سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با علمای استان خراسان رضوی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با علمای استان خراسان رضوی

  • تالار آیینه – مشهد
  • یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
ابتدا دو میلاد مبارک حضرت مولی‌الموحدین و امام جواد (ع) را خدمت حضار بزرگوار تبریک عرض می‌کنیم. واقعاً خوشحالیم که فرصتی پیش آمد تا در خدمت علما و فضلای مشهد باشیم که معمولاً به لطف آیت‌الله طبسی حداقل سالی یک بار افتخار ملاقات شما را پیدا می‌کنیم.
امیدواریم مجموعه مسایل خدمات فرهنگی که از آستان قدس گزارش شد، به سمع مردم برسد تا بدانند در کنار مرقد مطهر امام رضا(ع) آنچه که مناسب این امام بزرگوار و محور زندگی ما در ایران است، آستان قدس در کنار خدمات فراوان عمرانی، صنعتی، کشاورزی و مسایل بهداشتی و درمانی، این همه فهرست طولانی خدمات پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در کارنامه‌اش دارد. حقیقتاً شایسته این جایگاه است و باید خداوند را شکرگزاری کنیم. مطمئناً آنچه از این مقوله‌ها از بارگاه امام رضا (ع) در جامعه پخش شود، تأثیر آن از جاهای دیگر به خاطر ارزشی که این مرقد مطهر در دل مردم دارد، بیشتر است.
حرف زیادی نمی‌زنم و وقت شما را نمی‌گیرم. فقط دو سه نکته را درباره مقطعی که هستیم، می‌گویم و خوب است همه ما توجه کنیم. شاید لازم باشد که آقایان علما و خطبا، بخصوص ائمه جمعه و جماعات با مردم در میان گذارند و مواظبت کنند.
روشن است که دشمنان انقلاب اسلامی که از بدو پیروزی در کمین بودند و همیشه سمپاشی و فشار را روی ما داشتند، این روزها با مقدماتی که تهیه کرده بودند، عملاً از چند جبهه حملات خود را آغاز و از مرحله مقدماتی عبور کردند.
در ملاقات قبلی که اینجا با شما علما داشتیم، در حد پیش‌بینی و اخطار مطالبی عرض کردیم، ولی امروز می‌توان از مشاهدات حرف زد. چون واقعاً واضح است. یک موردش به بهانه پرونده هسته‌ای، یکی از کارهای بسیار ظالمانه را تقریباً با اجماع قدرتها و همراهانشان انجام دادند و قطعنامه ظالمانه‌ای علیه ما صادر کردند و در فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل این بحث را گنجاندند. پیداست که دیگر سوءنیت‌های خود را مخفی نمی‌کنند و عملاً با ما در این میدان وارد کارزار شدند. هم آبروی سازمان ملل و هم آبروی خودشان را می‌برند و در جامعه بشری که امروز انسانهای هوشیار کم نیستند، با حرکتی که هیچ قابل توجیه نیست، ماهیت خود را نشان می‌دهند.
بُعد و زاویه دیگر، مسایل لبنان است که با حیله‌گری، برنامه خود را با بهانه‌ای که منتظر بودند، در نبرد عملی کردند و با اسلام، به خصوص مکتب اهل بیت(ع) وارد نبرد شدند. چون فکر می‌کردند اول باید آنجا را بزنند. شما می‌دانید که همه این مسایل از اسیر گرفتن دوسرباز شروع شد. وقتی مقاومت، درگیری و اشغال است، خیلی طبیعی است که طرفین از همدیگر اسیر می‌گیرند، مجروح می‌کنند و می‌کشند. این طبیعت مقاومت است. همه جا هست و عمل متقابلش هم در همین حد است. یعنی اگر آنها دو سرباز گرفتند، اسرائیل هم می‌توانست در حمله‌ای ده اسیر از مردم لبنان بگیرد و قدرت خود را نشان دهد.
ولی چون برنامه‌ای عمیق‌تر از این حرفها داشتند، کاری را شروع کردند که می‌تواند آغاز یک برنامه طولانی مدت در منطقه ما باشد و نمی‌خواهم در این جلسه وارد زوایای قابل پیش‌بینی شوم و انشاءالله خداوند به آنها مهلت نخواهد داد. ولی سوءنبت‌ها کاملاً روشن و برنامه‌ها برای افراد بصیر قابل رؤیت است. می‌بینید که رفتارها خیلی گستاخانه و جسورانه است و با پشتوانه‌های مطمئن عمل می‌کنند. این همه حمله‌ای که به کشور کوچکی مثل لبنان می‌شود، در مخیله انسانهای عادی نمی‌گنجد.
چهار، پنج روز پیش در جلسه‌ای برای ما توضیح می‌دادند و می‌گفتند تا آن روز 5 هزار سورتی پرواز حمله‌ای به لبنان اتفاق افتاد که شاید از آن روز تا الان به 7 هزار رسیده باشد. چنین مجموعه‌ای از حملات هوایی در جنگ‌های معمول منطقه‌ای دیده نشد. حتی شاید در طول 8 سال دفاع مقدس این مقدار سورتی پرواز و بمب‌اندازی نبود. در عین حال قدرتهایی که ادعای دمکراسی، آزادی و حقوق بشر می‌کنند، با خوشحالی از این حوادث استقبال می‌کنند، گرچه خداوند به حزب‌الله و مردم خوب لبنان این توفیق را داد که انتقام بگیرند و دل مردم را در خیلی جاها خوشحال کنند که هیچ عملیاتی را بدون جواب نگذاشتند و مشکلاتی که برای اسراییل به وجود آوردند، کمتر از مشکلات لبنان نیست‌و میدان واقعاً عجیب و قابل مطالعه‌ای است. لطف، فضل و امداد خداوند در این مجاهدتها دیده می‌شود.
البته پایان کار بحث دیگری است، ولی اگر امروز جنگ متوقف شود، اسراییل شکست خورده است. چون یک قدرت بزرگ نظامی دنیا با یک حزب و جمعیت محدود وارد جنگ شد و همان‌قدر که زد، همان مقدار خورد. خساراتی که اسراییل دیده، از ابعاد مختلف قابل توجه است و مهترین آن خسارات حیثیتی و نظامی است که از یک حزب اسلامی دیده است. انشاءالله خداوند آینده را به نفع جبهه حق و مسلمانان به گونه‌ای پیش بیاورد که این همه ظلم، جنایت و گستاخی در دنیا جایزه نگیرد و تنبیه شود که بُعد دیگری است و برای خیلی جاها نیاز به هوشیاری است.
بُعد سوم حرکت بسیار بسیار انبوه و سنگینی است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها الان در کشورهای اسلامی همسایه ما انجام می‌دهند تا فاصله جمهوری اسلامی را با آنان بیشتر کنند و فشاری روی آنهاست که موضع دیگری علیه ما بگیرند. آثاری هم از آن دیده می‌شود که انشاءالله در این میدان موفق نمی‌شوند.
به هرحال وارد کارزاری شدیم که طالب آن نیستیم. حرکت ما اسلامی و حرف ما، حرف انقلاب است و پیام‌رسان قرآن برای دنیا هستیم. راه ما راه درگیری نیست، اما بر ما تحمیل می‌کنند. چنانکه جنگ تحمیلی را در 8 سال تحمل کردیم. البته دل ما به امداد و لطف خداوند خوش است. چون انسانهای مومنی در ایران در طول نزدیک به 30 سال در راه خداوند قربانی می‌دهند و عقیده ما محکم است که خداوند نمی‌گذارد بندگانش بی‌پناه بمانند و انتقام ظلمه و مهاجمان را می‌گیرد، ولی خودمان هم وظایفی داریم و امداد خداوند هم شروطی دارد و بی‌قید و شرط نیست. مطمئناً این مطلب برای شما روشن است که باید این حدود را رعایت کنیم.
یکی از مهمترین شرط در شرایطی که با چنین حملات، تجاوزات و زورگویی‌ها مواجه هستیم، این است که خودمان بین خودمان درگیر و مشغول جنگ و نزاع و متفرق کردن نباشیم. فکر می‌کنم هر گروه عاقلی نمی‌پسندد که در چنین شرایطی به خودمان مشغول شویم و خیال دشمن را راحت کنیم. حتی در لبنان که مسیحی‌ها، دروزی‌ها، سنی‌ها، شیعیان و چند فرقه دیگر هستند، وقتی با این حمله اسراییل مواجه شدند، با هم هماهنگی دارند، با اینکه تا یک ماه پیش با هم درگیر بودند و جریان 14 مارس حرکاتی در مقابل حزب‌الله، رئیس‌جمهور، شیعیان و حزب امل داشتند و مسایل به گونه‌ای بود که اختلافات بالا بود. ولی وقتی با صحنه‌ای مثل حمله اسراییل مواجه شدند، اختلافات را کنار گذاشتند و مثل هم حرف می‌زنند.
ما در جمهوری اسلامی به عنوان فرزندان امام و یاران انقلاب با وحدت پیروز شدیم و دفاع کردیم و کشور را ساختیم، ولی الان احساس می‌شود که این رشد و بلوغ سیارسی را از خود بروز نمی‌دهیم. در همین شرایط می‌بینیم که بحث طردها، نفی‌ها، متهم کردن‌ها و دعواکردنها توسط انسانهایی که افراد بدی هم نیستند، مطرح می‌شود. بخصوص که الان در آستانه دو انتخابات هستیم و معمولاً در انتخابات کج‌خلقی‌ها و انگ‌زدنها مرسوم شد که ضد اسلام است. مناسب ملتی‌که خود را پیرو امام زمان(عج) می‌داند و منتظر ظهور امام زمان(عج) نشسته که پرچم انقلاب را به او بدهد، نیست.
نکته مهم عرایضم که خواهش می‌کنم مراعات کنید، این است که اجازه ندهید در فضاهایی که هستید، در این شرایط به اختلافات، حتی به اسم انتخابات دامن زده شود. باید وحدت، انسجام، همدلی و همراهی خود را کاملاً حفظ کنیم، والّا هرچه علائم تفرقه نشان بدهیم، دشمن را گستاخ‌تر، جسورتر و امیدوارتر می‌کنیم که الان اقداماتی در حال بروز است.
به امید خداوند و به اتکای آبروی شهدا و ایثارگران هستیم که بهترین سرمایه خود را تقدیم انقلاب کردند و فکر می‌کنم بدترین بهره از این همه جهاد، مبارزه و قربانی، این باشد که بر سر مسایل دنیوی با هم اختلاف کنیم و دشمن را عملاً دعوت به حضور کنیم که در آن صورت راه ما از راه فداکاران، شهدا و ایثارگران جداست و این حالت مناسب آن سابقه نیست.
فکر می‌کنم بهتر باشد که بیشتر صحبت نکنم و وقت شما را کمتر بگیرم. از محبتی که فرمودید و فرصت زیارت خود را به من دادید، صمیمانه تشکر می‌کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله