینها برعهده دولت است و ما کلیات دیگری را در مسایل صنعت مطرح می‎کنیم و آنها هم به زودی اعلام می‎شود. خطوطی مشخص خواهد شد و بقیه را دولت و مجلس تصمیم می‎گیرند.
اگر بعداً بنده در دولت بودم، آن موقع وظیفه‎ام مشخص می‎شود. مسأله آمدن به خدمت شما هم جزو قول‎هایی است که به آقای قلعه‎بانی در شهر خودشان دادیم. من هم علاقه‎مندم که به آنجا بیایم. ایران خودرو را دیدم و با بعضی از کارهای آنها آشنا هستم. ان‎شاءالله خدمت شما هم می‎آیم تا هم دست مریزاد بگویم و هم اطلاعات خود را بالا ببرم.
در مسأله انتخابات هم به این نتیجه رسیدم که چاره‎ای ندارم و باید وارد شوم که اعلان حضور کردم. خودم را در اختیار مردم گذاشتم و مردم تصمیم می‎گیرند. هر تصمیمی که بگیرند، راضی هستم. این قدر دیدم که در شرط اولی اهل نظر و بخش قابل توجهی از مردم مطالبه می‌کنند. با خود گفتم اگر به پیشنهادها و خواسته‎های مردم پاسخ ندهم، هیچ جوابی برای خودم ندارم. می‎دانم دوره‎ی واقعاً سرنوشت‎سازی را درپیش داریم. در این چهار سال باید تکلیف خیلی از چیزها روشن شود. شاید خیلی‎ها از دشمنان ما یا کسانی که به ایران طمع دارند، خواب شومی برای ما دیده باشند و یا افکار نادرستی دارند. شاید نگرانی‎هایی در بخشی از جامعه ما وجود داشته باشد.
می‎بینیم که مسائل جهانی به سرعت در حال تحول است و تاریخ و کتاب آن خیلی سریع  در حال ورق خوردن است. ما که در عصر آن هستیم و بخواهیم بخوانیم، با تأخیر به مسایل روز می‎رسیم و دنیا بسیار در حال متحول شدن است. مردم داخل کشور، به خصوص جوانان که الآن بالغ و وارد صحنه‎ می‎شوند، تفکرات و مطالبات کاملاً جدیدی دارند. دنیا هم این‌گونه  است. اطراف ما به سرعت دارد متحول می‎شود و غربی‎ها هم دارند به این تحول دامن می‎زنند. حالا صادق باشند یا نه، معلوم نیست. اصل بر این است که استعمارگران هیچ وقت صادق نیستند و به دنبال منافع خودشان هستند. گاهی پوشش‎های مردمی هم برایش درست می‎کنند.
در داخل کشور هم متأسفانه در بخش سیاسی‎ها و جناح‎های سیاسی هماهنگی مطلوب وجود ندارد و نامطلوب است.
 انسجام ملی در شرایط فعلی ضرورت اول جامعه است که جامعه ما از لحاظ جریانهای سیاسی و بخش‎های قومی و‌ مذهبی که در کشور هستند و بخش‎های مختلف جامعه حاضر باید منسجم باشند که همکاری و همدلی عمومی همراه با هوشیاری را طلب می‎کند.
مسایل دائمی هم در دستور است. مثل مسأله عراق که نمی‎توانیم تأثیر و سرنوشت عراق را ندیده بگیریم. روی همه منطقه تأثیر جدی دارد. آمریکایی‎ها بمانند یا بروند، مسایل مهمی دارد. مسأله فلسطین احتمالاً دارد وارد فاز جدیدی می‎شود. کشورهای همسایه ما در معرض تحول هستند. کشورهایی که تا به حال مقاومت می‎کردند، مقاومت آنها شکسته شد.
امروز خبری بود که در پارلمان کویت که بیست سال است مسأله حقوق زنان برای انتخابات مطرح بود، تصویب شد. روند تحولات جهانی در حال اتفاق است. هیچ کس فکر نمی‎کرد عربستان سعودی به این زودی شوراها را تأسیس کند و به بخش‎های مختلف میدان بدهد که الآن در همه جا شورا تأسیس شده است. شوراهای شهری تصویب شد. مصر فشار جدی دارد که از انتخابات تک حزبی دست بردارد . لبنان را هم می‎بینید. به هرحال دنیا به سرعت در حال تحول است.
ما هم در بین همه این‎ها پرونده‎ی هسته‎ای را داریم که حساسیت تقریباً همه دنیا را برانگیخته است. غربیها، شرقیها، همسایگان، اعراب و اسرائیل روی مسأله هسته‎ای ما حساس هستند. مسائل دیگری هم هست.همه اینها ایجاب می‎کند که ما در داخل کشور هوشیار باشیم و مسائل فرعی و دست دوم و سوم ما را به خود مشغول نکنند و به مسائل اصلی مشغول باشیم. می‎توانیم کار کنیم، چیزهای که شمااز شرکت سایپا گفتید، در شرکت‎ها و جاهای دیگر هم از این خبرها بسیار هست که زمینه یک حرکت سریع‎تر را به شکر خدا در کشورمان می‎بینیم.
امیدواریم آرزوهایی که در بندهای چشم‎انداز بیست‎ساله تبلور پیدا کرده، به کمک خود شما تحقق پیدا کند. ما برای توفیق شما دعا می‎کنیم و انشاءالله همراهی خواهیم کرد که به اهدافتان برسید.خیلی خوش آمدید.
والسّلام علیکم و رحمه الله