سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری اولین همایش بین‌المللی روابط عمومی الکترونیک

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری اولین همایش بین‌المللی روابط عمومی الکترونیک

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱ شهریور ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
    خیلی خوش‌آمدید. همه شما صاحب‌نظر در این بخش هستید و نشان از یک واقعیت در زمان است. نیازها انسانها را وارد یک مرحله جدید می‌کنند. الان خیلی روشن است که اطلاع‌رسانی در زمان ما حرف مهمی را در اثرگذاری در زندگی دیگران به طور کلی در جامعه دارد.
مطالبی که خوانده شد و در اظهارنظرها بود، در گذشته هم گفته شد و جالب است که آنها در آن زمان به این مسائل توجه کردند. باید به طور قاطع قضاوت کنیم که افکار عمومی امروزه حرف اول را در سرنوشت جوامع می‌زنند و دنیا هم به این طرف می‌رود. عامل اساسی آن هم ابزار اطلاع‌رسانی است که هر روز قوی‌تر می‌شود. بخاطر اینکه اگر کسی بخواهد از شرایط دنیا مطلع باشد، کافی است چند ساعت وقت صرف کند و می‌تواند از مسائل جهانی و کشور آگاهی پیدا کند که دنیا و کشور خودش به کجا می‌روند. حرکتی است که متوقف نمی‌شود.
آدم وقتی به واقعیات جهان راه می‌یابد، به این اطلاعات وابسته می‌شود و می‌خواهد هر روز آن اطلاعات را تقویت کند. برای ما حتی تبدیل به عادت شده، ضمن اینکه کار ما ایجاد می‌کند و علاقه ذاتی هم داریم. اگر یک روز نتوانیم، احساس کمبود می‌کنیم و حالت ابهام در انسان حاکم است و شاید خیلی از مردم روزگار ما و خیلی از افراد اهل فکر، مطالعه و صاحب دانش این‌گونه هستند.
با همان اظهاراتی که شما داشتید، روشن است که الان روابط عمومی‌های ما در سطح مطلوب نیستند و قطعاً دنیا تجربه‌های خوبی دارد که ایشان کشور آمریکا را به عنوان مثال گفتند و شاید در کشورهای مشابه ما در جهان سوم نمونه‌هی خوبی وجود داشته باشد که به این طرف می‌روند و یا نرفتند.
آرزو می‌کنم که جریان اطلاع‌رسانی و شفاف شدن مسائل جامعه برای مردم ما روز افزون باشد. این آرزوی من، آرزوی در حال تحقق است و کسی هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. اینکه ما می‌بینیم ظرف مدت کوتاهی 5/7 میلیون آدم در ایران مشتری اینترنت هستند، رقم بزرگی است. علی‌رغم اینکه در کشور ما محدودیتهای جدی هم وجود دارد، این‌قدر علاقمندی است و هزینه برهم است و مردم هزینه‌ها را می‌دهند و وارد این شاهراه اطلاعات می‌شوند.
به همین دلیل باید بگوییم که دوره زورگوییها و استبداد، تحمیل عقاید و تک‌رویها گذشته است. هرچند ممکن است فراز و نشیب‌هایی داشته باشد و افرادی مقاومت کنند و اینجا و آنجا سنگرهایی را حفظ کنند. ولی کلیت جامعه به طرف افکار عمومی می‌رود. باید کسانی که خدمت و این را سازماندهی می‌کنند، به گونه بهتری آن را اراده و از اشکالات گمراه کننده مردم جلوگیری کنند. الان اگر این اطلاعات روشنگر است، مقدار زیادی هم گمراه‌کننده است. جریانهای روانی بسیار بسیار قوی است. یک سایت تصمیم می‌گیرد که جامعه را دچار هیجان کند و با چند خبر حساس و آراسته شده به شیوه‌های قابل باور مردم، موجی درست می‌شود که خواباندن آن بسیار سخت است. الان‌مسئولیت بزرگی متوجه افراد آگاه است. الان شیوه اطلاع‌رسانی دیجیتالی در جامعه ما در حال شکل‌گیری است. تعبیر خیلی خوبی که در شعر شما بود که روابط عمومی باید پل باشند و بصورت دو طرفه عمل کنند، مطلب مهمی است. البته اینکه ما برسیم به اینکه NGO ها کار روابط عمومی را انجام بدهند، شاید فاصله داشته باشیم. بالاخره نیروهایی را جمع کردند و کار می‌کنند، منتهی باید مسیر را به گونه‌ای پیش ببریم که به همان جاها برسیم، البته NGO ها باید از خودشان، صداقت، امانت، اطلاعات وافی، کافی و تخصصی ارائه دهند که برای همه به صرفه باشد که از آنها استفاده کنند.
این حرکت و جریان می‌تواند در همه بخشهای کشور اتفاق بیفتد. فکر می‌کردم روزی می‌شود که در کشور بسیاری از کارها را اینجوری انجام داد. آن‌موقع کار ملاک می‌شود و پست و تحمیل یک فرد بر یک سازمان ملاک نیست و هرکس که بهتر کار کرد، بیشتر به سراغ او می‌روند. البته اگر ما می‌خواهیم وارد این فاز شویم، باید کلی قانون واضح بنویسیم.
حرکت مبارکی را در روابط عمومی‌های خودمان می‌بینم که در رسانه‌های ما هم هست، افراد پخته‌ای کم کم از این جریانها سردرمی‌آورند، درعین حال مقاومت هم می‌بینیم و فکر می‌کنم جاهایی هم هستند که نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. لذا باید سعی کنید، آرام، مطمئن و بدون شبهه حرکت خودتان را عالمانه و مخلصانه ادامه بدهید. انشاءالله که همایش اولی شما مبارک باشد و اطلاع‌رسانی خوبی روی آن شود.
از این نوع توضیحاتی که من شنیدم، فکر می‌کنم برای جامعه ما مفید است، هرچه بیشتر بتوانید اینها را مطرح کنید، کارتان را آسانتر می‌کند. افرادی مثل ما هم که می‌دانند چه گذشته و چه می‌گذرد، حتماً شما را تأیید می‌کنند. چون می‌دانند در جهت خیر و صلاح جامعه است. انشاءالله موفق باشید.
والسّلام علیکم و رحمه الله