سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با ایرانیان مقیم سوریه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با ایرانیان مقیم سوریه

  • سفارت ایران در سوریه
  • پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
منطقه شامات برای توسعه اسلام در گذشته بسیار اهمیت داشت و منطقه بزرگ و وسیعی بود و با تصرف بین‌النهرین این اتفاق افتاد که با عقبه شام به طرف شمال، غرب و شرق به جلو رفتند. در طول تاریخ حکومتهای اسلامی در اینجا خیلی مؤثر بودند. نبض تاریخ اسلام تا حدود زیادی در این منطقه می‌زند، بخصوص در دوران جنگهای صلیبی که‌تمدن اسلامی‌به غرب رفت‌و دستاوردهای علمی، فنی و فرهنگی ما موجب تأثیر بر غرب شد.
الان همه به خاطر مسائلی که در منطقه اتفاق افتاده و وجود کشوری مثل اسرائیل که سرزمینهای اسلامی را غصب کرده و حساسیتی که در کل جهان ایجاد شده، محوری برای حضور استعمارگران در منطقه و پایگاه چند منظوره آنها علیه اسلام شد و سوریه در خط مقدم جبهه نقش بزرگی دارد.
سوریه در مدت اشغال فلسطین کار و فداکاری کرده است. جنگهای زیادی را تحمل کرده است. هزینه‌های زیادی برای ارتش و دفاع که همسایه ایران است، تحمل کرده است. بخشی از خاکش را از دست داده است. سوریه جزو کشورهایی است که به گردن اسلام حق دارد.
جمهوری اسلامی از بدو پیروزی به خاطر درایت مرحوم حافظ اسد موقعیت مناسبی در سوریه بدست آورد و مسافرت ما در اینجا همیشه منشأ اثر بود.
مسأله لبنان، فلسطین و سوریه باید در اینجا حل و فصل می‌شد و الان مسأله عراق هم اضافه شده است. نقش سوریه در آینده عراق و ارتباط ما با سوریه و عراق مهم است. سفارت ما در اینجا مسئولیت بزرگی دارد و تا بحال به خوبی مسئولیت خود را انجام داده است و آقای سفیر از مسائل اینجا آگاهی کامل و کافی دارند و یکی از سفارتخانه‌های فعال ما در خارج است.
به شما تبریک عرض می‌کنم که خداوند این توفیق را به شما داد که در اینجا خدمت کنید. از لحاظ فضای اسلامی و دینی، وجود زیارتگاهها و متناسب با زندگی‌ اینجا از جاهایی است که کار کردن در آن برای همه آسان می‌شود. چشمهای زیادی برای استفاده از سفارت و یا کمک به سفارت دوخته شده است.
به نظر می‌رسد خداوند جای با ارزشی را در اختیار شما گذاشته، برای کشورتان و برای اسلام و دنیای اسلام کار کنید. تا بحال خدمات زیادی ارائه شده و امیدواریم مثل گذشته نمونه خوبی از نمایندگی چهره اسلام که در ایران است، باشید. باید کار، رفتار و زندگی شما نماینده واقعیت انقلاب اسلامی باشد و فکر می‌کنم در آینده بعد از اینکه ودولت مستقر مردم عراق تشکیل شد، کارها برای شما تسهیل شود و مسئولیتهای بیشتری داشته باشید.
اگر با طرحهای بزرگی که در نظر است از طریق راه‌آهن و خطوط راه، نفت و ... از عراق به اینجا وصل شویم، ارتباط سوریه با ایران بسیاربسیار بیشتر خواهد شد. خوشبختانه مسئولان سوریه با علاقه مایلند با ایران همکاری کنند و با مسائل عاشقانه برخورد می‌کنند. شخص آقای بشار ارسد عاقلانه به این مسائل نگاه می‌کنند.
امیدوارم خداوند به شما توفیق بدهد و ما قدر زحمات شما را بدانیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله