سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام (ره)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام (ره)

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. ما را خوشحال کردید. انشاءالله اعمال ما در این ماه مورد قبول درگاه خداوند قرار گیرد و برکتش را در ایام جشن میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) بر مردم نازل نماید.
کمیته امداد، حقیقتاً یک موهبت الهی بود که خداوند به قلب امام الهام نمود. از شروع انقلاب تا امروز در سراسر کشور و درحد توان، افراد فراوانی تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و در زمینه‌های مختلف شاهد کمک کمیته امداد با هزینه اندک به نیازمندان هستیم. متأسفانه تعداد زیادی از مردم کشور ما نیازمند هستند. ریشه آن در رژیم فاسد گذشته پایه‌ریزی شده است و بتدریج باید بر این فقر غلبه کنیم.
در میان همه خدمات کمیته امداد، پرورش و کشف استعداد فرزندان خانواده‌های نیازمند، یکی از کارهای بسیار ارزشمند می‌باشد. ریشه تبعیضها و بدبخیتها به وجود آمدن دوره‌ای تسلسل‌وار بود که فقرا نمی‌توانستند فرزندان خود را به مدرسه و دانشگاه بفرستند و تربیت نمایند. محکوم بودند که همیشه در سطوح پایین باقی بمانند، هرچند از استعداد خوبی برخوردار بودند.
مسیر ترقی و تربیت در تحصیل و رشد و کمال نهفته است. وقتی قرار باشد همیشه فرزندان اعیان به دانشگاه بروند، طبعاً مسئولین آینده کشور نیز آنها خواهند بود و همیشه کشور در دست آنها خواهد بود. با حاشیه قرار گرفتن نیروهای نیازمند نوعی محرومیت همیشگی برای آنها بوجود می‌آید که سیستم رژیم گذشته این‌گونه بوده است. اما الان نظام تصمیم گرفته وسیله تحصیل همه فرزندان کشور را در سطح عمومی فراهم نماید. حتی در روستاهای کوچک اقدام به ساخت مدارس شبانه‌روزی برای تحصیل بچه‌های روستاهای مختلف و کوچک نموده است که در طول هفته درس می‌خوانند و در ایام تعطیل به دیدن خانواده‌های خود می‌روند. گاهی اتفاق می‌افتد که برخی خانواده‌ها به جهت مشکلات خاص، حتی از این امکانات هم نمی‌توانند استفاده نمایند.
شما گوشه‌ای از استعدادهای سه استان کشور هستید که امروز در اینجا جمع شدید و همه شما در تحصیل امتیاز آوردید، خداوند را شکر می‌کنم. این استعدادها در استانهای دیگر ما فراوان هستند و خیلی بیشتر از شما هستند که در جمع ما نیستند. این خیل عظیم جوانان مستعد، شخصیت‌های متخصص، ممتاز و تحصیلکرده کشورمان در آینده خواهند بود و در سطوح مختلف مدیریتها به افراد محروم و نیازمند خدمات بهتری را ارائه خواهند کرد.
تبعیضهای گذشته را بهتر می‌فهمید و این برای شما یک امتیاز محسوب می‌شود. فکر نکنید که این به عنوان یک نقص است.
پیامبر (ص) بهترین بشر بر روی زمین است و از حضرت آدم تا روز قیامت در رتبه اول قرار دارد. طبق اصطلاحات فلسفی به عنوان عقل اول محسوب می‌شوند. خداوند در قرآن با پیامبر (ص) حرف می‌زند. و الضحی و الیل اذا سجی ما ودعک ربک و ما قلی و للاخره خیرمن الاوالی الم یجدک یتیماً فاوی. یادت نرود که تو یتیم بودی و خداوند به تو پناه داد. تو نیازمند بودی و خداوند تو را بی‌نیاز کرد. این منت گذاشتن بر پیامبر (ص) نیست، بلکه یادآوری سابقه ارزش است و این ارزش موجب کمک و رشد و تکامل
پیامبر (ص) گردید. یعنی اگر پدرت نبود، کسی (خدا) پیدا شد و تو را تربیت کرد. اگر نیاز داشتی، کسی پیدا شد و نیازهای تو را تأمین کرد. این خواست خداوند بوده است. پیامبر (ص) از این ظرفیت تبدیل به شخصیتی می‌شود که باید گهواره زمین را تا روز قیامت بجنباند.
راهی که برای تکامل و رشد استعدادهای روستایی و شهری، خصوصاً روستایی گشوده شده است، در گذشته کاملاً بسته بود. چون من خودم روستایی هستم و می‌دانم در گذشته چه خبر بود. رادیو، تلویزیون، روزنامه ووسایل ارتباطی نبود و مردم مطلع نبودند و به آنچه که در روستایشان داشتند، قانع بودند. اما الحمدلله امروز بچه‌های روستایی می‌توانند چشم به افقهای بالایی داشته باشند و با تلاش و کوشش پیش بروند. انقلاب و امام راه را باز کردند و شرایط برای شما فراهم شده است.
باید همه خانواده‌ها از این موقعیت برای تربیت فرزندان خود استفاده کنند تا تکامل یابند. ما هم باید در نظام امتیازاتی برای آنهایی که عقب‌افتادگی دارند، فراهم نماییم تا جبران شود. برای عده‌ای همه امکانات تحصیل فراهم است و می‌توانند برای بچه‌هایشان معلم، تغذیه و ابزار تحصیل بهتری فراهم کنند. اما برای خانواده‌هایی که این امکانات را ندارند، کمی مشکل وجود دارد. ولی با اتکاء به اراده و سخت‌کوشی خودشان می‌توانند جبران کنند. یعنی اگر بچه‌هایی که امکانات بچه‌های مرفه را ندارند، تنبلی آنها را هم ندارند. توانایی کار زیاد و تحمل کار طولانی و مطالعه و امثال آن را و مقاومت بالایی دارند و در مقابل حوادث بهتر حرکت می‌کنند. این امتیاز در بین نیازمندان وجود دارد.
آیه معروفی در قرآن مربوط به امام (عج) است. «و نرید انّ نمن علی الذین الستضعفوا فی‌الارض و نجعلم ائمه و نجعلهم الوارثین» ما اراده کردیم که مستضعفان را به موقعیت رهبری و امامت و مدیریت جامعه برسانیم. یک ضابطه اجتماعی و اصل جامعه‌شناسی را بیان می‌کند. این یک سنت طبیعی آفرینش است که مستضعفان در درون خود ظرفیتی دارند که در آنها، مقاومت بیشتر، قدرت تلاش بیشتر و قدرت پیشرفت بیشتری وجود دارد که از درون آن می‌جوشد. وقتی فضا برای آنها باز شد، رشد می‌کنند و بصورت طبیعی از مراحل استضعاف می‌گذرند و به رشد می‌رسند.
آقای ستوده نکاتی گفتند که برای ما الگو است. یعنی جوانی که می‌تواند خود را به سرعت به نقطه‌ای برساند و اینهمه امتیاز کسب نماید. از این الگوها در شهرهای شما زیاد است و شما باید راه آنها را ادامه دهید. آقای دکتر ضیایی که در بهترین دانشگاههای غرب تحصیلاتشان را تمام کردند و به سمت استادی رسید، این مسیر را طی کرد. از این الگو فراوان هستند. خود شما با استعدادهای درخشان برای بقیه که از آنها جلوتر هستید، الگو هستید. تبعیت از راه درست، کار خیلی خوبی است و همه ما از برادرانمان در کمیته امداد تشکر می‌کنیم.
جناب آقای نیّری همیشه ما را با حرفهایشان شرمنده می‌کنند. اگر خدمتی کردیم، بخاطر امکاناتی بود که در دست ما بود. به عنوان رئیس مجلس و یا رئیس دولت وظیفه ما بوده که کمک کنیم. الان می‌ترسم که مبادا وظیفه‌ام را بخوبی انجام نداده باشم. اگر شما خوب کار نکرده بودید، نمی‌توانستیم کمک کنیم. الان بخش عمده‌ای از اعتبار و بودجه کمیته امداد توسط مردم تأمین می‌شود. بچه‌ها قلکهای خود را به حساب کمیته می‌پردازند. این اعتماد موجب ایجاد پشتوانه مردمی برای کمیته امداد گردید.
انشاءالله خداوند قبول نماید. برای نماز و افطار آماده می‌شویم. ما را هم موقع افطار دعا فرمایید.
والسّلام علیکم و رحمه الل