سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن‌بیوتکنولوژی و مهندسی‌ژنتیک

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن‌بیوتکنولوژی و مهندسی‌ژنتیک

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
علاقمندی هاشمی رفسنجانی به گسترش علم بیوتکنولوژی در ایران/ توجه به مهندسی ژنتیک، مورد توجه اعضای هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد/ پیشرفت سریع شاخه‌های دانش ژنتیک/ دستور قرآن برای کسب دانش در جهان/ توجه به های‌تک‌ها در برنامه پنج سال آینده دانشگاه آزاد/ لزوم تحقق پژوهش‌های علمی استادان و دانشجویان/ ظرفیت جغرافیایی دانشگاه آزاد برای اجرای طرح‌های متعدد/ اهمیت تعاملات علمی با مراکز آموزشی جهان/ لزوم آشنا کردن مردم با دانش ژنتیک/ اهمیت کارهای علمی برای مردم و دانشجویان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

خیلی خوش آمدید. هم مهمانان کشورهای دیگر که محبت کردند و از راه دوری تشریف آوردند و این همایش را نیرومندتر کردند و هم همکارانمان در ایران از اساتید، دانشجویان و مدیران که حرکت جدیدی را در این دانش روز و پیشرفته در ایران آغاز کردند.

من مکرراً با جناب آقای دکتر قره‌یاضی در طول برنامه‌ها با توجه به عشق و علاقه ایشان در ارتباط بودم و از اول که بنا شد این دانش در ایران تقویت شود، علاقمند بودم که سریع‌تر این دانش را توسعه بدهیم.

از تمامی کسانی که در این برنامه تلاش کردند، زحمت کشیدند، مقاله نوشتند و برنامه را طراحی و اجرا کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از برادرانمان در دانشگاه آزاد اسلامی و مخصوصاً آقای دکتر رهنما که با علاقه وارد این میدان شدند، ممنونیم که راه را برای حرکت جدیدی باز کردند که مورد علاقه هم هیأت مؤسس و هم هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است. نباید تردید کرد که این دانش جدید که برای دنیا ارمغان‌های زیادی داشته، از دستاوردهای بسیار ارزشمند بشریت است.

شاخه‌های فراوان دانش ژنتیک و بیوتکنولوژی امروز خودش را در دنیا نشان داده و گاهی آن قدر سریع پیشرفت کرده که بعضی‌ها را نگران کرده است. گاهی تردیدهایی درباره بعضی از محصولات ژنتیکی مطرح می‌شود، ولی به اصل دانش و ارزش آن نمی‌تواند آسیبی برساند.

ما از لحاظ دینی و دستور کتاب آسمانی مأمور و موظف هستیم که برای کسب هر دانشی که در دنیا می‌شناسیم، اقدام کنیم. عقلانیت بشر هم این را اقتضا می‌کند که هیچ کشوری دروازه‌های خودش را بر روی دانش‌های نو و تازه دنیا نبندد. امروز در ایران زمینه بسیار خوبی است، برای اینکه بتوانیم سریع‌تر این دانش را توسعه بدهیم، چون اصل دانش وجود دارد و بحث، توسعه آن است.

ما در برنامه پنج ساله آینده دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای به های‌تک‌ها و دانش‌های جدید خواهیم داشت. ظرفیت دانشگاه آزاد، قابل مقایسه با سایر دانشگاه‌ها نیست. چون اینجا یک مجموعه بزرگ 400 واحدی است.

یکی از بخش‌هایی که در برنامه 5 ساله روی آن تأکید می‌شود، این است که کمک کنیم تا دستاوردها و پژوهش‌هایی که اساتید و دانشجویان دارند، دوران آزمایشگاهی و مهندسی را طی کنند و صنعتی شدن آن سریع‌تر محقق شود.

با توجه به قلمرو جغرافیایی دانشگاه، برای هر یک از این پژوهش‌ها می‌توانیم محل مناسبی را در کشور و گاهی خارج از کشور در واحدهای دانشگاه داشته باشیم. می‌خواهم این همایش شما را نقطه عطفی در دانش ژنتیک در ایران به حساب بیاورم.

یکی از بخش‌های این اقدام ما، همکاری جهانی است. با این مراکزی که فعلاً در دنیا است و مراکزی که تأسیس خواهد شد، فکر می‌کنم تبادل دانش و تجربه بین همین 27 مرکزی که تا به حال بوده و مرکز جدیدی که در ایران تأسیس شد، بتواند یک مرکز جهانی بزرگی را شکل بدهد.

در ایران نیاز هست که فرهنگ این دانش را بیشتر به مردم معرفی و مردم را با این میدان آشنا کنیم. در خیلی از کشورهای دیگر هم این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد، به شرط اینکه روابط عمومی این مراکز کار خوبی انجام بدهند.

به هر حال مجموعاً یک قدم مبارکی است. در آستانه یکی از اعیاد خیلی عزیز ما که ولادت حضرت امیرالمؤمنین است، هدیه‌ای به مردم ماست. مایل بودم که در برنامه شما در دانشگاه حضور پیدا کنم، اما متأسفانه به خاطر بعضی از فشردگی‌های کاری امروز، دیدم نمی‌توانم به آنجا بیایم.

لازم می‌دانم از خانم‌ها و آقایانی که زحمت کشیدند و تشریف آوردند، صمیمانه تشکر کنم. امیدواریم به زودی آثار و برکات همایش شما را در میدان عمل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و سایر مراکز پژوهشی ایران ببینیم.

السلام علیکم و رحمه الله