سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران سازمان خدمات درمانی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران سازمان خدمات درمانی

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول‎الله و آله
خیلی خوش آمدید. امیدواریم که در این ایام مقدس و لیالی قدر، خداوند به ما توفیق بدهد که از لحظات بسیار گرانبهایی که هدیه خدا برای بشر است، استفاده کنیم. شهادت حضرت مولی‎الموحدین(ع) را تسلیت عرض می‎کنیم و دعا می‎کنیم که بتوانیم از پیروان ایشان باشیم.
کار بیمه،  امروز مهم‎ترین کاری است که برای رفاه و آسایش خاطر و روان شدن کارهای کشورها اهمیت دارد. بیمه درمانی و بیمه‎های دیگر از اهمیت ویژه‎ای برخوردار هستند. اگر در زمان ما بیمه نباشد، هرج و مرج کشنده‎ای دنیا را فرا می‎گیرد. این امر از ابتکارات خوب دنیاست. گرچه در اوایل در ایران شبهاتی بود و فکر می‎کردند اشکال دارد و بعضی‎ها مخالفت می‎کردند، ولی کم‎کم این مخالفت‎ها زمینه‎ای ندارد و هرچه هم مخالفت شود، تأثیری ندارد و قوانین مربوط به آن نوشته شد.
باید بیمه را جدّی بگیریم. چون همه بخش‎ها نیازمند بیمه مطمئن هستند. در مورد خدمات درمانی هم بدون بیمه نمی‎توانیم درمان را سامان بدهیم. اگر هر امکانی مهیا شود، تجربه دنیا نشان می‎دهد که بدون بیمه نمی‎شود. آمار افراد تحت پوشش فعلی امیدوار کننده است. سال‎های پیش این‎قدر نبود و الآن روی روال پیش می‎رود. تنها عده‎ی کمی هستند که نیازی به بیمه ندارند، تصمیم آنها با خودشان است. اما بیمه برای توده مردم، به خصوص اقشار آسیب‎پذیر جامعه امری حیاتی است و هرچه دولت سرمایه‎گذاری و برای این بخش هزینه کند، در کلان کشور که نگاه کنیم، به نفع دولت است.
ممکن است برای یک بیمار زیاد  هزینه کنیم، اما در کلان اگر نتوانیم درمان را منسجم کنیم، ضررهای عمده‎ای خواهیم دید و ضررهای سیاسی و بنیانی هم خواهیم دید. لذا اینجا جای خسّت نیست. به علاوه اگر بیمه به وظایف خود عمل کند و همه از بیمه استفاده کنند، صرفه‎جویی‎های واقعی اتفاق می‎افتد، الآن مصرف داروی ما سطح درستی ندارد. در خیلی از جاها مسرفانه دارو مصرف می‎شود و تجویز دارو نیز زیاد است و پزشکان تعهد خوبی در این زمینه ندارند و فقط با این کار می‎خواهند بیمار راضی باشد.
فکر می‎کنم در بحث واردات دارو، داروهای خوبی در دنیا تولید می‎شود، ولی بسیار گران است. هرچند ما بخش زیادی از داروها را در داخل کشور تولید می‎کنیم، باید این سیستم را در اختیار بیمه قرار بدهیم تا به آن نظم ببخشیم. لذا باید در بخش بیمه موارد بسیاری را درست کنیم تا به یک بیمه واقعی، سالم و اطمینان بخش دست پیدا کنیم.
سال‎های پیش وقتی بیمه روی تخت بیمارستان را مطرح کردیم، خیلی‎ها مخالف بودند و می‎گفتند برای بیمه هزینه دارد. ولی ما آینده این کار را درنظر گرفتیم. روستاها در بحث بیمه خیلی اهمیت دارند که فرهنگ بیمه در آن جدی شود. در مراحل اولیه هزینه‎های زیادی انجام می‎دهیم، مطمئناً در چند سال آینده می‎توانیم بیمه را با همان سیستم درست و بدون تزریق هزینه‎های فوق‎العاده و اضافی، نگه داریم.
به هر حال بنده صمیمانه از دلسوزی شما که در این راه تلاش و پیشرفت می‎کنید، تشکر و دعا می‎کنم که این حرکت متوقف و ضعیف نشود. افرادی پیدا نشوند که به یکباره در این مسیر سنگ‎اندازی و زحمات طولانی این بخش را متوقف کنند. هنوز جای نگرانی باقی است.
هنوز شما باید روی روابط عمومی بیشتر کار و بیشتر اطلاع رسانی کنید و مردم را در جریان قرار بدهید. آثار بیمه نبودن را به مردم بگویید. فوائد اقتصادی بیمه را محاسبه و از افراد پراستعداد کشور استفاده کنید.
به هر حال تلاش همه‎جانبه‎ای را در پیش داریم تا به یک بیمه مطمئن برسیم. وقتی بچه‎ای به دنیا می‎آید تا موقعی که تقدیرش او را از دنیا می‎برد، از جهت درمان خیالش راحت باشد. اگر سه چهار چیز در کشور درست باشد، در بقیه چیزها مردم تحمل می‎کنند که یکی بهداشت و درمان و بیمه است. موارد دیگر شغل، تحصیل و مسکن است. اگر این موارد در زندگی مردم جدّی گرفته شود که جزو وظایف مهم نظام است، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
اگر حکومت این امور حیاتی را در سطح مطلوبی در اختیار مردم بگذارد و یا کارش را تنظیم کند، بقیه امور در مسابقه است و افراد با  استعدادهای خودشان، هریک به سهم خود می‎توانند از آنها بهره‎مند شوند. اگر کسی عقب ماند، خودش کوتاهی کرده و تلاش نکرده است. باید کشور را از جهات امنیتی و کار تنظیم کنیم تا خیال مردم از تحصیل، بهداشت، مسکن و ... راحت باشد که جامعه‎ای راحت خواهیم داشت. اگر جامعه راحت زندگی کند، فوائد بهداشتی، درمانی و صرفه‎جویی در آن هست.
به هر حال بنده به عنوان یکی از خدمتگزاران این انقلاب صمیمانه از تلاش‎های شما تشکر می‎کنم و اگر جایی احتیاج باشد و بتوانم کمکی بکنم، برای رفع مشکلات شما خواهم کرد. خیلی خوش آمدید، خداوند عبادات شما را قبول کند. انشاءالله
والسلام علیکم و رحمه‎الله