سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد هفته بسیج و فرماندهان نمونه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد هفته بسیج و فرماندهان نمونه

اگر یک نفر بسیجی دو نفر را تحت تأثیر قرار بدهد، تقریباً جامعه ما را می‌پوشاند.

  • سه شنبه ۴ آذر ۱۳۷۶
بسیج، شجره طیبه/ تشکیل بسیج ازتصمیمات الهی‌حضرت امام (ره)/ اشارات امام (ره) به رهبری بعد از ایشان ازنمونه‌های دیگر تدابیرمافوق بشری/ توجه به انتخاب رهبرتوسط امام در ماههای آخر عمر/ تشکیل بسیح به وسیله‌امام (ره) در سال ۱۳۵۸/ تکیه امام بر طبقات‌محروم برای حضور در بسیج/ نقش بسیج در جنگ/ مردمی بودن، ویژگی اصلی بسیج/ ایثار، سوغات بسیج‌در سازندگی/ نقش بسیج در سازندگی/ حضور همه جاییبسیج در کشور/ بسیج یعنی تزریق‌روحیه ایثار درپیکر جامعه/ تأثیر اخلاقی بسیجدر جامعه/ ترس دشمنان از بسیج/ بسیج، سازمان تقویت شده‌و پشتیبان نیروهای مسلح/ تصمیم الهی امام در تشکیل بسیج/ تصمیمات کارسازامام (ره) در بسیج/ حضور بسیج در همهٔ سازمانها و ادارات/ انجام کارهای بزرگ‌به وسیله بسیج/ اتکای بسیج به‌نیروهای داوطلب

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله والسّلام علی رسول الله وآله

برادران بسیجی خیلی خوش آمدید، خوشحالم که در هفته بسیج توفیق زیارت جمعی از شما را داشتم. قرار بود در اجتماع شما در مرقد حضرت امام (ره) شرکت کنم که با جلسه مجمع تشخیص مصلحت مصادف شد. لذا وقت تنظیم نشد که در جمع شما حضور پیدا کنم. اینجا شما را زیارت می‌کنم و شما سلام ما را خدمت بقیه برسانید. حقیقتاً بسیج یک پدیده مبارک و شجره‌ای طیبه است.

ما در زمان حضرت امام گاهی بعضی از کارهای ایشان را بالاتر از تدبیر انسانی می‌دانستیم. ملموس بود که گاهی ایشان تصمیماتی می‌گیرند که آثارش آنچنان وسیع است و نگاه به آینده دور دارد و به اعماق جامعه نظر می‌کند که به طور معمول یک انسان متفکر به‌آن نمی‌رسد. این‌طور چیزها را برای ایشان از امدادهای غیبی و الهی می‌دانستیم. موارد زیادی دارد که نمی‌خواهم همه آن‌ها را بگویم. یک نمونه بسیج است.

نمونه دیگر، رهبری بعد از خودشان است. واقعاً ما آن روز نمی‌توانستیم عمق مسئله‌ای را که ایشان اقدام کردند، درک کنیم و پیش‌بینی که ایشان کردند و شخصی که ایشان راهنمایی کردند و ما به‌آن رسیدیم- آیت‌الله خامنه‌ای - در آن زمان در ذهن ما و خود رهبری و هیچ کس اصلاً چنین چیزی مطرح نبود و فکر نمی‌کردیم. ما قبلاً هم پیش‌بینی کرده بودیم و تصویب هم شده بود. اعلام شده بود و کار شده بود و کار تمام شده‌ای بود. ایشان یک دفعه صفحه را در ظرف چند ماه برگرداندند، آن‌هم در ماه‌های آخر عمرشان که ما داشتیم لمس می‌کردیم که چراغ عمر ایشان رو به‌خاموشی است. برای روشن بود که در حال نزدیک شدن به پایان کار هستیم. ایشان آنچنان تدبیری را اجرا کردند که الآن می‌فهمیم چقدر مهم بود. بسیج هم این‌گونه است. وقتی ایشان بسیج را اعلام کردند، اصلاً زمان جنگ نبود. در آذر ماه ۱۳۵۸ بود. جنگ چه زمانی شروع شد؟ ۱۳۵۹، یعنی یک سال قبل که ما فضای جنگ در کشور نداشتیم و حتی فضای آن شورش‌ها و آن فتنه‌های کور را هم هنوز نمی‌دیدیم. حضرت امام به فکر بسیج ۲۰ ممیلیونی و بسیج مستضعفین افتادند. آن‌هم تکیه خود را روی مستضعفین، طبقات محروم و توده ملت قرار دادند. الآن این گزارشی است که آقای افشار دادند، من که اینجا نشسته بودم، دوباره متوجه آن تیزبینی و آینده‌نگری و رهبری واقعاً پیامبرگونه امام شدم که این‌گونه مسائل را حل کردند.

