سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای مجمع دانش‌آموختگان استان گلستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای مجمع دانش‌آموختگان استان گلستان

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
صمیمانه به شما خوش‌آمد عرض می‌کنم و از محبت شما سپاسگزاری می‌نمایم. امیدوارم بتوانید با هماهنگی در تاریخ ایران تأثیرگذار باشید. بنده به استان گلستان علاقمند هستم و زمینه‌های خوب برای توسعه مطلوب در این استان وجود دارد.
با همایشی که مطرح کردید، انشاءالله به تصمیمات خوبی برای عملی کردن منابع استان برسید. می‌توانید برای توسعه استان کارساز باشید.
طرحی که جزو آرزوهای بنده بوده است و نمی‌دانم چرا راکد مانده است - بنده به شما در ادامه این کار کمک خواهم کرد - کانال سراسری آب آستارا به گنبد است. به این طرح خیلی دل بستم و فکر می‌کنم اگر این طرح اجرا شود، سه استان شمالی را به منطقه‌ای با توسعه پایدار و تمدنی جاوید تبدیل خواهد کرد. این طرح تا حدود زیادی کارشناسی شده است و قبلاً بارها در چند جا مطرح کردم و کسی انتقادی نکرده بود. یک روزنامه به خیال اینکه ما قصد عبور کانال از دریا را داریم، انتقاد کرده بود. در حال حاضر مقدار زیادی از آبی که از البرز به شمال می‌آید، هدر می‌رود و گاهی سیل و موجب آزار و اذیت کشاورزان و موجب برخی مشکلات و خرابی‌ می‌شود. برای کشور ما عیب است که وقتی امکان تنظیم این آب را داریم، اجازه بدهیم این‌گونه اتفاق بیفتد. با محاسباتی که در آن زمان داشتیم، حدود سه میلیارد متر مکعب آب در دو استان گیلان و مازندران اضافه است که این مقدار به هرز می‌رود و در مقابل در استان گلستان صدهزار هکتار به خاطر بی‌آبی، کم‌بهره است. با این فکر می‌توانیم این مقدار آب را مهار و تنظیم نمائیم و این دو استان هرچه می‌خواهند، بردارند و اضافه آن بطرف گلستان برود و کانالی در عمق پنجاه متری در اوایل جنگل طراحی شود. خیلی از بخشهای آن در آینده ساخته خواهد شد. سدهایی که از آستارا تا گنبد بر روی رودخانه زده می‌شوند، نیاز به کانال دارند و ما اگر همه اینها را به هم وصل کنیم، تبدیل به کانال مورد نظر ما خواهد شد. فقط باید چیزهایی را بسازیم. دو طرف کانال هم باید جاده باشد که تبدیل به اتوبان خواهد شد. راه آهنی نیز به آن اضافه خواهد شد. لذا کانال آب با این وسعت با دو جادة دو طرفه در اطراف آن و راه‌آهنی سریع در کنار آن چقدر برای استان اهمیت دارد! استان را از جهات توریستی چند گام بالا خواهد برد که نظیر این طرح را در جای دیگر پیدا نمی‌کنید. در سراسر مسیر آب مورد نیاز را برداشت می‌کنند و آب زیادی وارد این کانال خواهد شد و در نهایت آب زیادی خواهیم داشت و بعداً می‌توانیم آن را به طرف دیگر البرز هدایت کنیم.
نمونه آن در جاده چالوس است که حدود چهل کیلومتر آن اجراء شد. بنده از جمع شما خواهش می‌کنم که این کار را در دستور کار خودتان بگذارید و از وزارت نیرو توضیح بخواهید که این کار در چه مراحلی است و از سازمان مدیریت توضیح بخواهید که چه نظری دارند. شنیدم آنها موافق نیستند. احتمالاً از بزرگی طرح نگران هستند. این نوع طرحها ظرف دو تا سه سال هزینه‌ها را جبران می‌کنند.
