سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان دانشگاه بصره

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان دانشگاه بصره

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴

بسم‌‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. شما برادران و خواهران مجاهد عراقی برای ما عزیز هستید. ما مشتاق زیارت شما هستیم و هر وقت عراقی‌ها را می‌بینیم، هم به یاد مشکلات فراوان گذشته شما می‌افتیم و هم شرایط فعلی شما هنوز ما را رنج می‌دهد.
توضیحاتی که از برادر و خواهرمان شنیدیم، نکات مهمی را دربر داشت. شما دوره‌ی سخت و مشکلی را در طول دهها سال گذشته پشت سر گذاشتید و امروز هم روزگار مشکلی را در عراق دارید. از یک رژیم طاغوتی نجات پیدا کردید، ولی گرفتار رژیم بیگانه‌‌ای شدید که کشور شما را اشغال کرده است. در داخل عراق متأسفانه هنوز اختلافات بدی وجود دارد که گاهی خون‌چکان می‌شود.
جای تأسف است که چرا از تاریخ عبرت نمی‌گیریم؟ دیگران در گذشته از همین منافذ اختلاف بر شما وارد شدند. امروز هم این اختلافات ممکن است مورد بهره‌برداری کسانی قرار بگیرد که بخواهند بازهم ملت عراق را تحت سلطه خودشان داشته باشند.
می‌بینم که مردم متدین عراق انصافاً طی این دو سال از خودشان آگاهی و بلوغ نشان دادند. انتخابات خوبی را گذراندید، مجمع ملی و مجلس شما بحمدالله به خوبی تشکیل شد. دولت نسبتاً مورد اعتماد شما هست، گرچه با آنها مشکلاتی هم دارید. علمای شما مخصوصاً آیت‌الله سیستانی و بیت حکیم در این مدت خیلی خوب عمل کردند. مجاهدان سابقه‌دار و تجربه‌دیده در این دوره نقش خوبی را ایفا کردند.
ولی هنوز کار تمام نشده ودر قانون اساسی بن‌بست وجود دارد. امیدواریم این بن‌بست این روزها بشکند. اگر نتوانند این بن‌بست‌ها را بشکنند، احتمالاً اختلافات تشدید می‌شود. امیدواریم و دعا می‌کنیم که خداوند کمک کند که از این مرحله عبور کنید.
انتخابات بعدی برای شما بسیار مهم است. حتماً شما باید صفوفتان را منسجم کنید و دچار تفرقه نشوید تا میدان به دست دیگران نیفتد. الآن سرنوشت شما مردم عراق به گونه‌ای است که اگر به سوی خوبی پیش برود، در کل منطقه اثر مثبت دارد. ولی اگر بد جلو برود و مسایل نامطلوبی پیش بیاید، بازهم همه منطقه ضرر خواهد کرد. بعثی‌ها و آمریکایی‌ها چنین چیزی را می‌خواهند و شما باید آگاهانه مصالح خودتان را پیدا کنید و راه درستی را بروید.
مطمئن باشید که چیزی جز اسلام و احکام نورانی قرآن نمی‌تواند ضامن سعادت ملت عراق باشد. شما باید متمسّک به قرآن باشید که این کتاب بهترین سند همکـاری مسلمانان است. خداوند تضمین کرده است پاداش مجاهدان واقعی را که پیروزی است، بدهد. اگر ما مجاهد باشیم، باید به رحمت، لطف و پیروزی اطمینان داشته باشیم. این وعده قطعی خداست و اگر خودخواه باشیم و برای منافع شخصی و گروهی کار کنیم، خداوند ما را به خودمان وا می‌گذارد.
انتظار داریم که شما تحصیل کرده‌ها و دانشگاهی‌ها، حضور خیلی جدّی و قاطع در جامعه امروز عراق داشته باشید و به عنوان مجاهدان، چهره ایثار، گذشت و عشق به اسلام و وطن را به مردم نشان بدهید.
تا این‌گونه باشید، مطمئن باشید که ایران با شما همراه خواهد بود. تجربه ما این است که با اسلام و تمسّک به اهل بیت(ع) می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. برادران و خواهران ما که در این مسیر حرکت کنند، همانند ایرانی‌ها برای ما عزیز هستند و با آنها عهد اُخوت داریم.
امیدوارم شما از این سفری که به ایران تشریف آوردید، راضی برگردید. سلام ما را به خواهران و برادران عراقی برسانید و بگویید که می‌توانند روی حمایت ایران حساب کنند. ما هم به سرنوشت شما مثل سرنوشت فرزندان خودمان علاقه‌مندیم و خیر شما را می‌خواهیم و از شما التماس دعا داریم که در عتبات عالیات، ما، مجاهدین و شهدا را فراموش نکنید.
والسّلام علیکم و رحمه الله