سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان

  • سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان
  • چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
وقت بیشتری برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان در نظر گرفته بودیم، متأسفانه با تأخیر وارد شدیم. از آن طرف هم چون در همدان قراری با علما داریم که علما هم قرار دیگری دارند که باید به نمازهای مغرب برسند، ناچاریم در این ضیق وقت مختصر حرف بزنیم.
انسان خیلی خوشحال می‌شود وقتی ثمرات یک تصمیم درست و بجا را می‌بیند. روزی که دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد، عطش تحصیل در جوانهای ما واقعاً زیاد بود و برای این تقاضا عرضه وجود نداشت. انسان صمیمانه بایست دنبال راه‌حلی بگردد و نمی‌توانست در قبال از این همه استعدادی که از دست می‌رفت و این همه رنجی که خانواده‌ها می‌دیدند، بی‌تفاوت باشد و همین‌طور از مشکلاتی که دیپلمه‌های بیکار در کشور داشتند و مشکلات دیگری که افرادی که برای تحصیل به خارج می‌رفتند، سراغشان می‌رفت.
تقاضا جدی و وسیع و عرضه بسیار کم بود و هیچ راهی جز اینکه ما به اقیانوس مردم متصل بشویم و از امکانات خود مردم استفاده کنیم، به چشم نمی‌خورد.
وقتی که ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد، امام که خیلی با هوش و آینده‌نگر و دلسوز بودند، عمیقاً خوشحال شدند و دعا و استقبال کردند و آن دعای امام است که ما داریم خیرات آن را هنوز می‌بینیم، واقعاً گفتن آن آسان است، ولی پی‌بردن به اهمیت آن سخت است.
حدود سه میلیون فارغ‌التحصیل و دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی هستند که رقم افسانه‌ای است. تشکیل بزرگترین دانشگاه دنیا با نزدیک چهارصد واحد و مرکز در سراسر کشور آرزوی دور و درازی بود که امروز تحقق پیدا کرده است و با این همتی که شد، داریم به روزی نزدیک می‌شویم که در اکثر رشته‌ها کنکوری وجود نداشته باشد و هرکس تمایل به تحصیلات عالیه داشته باشد، بدون هیچ محدویتی وارد شود. البته در بعضی رشته‌ها همیشه مسابقه خواهد بود و خوب هم هست که باشد.
پس ما به یک تقاضا جواب دادیم. «آب کم جو، تشنگی‌آور به دست.» آن تشنگی ما را وادار کرد که به اینجا رسیدیم. الان تشنگی دیگری در جامعه است و آن اولاً مقاطع عالی و مکمل تحصیل است. جوانها دیگر حاضر نیستند به کارشناسی قناعت کنند و می‌خواهند کارشناسی ارشد و اگر بتوانند دکترا را بگیرند. حق آنها هم هست.
 این کاری است که دانشگاه آزاد اسلامی باید این گره را بازکند و ما می‌توانیم این کار را بکنیم. هم فضای آموزشی هست و هم تقاضا وجود دارد. مردم هزینه تحصیل خود را می‌پردازند و هم استاد و نیروهای انسانی هست چه آنهایی که در داخلند و چه افراد زیادی که در خارج هستند که اگر ما میدان را باز کنیم، با عشق به کشورشان می‌آیند و کمک می‌کنند و ما این کار را خواهیم کرد. انشاءالله چند سال دیگر خواهید دید که در مقاطع تکمیلی هم به اندازه کافی ظرفیت ایجاد شده و خواست اکثر دانشگاههای آزاد هم همین است. برای ما هزینه چندانی ندارد، ولی دستاورد مهمی دارد.
تقاضای دیگری که وجود دارد این است که نتیجه تحقیقات و ابتکارات و اختراعات محققین و دانشجویان خوش‌فکر و مستعد و نابغه عملیاتی و تبدیل به صنعت و کاربردی شود. این را هم دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند کند. ما باید به همه دانشگاههایمان حداقل درهر استانی به یکی دو دانشگاه بزرگ مأموریت بدهیم که پارکهای علمی برای رسیدن به پایلوت و نمونه برای ابتکارها تأسیس کنند. بانک‌ها آمادگی دادن وام دارند. بعد از اینکه در پایلوت موفق شدیم، باید با همکاری بانک‌ها و مردم و سرمایه‌گذاران آن را به واحد صنعتی تبدیل کنیم.
اینها کارهای اقتصادی است و قابل تحقق است و وعده‌های توخالی نیست. همت می‌خواهد و این همت هم هست.
من با تویسرکان خوب آشنا هستم. قبل از انقلاب در مدتی به عنوان میهمان این شهر برای تبلیغ در اینجا بودم و به مردم تویسرکان مدیون هستم. بعد از انقلاب هم دو سه بار موفق به آمدن شده‌ام و از محبت‌های مردم برخوردار بودم. امروز که به دانشگاه آمدم و این هدیه خوب مدیران و اساتید را به مردم تویسرکان دیدم، خدا را شکر کردم. ما مدیون این مردم بودیم و الان خدمتی به آنها شد.
تحقیقاً دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان این شهر را یک گام به جلو برده است و در آینده هم باید قوی‌تر و سریع‌تر این مسیر را طی کنیم.
نکته بعدی، امروز همه کشورهای دنیا به دنبال توسعه هستند و حق آنهاست و وظیفه مسئولان هم است. اساس توسعه در دنیای امروز، توسعه انسانی است. اگر توسعه انسانی اتفاق بیفتد، انسانهای توسعه یافته منطقه خود را توسعه می‌دهند. چون اهل فکر و ابتکار و اختراع و طراحی هستند. انسانهای کم دانش ضعیف هستند و طبیعت برآنهامسلط است. اما انسانهای دانشمند، قوی و بر طبیعت مسلط هستند. آنها طراح و مبدع هستند که از پرجاذبه‌ترین اسامی خداست، «بدیع‌السماوات و الارض» هیچ راهی مقدس‌تر از این در کشورمان نیست که به توسعه انسانی کمک کند.
از زیبایی‌های دوره توسعه این است که خانمهای ایرانی که در گذشته محکوم بودند که در خانه‌ها بمانند و به خانه‌داری یا کارهای کوچک دیگر اکتفا کنند، امروز پیشتاز و جلوتر از آقایان در صحنه‌های آموزشی حضور دارند و در مسابقات حقیقتاً صلاحیت و استعداد خود را نشان دادند.
معنای این حرف این است که در قدم بعدی در میدان تحقیق و کارهای علمی و سازندگی خانم‌ها نقش بزرگی دارند. علاوه بر اینکه خانمهای تحصیل‌کرده فرزندان لایقی تحویل جامعه خواهند داد و در دنیا جزو افتخاراتمان است که جمهوری اسلامی امروز یک نمونه موفق از توسعه بخش خانم‌ها در جامعه است. توسعه صحیح و درست و عالمانه همراه با عفت و تقوا و اخلاق که این ویژگی در خیلی از کشورهای دیگر وجود ندارد.
این در سایه توسعه دانشگاههاست. من صمیمانه از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان، اساتید و کارکنان و دانشجوها تشکر می‌کنم و امیدوارم این شعله مقدسی که با اراده امام راحلمان پیدا شد و با مدیران لایق این دانشگاه اجرایی شد و بخصوص زحمات جناب دکتر جاسبی که حقیقتاً این ربع قرن با همه وجود در خدمت این دانشگاه بوده و با عشق کار کرده و انشاءالله با عشق دانشگاه آزاد را به همه اهدافی که دارد، می‌رساند.
مطمئن باشید نهادی که امروز متکی به سه میلیون نیروی تحصیلکرده و درحال تحصیل و دهها هزار استاد و مربی و معلم و صدها مدیر لایق و میلیونها مجموعه خانواده که علاقمند به این فضا و این راه هستند و وابسته هستند، این نهاد جاویدان است. می‌ماند و رشد می‌کند و بالندگی دارد.
می‌رویم که دست دانشمان را از مرزها بیرون کنیم و به کمک ملت‌های دیگری که نیاز به تحصیل دارند، با عشق و علاقه و صمیمیت و بدون چشمداشت مادی با همین امکاناتی که از خود مردم به دست می‌آوریم، انشاءالله در جاهای دیگر هم خدمت کنیم.
خداوند به شما برکت و توفیق بیشتر بدهد و به ما هم توفیق بدهد که قدر شما را بدانیم و از اینکه مدت حضور ما بسیار کوتاه و خیلی کمتر از آنچه بود که مایل بودیم، عذرخواهی می‌کنم. از نمایندگان محترم این استان که حامی خوب دانشگاه هستند و در همه مراحل در مجلس بودند، از امام جمعه محترم استان از برادر بسیار گرامی‌ام جناب آقای رازینی که در هر منصبی که بودند، حامی خوب دانشگاه بوده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم اگر حمایت و همکاریهای این‌گونه نبود، این توفیق بزرگ به آسانی به دست نمی‌آمد. خدا کند که بتوانیم ایران را آن‌گونه که اسلام خواسته، با انسانهای مؤمن عالم آگاه به زمان به توسعه کامل برسانیم. این، آن جیزی است ما در سند چشم‌انداز بیست ساله به عنوان دانایی محور برای توسعه کشورمان طراحی کردیم. شما را به خدا می‌سپاریم.
والسّلام علیکم و رحمه الله