سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای مسؤولان سازمان روانشناسی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای مسؤولان سازمان روانشناسی

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین، والصلاه والسلام علی رسول الله
از شما تشکر می‌کنم که باعث شدید تا از طریق این جلسه بیشتر با کار شما آشنا شوم. یکی از کارهای خوب مجلس ششم تصویب و تأسیس این سازمان بود که جایش در کشور خالی بود و می‌پذیرم این‏گونه کارها در کشور ما جدید است و نیازمند حمایت است تا جایگاه خود را پیدا کند. خیلی از موارد استفاده از علوم جدید در کشور ما جایش خالی است و ما هنوز به شیوه‌های سنتی و تجربی متکی هستیم. با توسعه دانشگاه‏ها و حضور افراد تحصیلکرده باید از مزایای علوم جدید به صورت درست و قانونمند استفاده کنیم.
مثلاً در کشاورزی اکثر بخش‎های آن به صورت سنتی هستند و مهندسین کشاورزی کم حضور دارند. در ماهیگیری‌، دامداری و ... از علم به اندازه تجربه‎ها استفاده نمی‌شود. در مسائل روانشناسی شاید بعضی‌ها فکر می‌کنند که از کارهای لوکس دنیاست، در حالی که اینطوری نیست. از اول مسائل زناشوئی، تولد فرزندان، در مدرسه، در بحث نواجوانان، ازدواج، کنکور و ... در تمام این مراحل نیازمند روانشناسی هستیم و باید به گونه‌ای باشد که در تمام این مراحل افرادی که نیازمند هستند و دچار ابهام می‌شوند، بتوانند از این دانش بهره‌ بگیرند.
در بحثهای توسعه دانشگاهها که عده‌ای مخالفت آن هستند، استدلال من این است که اگر بخواهیم از استانداردهای مطلوب در زندگی مردم استفاده کنیم، بیشتر از این به دانشجو نیاز داریم. مثلاً ما الان عده‌ای پرستار بیکار داریم، اما می‌دانیم برای یک تخت بیمارستان، خیلی بیشتر از پرستارانی که الان داریم، لازم است.
آماری به من در خصوص دامپزشکی دادند که نشان می‌داد حدود صدهزار دامپزشک نیاز داشتند. درحالی که سیزده هزار نفر مشغول تحصیل دارند. لذا اگر دانشگاهها را به سمت کاربردی پیش ببریم و از نیروها به حدمطلوب و جامع استفاده کنیم، هزینه آنها تأمین می‌شود. مثلاً اگر مشاوریک امری معمولی شود، خانواده هزینه آن را می‌پردازد.
با توجه به اینکه بیمه‌ها به سمت خصوصی شدن حرکت می‌کنند، به نفع آنها هم هست. لذا باید دانشگاهها توسعه پیدا کنند و آدمهای تحصیلکرده زیاد باشند، چون این قشر فکر می‌‌کند و برای کارها راه باز مِی‌کند و نظرات خود را به مجلس و دولت و نظام می‏دهد تا موارد مورد نیاز جامعه تأمین شود.
در مورد روانشناسی، سابقاً آن را به جعبه سیاه هواپیما تشبیه می‌کردیم که این جعبه نشان‌دهنده عملکرد هواپیماست. لذا شما می‌توانید کمک زیادی به حل مشکلات روانی جامعه داشته باشید. بنده عمیقاً به کار شما اعتقاد دارم. اگر از بنده کاری ساخته باشد، با عشق و علاقه انجام می‌دهم.
از امروز در مجمع بحث سیاستهای کلی دانش و تحقیق را شروع کردیم. بندی را تصویب کردیم که کلیت آن به همین بحث مربوط است. ما گفتیم که دانشگاه‏ها باید ارتباط منظمی با زنجیره کاربردی در همه بخش‎ها داشته باشند و می‌توانیم کار شما را به صورت واضح‌تر در آن بگنجانیم. در مجموع شما از مراحل سخت عبور کردید و بیمه ها هم به طور طبیعی این امر را خواهند پذیرفت. باید تلاش کنیم تا مردم با این خدمات آشنا شوند و به مراجعه به مشاور و روان‌شناس اعتقاد پیدا کنند. خیلی زود می‎توان زمینه این کار را از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما فراهم کرد.
به هر حال بنده هر چقدر که بتوانم کمک خواهم کرد و اگر در جاهایی نیاز به توصیه باشد، این کار را نیز انجام خواهم داد. به شما بشارت می‌دهم که راه شما به سرعت مقبول همه قرار خواهد گرفت. استرس در جوامع فراوان است و عدم تعادل در افراد خیلی زود خود را  نشان می‌دهد که همه این‏ها نشان از بیماری‏های روانی است. انشاء‏الله خداوند توفیق شما را بیشتر کند و انشاء‏الله همه بخش‎های مورد نیاز جامعه ما از طریق متخصصین اداره شود.
والسّلام علکیم و رحمه الله