سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران روابط عمومی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران روابط عمومی

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول‎الله و آله
تقویت روابط عمومی جزو عقاید من بود. آن موقع این را مطالبه می‎کردیم و تا حدودی هم موفق بودیم، اما هنوز در حد مطلوب نیست و من از مجموع پیشرفت‎ها در این بخش راضی نیستم. انتظار ما این است و این سؤالی هم که کردم، می‎خواستم ببینم چه قدر عمل شده. البته دانشگاه‎ها نیرو تربیت می‎کنند. انتظار ما این است کسانی که کارشناس هستند، به خصوص کارشناسان و مدیران در روابط عمومی باید با فنّ اطلاع‎رسانی صحیح آشنا باشند و عالمانه و دانا با مسایلی که در حوزه‎ی مسؤولیت آنهاست، برخورد کنند که البته حقیقت‌گویی را جزو مهم‎ترین شرط‎ها می‎دانم. هیچ چیز برای پیشرفت یک جامعه از اطلاع به واقعیت‎های محیط مهم‎تر نیست.
ما با قرآن حرف می‎زنیم و قرآن در آیات زیادی جامعه عالم را جامعه‎ی برتر معرفی می‎کند. حتی در تفسیرها خیال می‎کنند یک رشته دینی است. مثلاً وقتی که قرآن می‎گوید (هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون) سؤال مهمی را مطرح می‎کند، اینجا آدم نیست. جامعه است و مصداق مهم آن جامعه است. آیا جامعه عالم با جامعه ناآگاه مساوی هستند؟ قرآن می‎خواهد بگوید مساوی نیستند و جامعه‎ای که دانا است، خیلی بالاست (یرفع‌الله الذین آمنوا و الذین اوتوالعلم درجات) باید به عنوان مسلمان سعی کنیم جامعه با حقایق آگاه باشد.
علم هم با فریبکاری به معنای تحمیل افکار منافات دارد. علم واقع‎بین، واقع‎نگر و مثل آیینه است و اگر این چنین باشد، دانایی است. اگر آدم فرمول‎هایی را به کار ببرد که چیزهای غیرواقعی را خودش بفهمند و دیگران را وادار کند که آنجور بفهمند، این ضدّ علم است. روابط عمومی‌ها با اهدافی که برای آنها تعریف شده است، مسؤولیت بزرگی دارند و باید تلاش آنها این باشد که آنچه را در محدوده‎ وظایفشان می‎گذرد، به مردم منعکس کنند و این اطلاع‎رسانی باید براساس ضوابط باشد.
ممکن است چیزهایی محرمانه باشد و نباید مطرح شود. در دنیا هم یک خط زمانی برای چیزهای محرمانه می‎گذارند و وقتی این مدت سپری شد، باید گفته شود و از مردم مخفی نماند. ولی همه می‎پذیرند که در مقطعی چیزهایی نباید مطرح شود که به صورت طبقه‎بندی می‎ماند.
در مورد معرفی انقلاب، وقتی به کل جامعه نگاه می‎کنیم و برآیند همه را می‎بینیم، متوجه می‌شویم که نظام ما واقعاً مظلوم است. ما باید نظام را بیش از آنچه که گفتیم، دقیقاً بشناسیم و معرفی کنیم. مردم ما با دست خالی کار بزرگی را در انقلاب انجام دادند. هیچ‌یک از امکانات حکومتی در اختیار آنها نبود و خیلی تحت فشار بودند و همه دنیا به آنها فشار می‎آوردند، این مردم با مبارزات خلقی که کردند و خیلی کم به خشونت متوسل شدند، به پیروزی رسیدند. هر چند گروه‎هایی بودند که کارهای مسلحانه می‎کردند، ولی ما اسم آنها را تبلیغ مسلحانه گذاشته بودیم که صدا را بیشتر بلند کنند. چون اعلامیه خیلی انعکاس گسترده نداشت، ولی در اثر انفجار همه دنیا از آن مطلع می‎شدند و به سراغ آن می‎رفتند. ولی خشونت در ذهن مبارزین و مدیران آنها نبود.
به هر حال مردم ما کار بزرگی کردند و رژیم مسلطی را با تمامی امکاناتی که داشت، سرنگون کردند و مدیریت بعدی را علی‎رغم هرج و مرج و نقاط منفی که بعد از پیروزی در انقلاب‎ها هست، سر و سامان دادند. موفق شدند نظام جدیدی خلق کنند، بسیار متفاوت با بقیه انقلاب‎ها عمل کردند، مردم را اذیت نکردند. روبناها را حفظ کردند. کارکنان دولت قبل را - بجز اندکی- نگه داشتند که عده‎ای خودشان رفتند و نمی‎توانستند بمانند.
در این 25 سال استعمارگران این شکل از انقلاب را نمی‎پسندند.هم با محتوای آن مخالف بودند و هم می‌ترسیدند که مبادا به یک الگو تبدیل شود و همه‎ کشورها یاد بگیرند. لذا خیلی علیه ما کار کردند و ما هم خوب عبور کردیم. بالاخره جنگ را که همه دنیای شیطانی پشت سر صدام بودند، خوب از سر گذراندیم. در حالی که تحریم بودیم، توانستیم زیربناهای کشورمان را بسازیم و ویرانه‎های جنگ را جبران کنیم. در همان موقعی که مشغول ساختن بودیم، در فضای بیرون هم درگیر مسایل فراوان مزاحمت‎ها و در چند جبهه مشغول تلاش بودیم.
کسانی که حرف‎های غیرمعقول می‎زنند، این موارد را نادیده می‎گیرند و این خیلی بد است. هروقت می‎خواهیم حرف جدیدی بزنیم، اول باید قداست انقلاب را بگوییم و بعد به اشکالات اشاره کنیم که باید برطرف شود. تا به حال به انقلاب ظلم شده است، با اینکه رسانه‎های زیادی در اختیار داریم، ولی می‎دانم که حق انقلاب ادا نشده است. ضرر آن هم به همه می‎رسد. اگر افکار مردم منحرف شود و از انقلاب بدبین شوند، چه چیزی جای آن می‎آید؟
به هرحال در شرایط فعلی اطلاع‎رسانی بسیار بسیار مهم است. در هر بخشی باید سعی کنید عالمانه اطلاع‎رسانی کنید. در کشورهای پیشرفته گرایش‎های زیادی در تعلیمات سیاسی هست که خیلی از آن گرایش‎ها در دانشگاه‎های ما نیست و باید متخصص بیشتری داشته باشیم و به دنبال آدم‎های سطح بالا در این بخش برویم و در تعلیمات به فوق‎لیسانس اکتفا نکنیم.
اطلاع‎رسانی تا جایی که به شما روابط ‎عمومی‎ها مربوط است، یک‎جور است. وقتی به خبرنگارها و رسانه‎ها برمی‎گردیم که به عشق خودشان این حرفه را انتخاب کردند، بحث دیگری دارد و شما باید آنها را تغذیه کنید. آنها به اطلاعات صحیح، درست و منظم احتیاج دارند تا با زبان و هنری که دارند و با ابزاری که در اختیار دارند، بتوانند آنچه را که شما ارایه می‎کنید، با زبان روز با مردم در میان بگذارند و بهتر شفاف کنند.
اگر این اطلاع‎رسانی از منبع سالم انجام شود، تبلیغات منفی به صورت موج می‎آید و می‎رود. چیزهای خلافی که می‎گویند، موجی درست می‎کند و اگر مقاومت شود، می‎شکند. اگرچه رسانه‎هایی که در دنیا به وجود آمدند، اهداف دیگری دارند، ولی نهایتاً مجموعه ابزار اطلاع‏رسانی دنیا می‎تواند خدمت زیادی به مردم بکند. اگر مردم از این ابزار خوب استفاده کنند، اگر انسان‎های فرهیخته، باسواد و صالح از این شرایط استفاده کنند، خیلی آسان می‎توانند حرف‎هایشان را بزنند. ممکن است در جاهایی خفقان رسانه‎ای باشد، اما آنچنان دنیا به هم مربوط و فضا باز است که می‎توان فضای محدود را شکست و در جاهای محدود هم رخنه کرد. این خود پدیده‎ی مبارک جهانی است. گرچه آنهایی که استاد هستند، بیشتر از ما استفاده می‎کنند، ولی ما هم باید عالمانه با واقعیت‎های تاریخ برخورد کنیم.
آرزویم این است که روزی به جامعه آگاه و دانایی برسیم که مردم بتوانند هم واقعیت‎ها را تشخیص بدهند و هم حقیقت را بفهمند و هم بتوانند از حقیقت دفاع کنند. فکر می‎کنم اگر مردم حقیقت را بفهمند، از آن دفاع می‎کنند. حقیقت زیباست و آنقدر جاذبه دارد که مردم از نقاط مثبت‌آن دفاع کنند.آنهایی را که واقعیت است، ولی مطلوب آنها نیست، کنار خواهند زد.
شما روابط عمومی‎ها در جای خوبی قرار گرفتید. ان‎شاءالله بتوانید مسؤولیت سنگینی را که به عهده گرفتید، به خوبی انجام بدهید و ما هم باید سعی کنیم در مجمع با ترسیم سیاست‎ها این راه را بهتر تقویت کنیم. انشاءالله جلسات شما با شرایط جدید همیشه برقرار باشد.
والسلام علیکم و رحمه‎الله