سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فرهیختگان عراقی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فرهیختگان عراقی

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السلام علی رسول ‎الله و آله
آقایان و خانم‎ها بسیار خوش آمدید. ما سال‎ها انتظار چنین روزهایی را داشتیم که برادران عراقی را در اینجا با امنیت ببینیم. خدا را شکر می‎کنیم که این آرزو را تحقق یافته می‎بینیم. من برنامه‎های زیادی از این قبیل که شما حضور دارید، با مهمانان عراقی در طول سال داشتم و همیشه با عشق و علاقه در جمع عراقیها شرکت می‎کنم. حقیقتاً همه شما را دوست داریم. شما را برادر و خواهر خود می‎دانیم. امیدواریم که موانع برطرف شود تا ایران و عراق همکاری‎های مؤثری در منطقه و دنیا داشته باشند.
دردوره بعثی‎ها در عراق بر شما خیلی سخت گذشته است. علاوه بر ستمهایی که در داخل عراق به مردمش شد، سه جنگ خطرناک برای مردم عراق پیش آورد. همسایه‎ها و مردم عراق را اذیت می‎کردند. بالاخره خداوند با سنت همیشگی «اللهم الشغل الظالمین بالظالمین»، بدست حامیان صدام، صدامیان را از زمین برداشت.
آمریکا که حامی بعثی‎ها بود، به دشمن آنها تبدیل شد و این تدبیر و سنت الهی است. الآن کم و بیش راه باز شده تا مردم عراق سرنوشت خودشان را بدستشان بگیرند. البته این خواست آمریکا نیست،‌ آمریکا مایل است که حاکم بر عراق باشد و می‎خواهد از طریق عراق بر منطقه هم حاکم باشد. می‎بینیم که بعد از دو سال ، هنوز نیروهایش را در عراق تقویت می‎کند و می‎بینیم که در امور داخلی شما هم دخالت می‎کند.
ولی مردم عراق نشان دادند که مردم باشعور و آگاه و آزادمنشی هستند. علمای عراق - چه شیعه، چه سنی و چه ادیان دیگر مثل آشوری‎ها و ترکمن‎ها - نشان دادند که در کنار مردمشان هستند و با آنها کار می‎کنند. شما هنوز در راه سختی به پیش می‎روید. روزانه ما اخبار زیادی از انهدام، خرابی، انفجار و کشتار در عراق می‎شنویم و می‎دانیم که خسارات زیادی به کشور شماوارد شده و مشکلات زندگی در آنجا پیش آمده است. ولی اینها می‎گذرد و این مشکلات تمام می‎شود و شما به خاطر منابع خوبی که دارید و انسانهای بسیار باهوشی که دارید، می‎توانید کشورتان را بسازید و آباد کنید.
عراق می‎تواند از لحاظ سطح معیشت و پیشرفت یکی از پیشرفته‎ترین کشورهای منطقه شود و این به دست شما است. باید خیلی با تدبیر این دوره‎ی سخت را بگذرانید. یکی از مهم‎ترین نیازهای شما این است که برادری، همدلی و وحدت ملی را در عراق حفظ کنید. واقعیت زندگی در عراق این است که قومیت‎ها و مذاهب مختلف در عراق به صورت مؤثر وجود دارند. دو مورد مذاهب شیعه و سنی هستند که هر دو مسلمان هستند و نباید دنبال تفرقه‎های جزئی که در عقایدمان هست، بروند. ادیان مسیحی، مثل آشوری و بقیه فرقه‎هایی که هستند، باید با آنها زندگی مسالمت‎آمیز و عادلانه در عراق داشته باشند و از لحاظ قومی شما کرد، عرب، ‌ترکمن و گروه‎های دیگری دارید و ناچارید و بر شما واجب است که همزیستی مسالمت‎آمیز را حفظ کنید. شاید استعمارگران و صهیونیست‎ها بخواهند  بین شما نزاع‎های خونین باشد که حضور آنها را در عراق توجیه کند. این بستگی به بلوغ سیاسی و فرهنگی شما دارد که نتوانند توطئه‎های خودشان را در عراق اجرا کنند. در عراق دو مسیر الآن جلوی شما است که هر دوی آنها سرنوشت ساز است که یکی مثبت و دیگری منفی است. اگر شما متحد و در صحنه باشید و عراق آزاد، مستقل و آبادی را بسازید، کار بسیار بزرگی است. در این صورت کار بسیار بزرگی برای همه منطقه خواهد بود و عراق به
صورت مثبت روی مسائل منطقه از قبیل مسأله فلسطین و بقیه مسائل تأثیر خواهد گذاشت.
ولی اگر برعکس شود و اختلاف داشته باشید و آمریکا در آنجا بماند، عراق وسیله و راهی می‎شود تا از آنجا همه مردم منطقه آسیب ببینند. خود شما هم آسیب می‎بینید و منطقه هم آسیب می‎بیند. پس الآن برای ما همسایه‎های شما و مسلمانان مهم است که مردم عراق موفق شوند.
من به شما مهمانان گرانقدر - چه شیعیان و چه آشوری‎ها - عرض می‎کنم که مطمئن باشید ایران می‎خواهد به شما کمک کند. هیچ منفعتی الآن برای ما بالاتر از این نیست که عراق آزاد، مستقل و راحت باشد و هر تجربه‎ای که در دانش، فنون و امور اداری داشته باشیم، در اختیار شما است و هروقت بخواهید، می‎توانید استفاده کنید.
امیدوارم که این سفرها، مذاکرات و ملاقات‎ها سهم زیادی در نزدیکی بیشتر دو ملت و دو دولت داشته باشد. وقت شما را بیشتر از این نمی‎گیرم. خداوند به شما توفیق بیشتری بدهد و انشاءالله از سفرتان به ایران با خاطره‎ خوش برگردید.
والسّلام علیکم و الی اللقاء ان‎شاءالله فی العراق