سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با شرکت‌کنندگان در سومین اجلاس سازمان زیرمنطقه‌ای آسیا

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با شرکت‌کنندگان در سومین اجلاس سازمان زیرمنطقه‌ای آسیا

  • تهران
  • دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۶
تشکر و قدردانی از سازمان بین‌المللی اسکات/ سازمان اکو و نقش آن در برقراری صلح و رشد اقتصادی/ نقش سرمایه‌گذاری داخلی در بازسازی کشور و کسب تجربیات سودمند/ ایران بزرگترین شریان ارتباطی شرق و غرب/ صدور برق به کشورهای همجوار/ سرمایه‌گذاری در مناطق محروم جهت فقرزدایی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله

من به همه میهمانان خوش‌آمد می‌گویم. امیدوارم که در ایران به شما بد نگذشته باشد. منتظر هم هستیم که از نتایج مذاکرات شما برای غنی‌تر کردن سازمان خودمان استفاده کنیم. باید از سازمان ملل و اسکات که این حرکت را هدایت می‌کنند، تشکر کنیم.

من مطمئن هستم که هر گروهی و هر سازمان منطقه‌ای تجربیاتی دارد که می‌تواند برای دیگران مفید باشد. خیلی از این سازمان‌ها جوان هستند و احتیاج به مشورت و رشد دارند. ما خودمان در سازمان اکو می‌بینیم که همراه زمان چیزهای جدیدی را می‌توانیم به دست بیاوریم. معمولاً این سازمان‌ها در منطقه مفید هستند. هم وسیله صلح و دوستی هستند و هم وسیله رشد اقتصادی برای اعضا می‌باشند. ما خودمان در جلسات اکو در کنار جلسه و در متن جلسه معمولاً نتایج خوبی به دست می‌آوریم. در این موضوعاتی که مورد بحث شما بوده است، ما در هر چهار موضوع تجربه‌های خوبی داریم که امیدواریم در جلسه مطرح شده باشد. هم در تجارت و هم در سرمایه‌گذاری در این هشت سال پیشرفت بسیار سریعی داشتیم.

گرچه سرمایه‌گذاری خارجی حجم زیادی ندارد، ولی ما سرمایه زیادی به صورت اعتبار، وام و فاینانس جذب کردیم و خودمان عمل کردیم. این یک تجربه‌ای است و من از این تجربه راضی هستم. به جای اینکه کشورهای خارجی بیایند و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند ما خودمان مسئول شدیم و این سرمایه را گذاشته‌ایم و سود آن را الان خود کشور می‌برد. مثلاً در مورد پتروشیمی بندر امام ژاپنی‌ها شریک بودند و سرمایه‌گذاری کرده بودند و آنها با پرداخت چیزی به ما رفتند. ما خودمان آنجا را تکمیل کردیم و امروز برای کشور یک سرمایه بسیار بزرگ ملی شده است. ما نمی‌خواستیم که ژاپن برود، ولی آنها انتخاب کردند و در عمل معلوم شده که به نفع کشور ما شده است. به هر حال آن یک تجربه بود که یک نمونه آن را من گفتم و ما دهها نوع از این تجربه‌ها داریم.

در مورد حمل و نقل، شما حتماً مطلع هستید که ما در این سالها به خاطر کشورهای اطراف خودمان سرمایه‌گذاری خیلی بزرگی کردیم و الان به یک بزرگراه برای ترانزیت تبدیل شده‌ایم. در آینده نزدیکی از طریق کرمان، راه آهن ایران به پاکستان هم وصل می‌شود و یک تحول شرقی و غربی عمده‌ای اتفاق می‌افتد مثل راه آهن سرخس- مشهد. بزرگراه‌های زمینی فراوان می‌سازیم که دریای خزر و خلیج فارس با اتوبان‌ها به زودی به هم وصل می‌شوند. در مورد ارتباطات مخابراتی هم مطلع هستید که قسمت عمده‌ای از خط فیبرنوری را ایران اجرا می‌کند. برای تسهیل حمل و نقل بارها بنادر و پایانه‌های زیادی ساخته‌ایم و یا داریم می‌سازیم. لوله‌ها و خطوط انتقال نفت و همچنین گاز و خطوط انتقال برق همه اینها منطقه را به هم وصل می‌کند. ما الان برقمان را به ترکیه وارمنستان وصل کرده‌ایم و به زودی به ترکمنستان هم وصل می‌کنیم و به زودی برق آسیا مرکزی به اروپا وصل می‌شود. فکر می‌کنم تا آخر برنامه دوم تا سه سال دیگر همه اهداف تسهیل ارتباطات حمل و نقل و سایر بخش‌های آن در ایران به یک حد خوبی می‌رسد.

در این چند سال، ما امکانات وسیعی برای تربیت نیروی انسانی تنظیم کردیم. فکر می‌کنم یکی از پردانشجوترین کشورهای عضو، کشور ما باشد. برای فقرزدایی هم من خیلی مایل هستم که سایر گروه‌ها برنامه‌های ایران را ببینند. در این دوران حجم زیادی از سرمایه‌گذاری ما، برای توسعه روستاها و مناطق محروم بود. به نظرم تجربه ما در فقرزدایی جزو همین بحثی باشد که شما دارید و ما هنوز روی آن کار بین‌المللی نکرده‌ایم.

به هر حال ما امیدواریم که همین نوع تجربه‌ها را از سایر اعضای گروه‌ها هم بتوانیم به دست بیاوریم. از وقتی که در ایران صرف کردید من قدردانی می‌کنم. سلام مرا به رؤسای کشورها برسانید.

           والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته