سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از بزرگان اهل سنت

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از بزرگان اهل سنت

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله
جلسه مطبوع و مأنوسی برای بنده است که در بین افراد اهل علم اهل سنت و علما و بزرگانی هستم که باید ازبعد صنفی با هم انس طلبگی داشته باشیم و داریم.
محبت‌هایی که نسبت به من فرمودید، ناشی از حسن ظن شماست. خودم را خیلی کمتر می‌دانم. اما با احساس مسئولیت و اینکه شاید وظیفه دینی و ملی ایجاب کند، در معرض افکار عمومی قرار بگیرم، خود را مطرح کردم و به  آنچه که خداوند حکم کند و هر چه نتیجه انتخابات باشد، از لحاظ شخصی برایم تفاوتی ندارد و راضی هستم. وقتی انجام وظیفه من در این خلاصه شود که اعلام حضور کنم، انجام می‌دهم و بقیه مربوط به خداست که هرچه اراده الهی باشد، همان می‌شود. انشاءالله خیر کشور را می‌خواهد و قطعاً اجازه نمی‌دهد این همه جهادها، تلاشها و فداکاری برای اسلام از دست برود و مطمئناً باقی می‌ماند و خداوند هم امدادش را ادامه می‌دهد.
مایل بودم که صحبت با شما مفصل‌تر باشد. خوشحالم که شما حرف زدید و از اینکه خودم حرف بزنم، برایم مفیدتر بود.
در مورد وحدت بگویم که اتحاد مسلمانان یک خواست مهم و برحق است و اکثر علما تکیه کردند. با معیارهای اسلامی و مبانی اجتهادی عمیقاً معتقدیم که برای منافع اسلام باید از همه چیز گذشت و هیچ چیز برای ما مهمتر از اسلام نیست. امروز هم برای دنیای اسلام در جهت دفاع از اسلام هیچ‌چیز مهمتر از اتحاد و هیچ سمی مهلکتر از تفرقه وکینه‌توزی نیست. می‌بینید که هرجا تفرقه است، کفر ازهمان پنجره وارد می‌شود و اطراف تفرقه را می‌زند. برایش فرق نمی‌کند. ما هستیم که باید پنجره‌های شوم تفرقه را ببندیم و در بین خودمان با هم کار کنیم.
مسئله دوم در مورد تبعیض آن هم در حد قانون است. معلوم است که نمی‌توانیم از قانون تخلف کنیم. قانون برای همه شهروندان حق می‌آورد. شما که مسلمانید و از بزرگان و علمای اسلامید، حتی افرادی که خارج از اسلام هستندو در زمه اسلام زندگی می‌کنند، این حق شهروندی را دارند. اسلام اجازه نمی‌دهد باکسانی که در پناه اسلام هستند، تبعیض آمیز رفتار شود. باید همان حقوقی که قانون برای همه دیده، اجرا شود.
منکر نمی‌شوم که در اجرا مواردی هست که تنگ نظری شد. ولی همانطور که خودتان فرمودید، این خواست نظام نیست. از لحاظ رسیدگی به معیشت و حق مناطق سنی‌نشین تلاش کردیم که تبعیض قایل نشویم. استانهایی را که خودتان هستید، یعنی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گلستان و جاهایی را که اهل سنت هستند، واقعاً با یک چشم نسبت به بقیه کشور می‌دیدیم. من خودم به عنوان شاهد می‌گویم که هر وقت، بین شما مردم اهل سنت آمدم، آن قدر محبت و لطف از شما دیدم که شرمنده شدم. از صمیم دل باور کردم که الفت و عطوفت اسلامی بین ما هست. در قلب خودم فاصله‌ای با شما ندارم. البته ما شیعه هستیم و شما اهل سنت هستید. همه شما می‌دانید در صدر اسلام که این اختلافات شروع شد، حضرت علی (ع) هر وقت می‌دیدند، خلافت و حکومت لازم دارند، حضور پیدا می‌کردند و همکاری، نصیحت، و مشاوره می‌نمودند.
در کتاب فتوح البلدان مشورت حضرت علی (ع) را دیدم که برایم جالب بود. وقتی لشکریان اسلام در زمان خلیفه دوم در ایران می‌جنگیدند، به مرز خراسان که رسیدند- باید برای مردم خاف و تایباد جالب باشد- گزارشی به مدینه، مرکز خلافت نوشتند که نظر محلی‌ها این است که خراسانی‌ها خیلی صلب،سخت و تند برخورد می‌کنند و خطردارد که لشکر اسلام را به محیط خراسان ببریم. حتی در نامه مقداری بدگویی کردند و تعبیرات شرور، گستاخ و ... داشتند. این خبر به علی ابن ابیطالب (ع) رسید و به جلسه مشورتی رفتند و به خلیفه گفتند: «این گزارش نادرست است.» حضرت علی(ع) مداحی طولانی و بلندی برای اهل خراسان می‌کنند و می‌گویند: «خراسانی‌ها شجاع، شیرمرد و جوانمرد هستند و بروید خراسان را بگیرید، که لشگر خراسان را می‌گیرد.
بعدها خراسان مرکز حکومت اسلامی در منطقه شد و تا آسیای میانه و چین رفت. منظورم این بود که آنموقع وقتی کوچکترین مسئله‌ای که برای اسلام مطرح می‌شد، حضرت علی (ع) همکاری می‌کردند. متاسفانه متعصب‌ها فقط اختلافات را نقل می‌کنند و اتحادها را نمی‌گویند.
باید روی مشترکات تکیه کنیم که حدد 98 درصد است. ولی متاسفانه مگس‌های تفرقه‌افکن روی زخمها می‌نشینند و آلوده می‌کنند.
در مورد تبعیضها هم به آنچه که در میثاق نوشتم، معتقدم. این اعتقاد هم تازه نیست.اگر در آستانه انتخابات نمی‌آمدید، درباره این مسایل و کارها و برنامه‌هایم بیشتر حرف می‌زدم. الان شبهه وعده‌های غیرعملی مطرح می‌شود. ولی من اهل معامله نیستم و براساس عقیده‌ام عمل می‌کنم. آنچه را که وظیفه مسئول اجرای عدالت و انسان مسلمان می‌دانم، رفع تبعیض و اجرای عدالت است که ایجاد اتحاد و از تفرقه جلوگیری می‌کند.
امیدوارم شما و کسانی که احساس تبعیض می‌کنند، تا حدودی این احساس را کم کنندو در جهت دوستی، محبت و اتحاد اسلامی در مقابل جبهه کفر باشیم که «الکفر مله الواحد» باید از عظمت اسلام و ایران و مسلمین دفاع کنیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله