سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای ستاد اصلاح‌طلبان ایران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای ستاد اصلاح‌طلبان ایران

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بهره ‌من بیشتر آشنایی نزدیک با آقایان و خانمها بود. با مطالب مختصری که مطرح و تلاشی که شروع کردید، می‌دانم در مسیری قرار گرفتید که راه بهتری برای افکار شما باشد.
امیدوارم من هم بتوانم به حسن ظنّ شما پاسخ مناسب بدهم و پیگیری کنم. برنامه‌ای را که بتوانیم در این دوره انجام بدهیم، اعلام خواهیم کرد. بعد از آن فرصتی برای نقد، و تهیه خوراک برای برنامه‌های ستادی شما خواهد بود. طبعاً شرایط زمان به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند به عقب برگردد.
مطالباتی که الان در مردم وجود دارد، حق است و راه خود را باز می‌کند. ما بعنوان اصل اسلامی حق نداریم با زمان خودمان دربیفتیم و کشتی بگیریم. یک مبنای مهم دینی، خصوصاً در مکتب تشیّع داریم که مسأله اجتهاد مکمّل خاتمیّت دین اسلام است. دینی که 1400 سال پیش در شبه‌ جزیره آمده، این ویژگی را پیامبر(ص) و تفسیر بزرگان اسلام برای ما آورد تا  بتوانیم عقاید خودمان را جامه عمل بپوشانیم و در هر زمانی، متناسب با زمان حرکت کنیم.  اسلام آن‌قدر غنی است که این کار از عهدة مسلمانان بر‌آید.
این دوره شاید جزو سخت‌ترین دوره‌ها باشد که به سرعت در اطراف خود دچار مسائل جدی هستیم. سیاست آمریکایی‌ها و همراهانشان، قبضه خاورمیانه است که به عنوان نقطه تأمین انرژی دنیاست. اگر روزی به هر شکلی کلید انرژی منطقه در اختیار آنها باشد، بهترین اهرم برای آنهاست، از اهرمهای شورای امنیت، سازمان ملل، تجارت جهانی و بانک جهانی قوی‌تر است و می‌توانند دنیا را با این اهرم خاضع کنند. ما این کار را نمی‌کنیم، ولی آنها می‌کنند. برای منابع انرژی برنامه‌ریزی و سهمیه‌بندی خواهند کرد و روی دوست و دشمن خودشان حساب می‌کنند و نیاز خودشان هم هست. این واقعیت است.
موقعیت سوق‌الجیشی منطقه خیلی مهم است. ایران هم حقیقتاً محور واقعی آنهاست، موقعیت طبیعی، جغرافیایی و انقلابی ایران محوری است که آنها از هر طرفی وارد شوند، با ایران مواجه می‌شوند و نمی‌دانند با ایران چکار کنند. طبیعی است آنها در طرح خاورمیانه بزرگ روی ایران خیلی حساب می‌کنند و ما هم می‌توانیم از این فرصتی که هست، خیلی خوب استفاده و جایگاه خود را حفظ کنیم و باید این کار انجام بشود.
زیربناها کم و بیش برای کار کردن آماده شده است. مقرراتی که در این مدت در مجمع به عنوان مشاور رهبری تهیه کردیم و آخرین آن سیاستهای کلی اصل 44 است که منتشر شده، راهی جلوی ما گذاشته که می‌توانیم تحرکی در کشور ایجاد کنیم.
نیرو هم به اندازة کافی داریم. فرصتی است که می‌توانیم در دنیا وارد شویم و در جهان سوم خدمات فنی و مهندسی ارائه بدهیم. اگر با آنها درست کار کنیم، خیلی از کشورها ممنون می‌شوند. فکر می‌کنم همه اینها از مسیر انسجام ملّی، همراهی و همدلی می‌گذرد. اگر بنا شد همه ما به تعارض بپردازیم و دعوا کنیم و انرژی را مصرف کنیم و کارشکنی شود، کارها خیلی دشوار خواهد شد.
به هر حال من با مطالعه مجموعه این مسائل، به این نتیجه رسیدم و وظیفه‌ای اسلامی و ملّی برای من شد که بپذیرم و بیایم. نه اینکه اگر نمی‌آمدم، کنار بودم. به هر حال هردولتی که بیاید، کمک می‌کنم و الان هم کمک می‌کنم و از رقبا هم هرکس بیاید، به او کمک خواهم کرد. از شما هم صمیمانه تشکر می‌کنم که خودتان را برای همراهی من آماده کردید. الان اهمیت مشارکت بیشتر است. سعی کنید به هر روشی، مردم بیشتری پای صندوها بیایند که این حضور پشتوانه خیلی خوبی است. الان دشمنان و مخالفان می‌خواهند رأی کم باشد.
در مورد خود من هرکسی عقیدة خودش را مطرح می‌کند که بحث دیگری است. نجابت، اصالت، متانت و مراعات اخلاق اسلامی در بحثهای انتخاباتی خیلی مهم است. ممکن است دیگران تعرض کنند، ولی لازم نیست ما تعرض کنیم. ما حرف خودمان را می‌زنیم و اگر حرف حسابی داریم، مطرح می‌کنیم و اگر نداریم، ادعایی نمی‌کنیم. ما پولی نداریم که اسراف کنیم و شما هم مقیّد باشید. جامعه از من توقع ندارد و مردم همه مرا می‌شناسند و شاید از دیدن عکسهای من خسته شده باشند. باید بیشتر حرفهایمان را با مردم مطرح و آنها را آگاه و بیشتر با شرایط زمان آشنا کنیم. آنهایی را که روی مردم تأثیر دارند، آگاه کنیم. انشاءالله بزودی برنامه‌هایم را اعلام می‌کنم و بعداً شما را خواهیم دید که با همه حرف بزنیم. خیلی خوش آمدید. انشاءالله موفق باشید.
والسّّلام علکیم و رحمه الهه