سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با کاردار پاکستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با کاردار پاکستان

پیرامون روابط ایران و پاکستان

  • پاکستان,تهران
  • جمعه ۲۵ دی ۱۳۶۰

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با تشکّر از جناب کاردار محترم، طبعاً ما برای استقلال پاکستان که یک کشور خالص اسلامی است، اهمیّت زیادی قائل هستیم، چون پاکستان کشوری [است] که مردمش یکپارچه مسلمان و واقعاً علاقه‌مند به اسلام و نجیب و زحمت‌کش است.

ما ازهرجهت مایل هستیم با پاکستان صمیمی و نزدیک باشیم و آمدورفت داشته باشیم.

این وظیفه اسلامی است، هم برای ما و هم برای شما، خوشبختانه، در رابطه ما و شما مسئله‌ای هم به‌طورکلی وجود ندارد؛ نه مسئله مرزی داریم و نه مسئله سیاسی، همه دلایل برای این است که باهم دوست و در کنار هم باشیم، پس مسئولان دو کشور هم سعی می‌کنیم که همین‌جور باشیم.

ما هم در این مذاکرات چندساعته‌ای که با رؤسای اعزامی از کنفرانس اسلامی داشتیم، حسن نیت و خیرخواهی رئیس‌جمهوری شما را خوب درک کردیم. برای ما روشن بود که ایشان به منافع ایران علاقه‌مند هستند و این هم کمک می‌کند بیشتر نزدیک باشیم.

به دوستانمان هم گفتیم که ایشان چه وضعی داشتند. در مورد شرکت کردن، من نمی‌دانم که آیا در آن تاریخ، مجلس تعطیل است؟ ما در دو هفته آینده مجلسمان تعطیل است، نمایندگان هم می‌روند. اکثراً به مراکز انتخابات خودشان، خیلی کم در تهران هستند. خود بنده هم معلوم نیست در تهران باشم، ولی به‌هرحال سعی می‌کنم که یا خودم باشم یا کسی را از طرف خودم [تعیین کنم] ولی این قول را می‌دهم که هر کس بتواند و اینجا در تهران باشد، پهلوی شما بیاید. حالا چه زیاد بیایند، چه نیایند، شما این را بدانید که ما علاقه‌مند هستیم که با شما باشیم، دعا برای شما و سلامتی شما داریم - وان شاءاللّه - برای نجات افغانستان باید همکاری بکنیم، برای اینکه افغانستان را از خطر اینکه از دنیای اسلام دور بشود، نجات دهیم.

والسلام علیکم و رحمةاللّه