به هرحال بنده از حضور شما این استفاده را کردم و این مسأله را با شما در میان گذاشتم. با مسؤولان دو استان دیگر هماهنگ شوید و در سطح علمی مسأله را بررسی و کارشناسی کنید. اگر اشکالاتی وجود دارد، به بنده بگوئید. به هر حال بنده علاقمند این کار هستم و آرزو دارم در زمان حیات خودم ببینم این طرح اجراء شده است. می‌تواند در طول دو برنامه چهارم و پنجم نهایی شود.
مسأله دیگر که به شما مربوط می‌شود، مسأله کریدور شمال - جنوب است که قبلاً با رؤسای جمهور آسیای میانه امضاء کرده بودیم که خط آهن روسیه را از شرق دریای خزر تا ایران امتداد بدهیم. هم آنها مایل هستند و هم ما تمایل داریم و خیلی به نفع ما خواهد بود و در کنار آن، لوله‌های نفت و گاز را پیشنهاد کردند. استان گلستان دارای موقعیت ویژه‌ای است و نیروهای فعال و دانای منطقه می‌توانند مفید باشند.
در مورد انتخابات، شما به عنوان نخبگان مردم ایران حق دارید که تلاش کنید تا به نقطه مطلوبی برسید. مرا به عنوان احتیاط نگه دارید.‌ ولی دنبال انسانهایی بروید که بتوانند با شرایط بهتر، انرژی بیشتر و افکار جدیدتر به کشور خدمت کنند. بنده خوشحال خواهم شد. چیزی که برای من مهم است، مسأله انسجام ملی است. الان دشمنان برای انقلاب و نظام شاخ و شانه می‌کشند و حرفهای تهدیدآمیز می‌زنند و گستاخانه و بدور از ادبیات بین‌المللی که باید حقوق ملتها و دولتها مراعات شود، تهدید می‌کنند. در شأن کشور متمدنی مثل آمریکا نیست که این‌گونه حرف بزنند. نشان‌دهنده کینه زیاد آنهاست. لذا ما نیاز به همدلی و وحدت داریم. همان وحدتی که آمریکا و رژیم شاه را از کشور بیرون کردیم و امام هدایتگر بودند و ما تبعیت می‌کردیم. جایی برای ماندن برای آنها نبود.
آنها برای نیروی هوایی در رژیم گذشته خیلی هزینه و خیلی روی آنها حساب باز کرده بودند. اولین جایی هم که به آنها ضربه زده بود، نیروی هوایی بود. همه خلبانان در مدرسه علوی با امام بیعت کردند و آنها شوکه شدند و ادعا کرده بودند که عکس، جعلی است.
تقدیر الهی به گونه‌ای اجرا می‌شود و کارها را پیش می‌برد. اما ما هم موظف هستیم زمینه‌ساز باشیم. همه چیز در دست ما نیست. ولی با کارهایی که در دست ماست، زمینه نزول رحمت خداوند را فراهم می‌کنیم. اما اگر ما اختلاف داشته باشیم و کینه‌توزی و همدیگر را طرد کنیم، رحمت خدا هم از ما دور خواهد شد. اگر همدلی، همراهی،‌تلاش و وفاق را ارائه دهیم، خداوند رحمتش را بر ما نازل می‌کند. خواهش می‌کنم سعی کنید مسائل انتخابات تبدیل به اینگونه مسائل نشود.
به هر حال یک ایرانی باید در آینده رئیس جمهور شود و مسئولیت را بپذیرد و کار کند و  این اتفاق هم می‌افتد. چه بهتر که ما هم در جریان کار به گونه‌ای عمل کنیم که خداوند از ما راضی باشد. از برادران شیعه و اهل سنت تشکر می‌کنم و از اینکه نمی‌توانم جواب صریح بدهم، شرمنده هستم. هنوز فکر می‌کنم ضرورتی ندارد اعلام کنم که می‌آیم. شاید روزی این اتفاق بیفتد.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله