سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای کانون اسلامی مهندسین

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای کانون اسلامی مهندسین

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بهتر شد که شما صحبت کردید، چون من استفاده کردم. تمام مطالب شما از سوز دل بود و من آنها را احساس مسئولیت تلقی کردم. کانون از متقدمین است. اوایل کار ما اولین گروهی که به فکر افتادند تا از این طریق با نیروهای متخصص، تحصیل کرده و دارای تجربه به انقلاب کمک کنند، کانون مهندسین بود. الحمدلله تا الان هم این ارتباط را حفظ کرد و راه خود را ادامه می‌دهید و بی‌مهری‌هایی هم دیده‌اید.
از محبت‌هایی که در دوران انتخابات از شما دیدم، صمیمانه تشکر می‌کنم. ما و شما به عنوان یک وظیفه و ادای تکلیفی که احساس می‌کردیم، وارد شدیم و امیدوارم بودیم تهدیدها را به فرصت‌ کنیم. الان این‌گونه شد. چون همه ما فرزندان انقلاب هستیم و انقلاب جان ماست، در همه شرایط سعی می‌کنیم در خدمت انقلاب باشیم. هرجا که بتوانیم و دست ما برسد، مشکلات انقلاب را کم می‌کنیم. چیزی غیر از انقلاب اسلامی، آن هم در ایران اسلامی در کرانه آرزوهای خود نمی‌بینم. با این آرزو زندگی کردم و انشاءالله با این آرزو زنده خواهم بود و امیدوارم با همین عشق و محبت از این دنیا بروم.
من هم از نکاتی که گفتید، متأثرم. در شرایطی که امکانات زیادی در اثر ساخت زیربناها و آماده کردن امکانات و بالارفتن قیمت نفت و آمدن گاز در همه زندگی مردم و نقد شدن بسیاری از منابع داریم و می‌توانیم یک جهش بزرگ علمی، فنی، اقتصادی و فرهنگی بگیریم که الان سرعت مطلوب را نداریم و حتی گاهی عقب‌گرد داریم.
نیروهایی که شما اشاره کردید، سرمایه‌های ما هستند. الان ایران مملو از نیروها و انسانهای صالح، تحصیل‌کرده، مجرّب، مدیر، دلسوز و حقیقتاً مسلمان و انقلابی است. این مقدار نیروی خوب در کشورهای دیگر کمتر پیدا می‌شود. اینها محصول دوران مبارزه، دوران دفاع مقدس و دوران سخت سازندگی و توجه به زیرساختها هستند. این تجربه‌ها بسیار با ارزش هستند. ایران جای بزرگ و عظیمی است. کمتر کشوری این همه امکانات و منابع را در درون خود با انسانهای فرهیخته و استعدادهای از متوسط به بالا و با مکتب اهل بیت که اسلام ناب است، دارد. ایران می‌تواند با این سرمایه‌ها نمونه خوبی از مدیریت جهان باشد. خدا کند که خداوند حق این ملت را که خیلی فداکاری کرده‌اند، به هر طریقی که خودش صلاح می‌داند، حفاظت کند و نگذارد حق آنان ضایع شود.
همین شبها مناظره‌ای در تلویزیون بین دو مسئول سازمان برنامه و بودجه ماست که با هم بحث می‌کنند. حرفهای جالبی می‌زنند. حرف کوچکی نیست که یکی از آقایان گفت: «در طول 8 سال به اندازه 2 سال این دولت ارز نداشتیم. دولت را در سال 68 با درآمد حدود 8 میلیارد دلار شروع کردیم. از آن طرف تقریباً همه چیز ما وابسته بود. در آن شرایط کارهای بزرگ در کشور انجام شد.
هنوز بسیاری از طرحهایی که در آن دوره پایه‌گذاری شدند، به نتیجه نرسیدند، چون بعدها روند حرکت کند شد. همین عسلویه که امروز باید نبض اقتصاد ما در آنجا بزند، آن موقع آغاز شد و کارهای اساسی را بعد از جنگ شروع کردیم. به محض اینکه توانستیم در خلیج‌فارس حرکت کنیم، کار خود را در پارس جنوبی که قطری‌ها از ما جلوتر بودند، شروع کردیم و عسلویه را طراحی و اولین فرودگاهش را آماده کردیم.
کاری به الان و دیگران ندارم. می‌خواهم بگویم که با همان مقدار امکانات و با این آدمهای خوب می‌توان کارهای بسیار بزرگ کرد. بهترین نمونه دفاع مقدس است. 8 سال به تنهایی با کسی جنگیدیم که همه قدرتهایی شرق، غرب و ارتجاع با پول و سلاح در اختیارش بودند. ولی دفاع کردیم و موفق شدیم و در سازمان ملل هم پیروز شدیم. این پیروزی‌ها متکی به ایمان، امداد الهی، خدا، استعدادها و انسانهای کشور بود.
شما کانون مهندسین یکی از گروههایی هستید که این مسایل را به خوبی می‌دانید. در میدان بودید و باید برای آینده هم در میدان باشید. همانگونه که گفتید، انتخابات برای ما بسیار مهم است که هم پایه استحکام کشور و هم احقاق حق مردم برای ابراز نظر و هم پایه آبروی کشور در دنیای امروز است. کشوری که مردمش با معیارهای درست در صحنه باشند، برای همه معتبر است و روی آن حساب می‌کنند.
بنابراین نیروهایی که از اول در خدمت انقلاب بودند و هنوز هم هستند و مرارت‌ها آنها را از میدان بیرون نمی‌کند، باید همان مقداری که می‌توانند خدمت کنند و نباید دلسرد شوند. از صفر شروع کردیم و به جایی رسیدیم که حق ایران بود و باز هم باید ادامه بدهیم تا به موقعیتی که ایران و مکتب اهل بیت باید در جهان داشته باشد، برسیم. الان عصر انفجار اطلاعات و فراوانی مخاطب است، می‌توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم. انشاءالله مشکلاتی که گفتید، به تدریج برطرف شود. البته باید با همت خود تلاش کنید. امیدوارم در صحنه بمانید. بنده هم تا نفس می‌کشم، در خدمت شما هستم.
و السّلام علیکم و رحمه الله