سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

  • محل دبیرخانه - قم
  • جمعه ۷ بهمن ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
من اگر سفری به قم داشته باشم و شما را نبینم، احساس می‌کنم سفرم‌ناقص است.حقیقتاً به‌دفتر تبلیغات و دست‌اندرکاران اینجا علاقمندم و آثار اینجا را مروری می‌کنم و استفاده می‌کنم. عقیده دارم دفتر در طول تاریخ انقلاب خیلی کار کرده است که همه کارهای درست، نجیبانه بوده است و همیشه هم رشد داشته است. حالا به طرف رسمی‌تر شدن و کمک کردن به رفع نیازهای نهادهای نظام پیش می‌روید. اگر آنها هم درست استقبال کنند و بهره‌گیری کنند، تأثیر متقابل خواهد داشت.
اگر ما خوب کار کنیم به اعتبار خبرگان و دبیرخانه مربوط می‌شود، اگر ما خوب کار کنیم، این تاریخ روزی مطرح می‌شود و الان هم مطرح است. نقطه اساسی حفاظت از نظام است، با بودن خبرگان خیال همه جمع است که آسیب‌شکننده‌ای به نظام وارد نمی‌شود. من می‌توانم از جناب آقای امینی خواهش که تصمیم بگیرند با همکاران خوبی که دارید، که سطح مسائل را جدی‌تر در تحقیقات بیاورید. چیزهایی را که گفتید کتابهایی است که همان موقع چاپ شده است. مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی پیش من هست که هر وقت لازم می‌شود مراجعه می‌کنم. حتماً سایر اعضاء هم دارند. اگر نیاز هست یک نسخه را از آنجا بگیرید. مذاکرات مجلس‌خبرگان، در صدا و سیما همیشه پخش می‌شد. مذاکرات کمیسیونها هم هست را نمی‌دانم همه آن وجود دارد یا خیر چون خودم در خبرگان اول و در کمیسیونها نبودم از بیرون و از طریق آیت‌الله بهشتی و دیگران اخبار را پیگیری می‌کردم. آن موقع هنوز نظام ما برای ثبت اسناد ضرورت تشخیص نمی‌داد. شورای انقلاب که خیلی مهم بود و نزدیک دو سال کشور را اداره کرده بود، مهمترین مسائل در آنجا مطرح می‌شد که ما هیچ چیزی را ضبط نکردیم، فقط آقای دکتر شیبانی چکیده‌ای می‌نوشت و فقط به حرفها اشاره‌ای می‌کرد. اواخر کمی منظم‌تر شده بود و آقای مهندس بازرگان منشی شده بودند که ایشان کمتر می‌نوشتند. حتی مصوبه‌ای درست نمی‌شد. شاید در دولت این موارد ثبت و ضبط می‌شد.
خلاصه حرف من این است که انشاءالله دبیرخانه با عنایت و جدّیت بیشتر بصورت غنی‌تر مسائل مهم و شایسته خبرگان را در بحثها بیاورد و در تحقیقات بگنجاند، قطعاً اینها در کتابخانه‌ها می‌ماند و به جاهایی می‌رود و خودش را نشان می‌دهد.
والسّلام علیکم و رحمه الله