لحظه‌ای که ایشان لیست کوتاهی را به‌صورت فهرست‌وار گفتند، از ذهنم عبور دادم که اگر مثلاً در جنگ بسیجی‌ها نبودند، وضع جنگ ما چگونه می‌شد؟ سپاه و ارتش با کادر خودشان و احتیاط‌های معمولی که سربازهای قدیم را احضار می‌کردیم، بودند. ولی بدون بسیج خیلی سخت و مشکل بود. واقعاً اگر بسیج به میدان نمی‌آمد، نمی‌دانستیم عاقبت جنگ چه فاجعه‌ای را برای کشور در برخواهد داشت. آثار آن فقط در جنگ نبود، آن روز که بسیج آمد، جامعه را ساخت. چون این سربازها از دل مردم و از همه طبقات و بخش‌های مردم از روستاها و شهرها، کارخانه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس بودند که همه این‌ها رشته‌ای را به جبهه وصل کردند و از دانشگاه جبهه، ایمان و روحیه ایثار را به خانه‌هایشان سوغات بردند. به‌علاوه در دوران سازندگی، گرچه کار به اندازه ظرفیت به بسیج محول نشد، ولی من یک بار که نمایشگاه بسیج را دیدم، واقعاً همه جای کشور، شما طرح‌های بزرگ را در اختیار دارید.

طرح‌های کوچک و بزرگ را می‌سازید. آنچه که من در نمایشگاه دیدم، خیلی عظیم بود. کارهای بهداشتی که در این دوره‌ها شد، مثل فلج اطفال و آموزش‌های بهداشتی و کارهای دیگری که انجام شده است. در ادارات که بنده مدت ۸ سال کارم با ادارات بود، بسیج ادارات را بسیار کارساز می‌بینم. واقعاً به حُسن امور کمک و از بعضی مفاسد و مشکلاتی که ممکن بود پیش بیاید، جلوگیری می‌کردند. خوشبختانه خانم‌ها که در جنگ خیلی میدان نداشتند و در آن موقع پشت جبهه کار می‌کردند، امروز در بخش‌های مختلف وارد شدند. امروز در مدارس و دانشگاه‌ها، نیروهای جوان خوبی داریم. در محیط ورزش هم این‌گونه است.

اردوگاه‌ها و کارهای فرهنگی که به‌طور طبیعی و ارزان در حال انجام شدن است، اوقات فراغت را خوب پر می‌کنند. فرایند مجموعه این‌ها حالت تزریق ایثار، ایمان، خدمت و اخلاق حسنه در جامعه ایجاد می‌کند که فرهنگ جامعه را به خوبی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر یک نفر بسیجی دو نفر را تحت تأثیر قرار بدهد، تقریباً جامعه ما را می‌پوشاند و چیز بزرگی است. واقعاً آثار ارزشمندی دارد. مسئله اعتماد و آرامش و امنیتی که بسیج ایجاد می‌کند، خیلی مهم است. با حضور در شهرها، و هوشیاری و مواظبتی که دارند و دشمنانی که ما داریم، اگر از این حضور جدّی توده‌های بسیجی نمی‌ترسیدند، خیلی شرارت می‌کردند و در هر کوچه‌ای، در هر بن‌بستی، در هر میدانی و در هر چهارراهی بخواهند شرارت کنند، بسیجی آن‌ها را زیرنظر دارد.

این شبکه زنجیره‌ای به هم مرتبط، به سراغشان می‌آید. حتّی اسم بسیج کافی است که دشمنان خیلی قدرتمند و گنده ما ریسک نکنند و وارد درگیری با ما نشوند، برای اینکه می‌بینند بسیج زنده است. خوشبختانه سازمانی است که تقویت شد و امروز یک احتیاط بسیار بسیار مطمئنی را برای نیروهای مسلح و سازمان منظمی را برای لشگرها و نیروهای مسلح دارید که ما در موقع حادثه حالت انتظار نداریم.

بسیج هر جا باشد، زودتر از خود لشگرها حضور دارد و واقعاً این همه برکت که ما فقط بخشی از آن را گفتیم و این هم از حرف‌های آقای افشار یادمان آمد، نتیجه یک تصمیم رهبری انقلاب آن روز و بنیانگذار جمهوری اسلامی است. تصمیمات دیگر ایشان مثل جهاد سازندگی نیز چنین است.

وقتی برکات جهاد سازندگی را در شهرها، روستاها، عشایر و جنگل‌ها می‌بینیم، نتیجه می‌گیریم که امام چه نفس پربرکتی داشتند و چه تصمیمات کارسازی گرفتند! می‌توانم از این‌گونه تصمیمات امام دهها مورد محسوس و غیرمحسوس ردیف بکنم که خداوند در این قطعه حساس تاریخ بشر، چنین موهبتی را برای اسلام و بشریت، به‌خصوص برای ایران هدیه کردند. انشاءالله شما همین راه‌هایی را که شروع کردید، تقویت می‌کنید. بالاخره امکانات کشور و سازمان‌های کشور جای خودشان را دارند و این‌گونه نیست که بسیج را در جای خالی بگذاریم. بسیج به همه کمک می‌کند. اگر امکانات و اعتبارات کافی نیست، به تدریج تقویت می‌شود. چون آثار حضور شما را می‌بینند.

به تدریج هم انجام شده است. از همان مقدار کم شروع کردیم و به هشت یا ده ممیلیارد رسیدیم، باز هم ادامه خواهد یافت. از اوّل بنابر این بود که بسیج با صرفه‌جویی و قناعت کارهای بزرگ را انجام بدهد. بیشتر متکی به انسان‌های داوطلب بود. فقط نیازهای ضروری را از دولت می‌گرفتیم. بنده هفته و روز بسیج را به شما بسیجیان تبریک می‌گویم. انشاءالله که شاهد حضور بیشتر شما و تربیت جوان‌های عزیزمان که به تدریج وارد صحنه اجتماع می‌شوند، خواهیم بود. شما را به خدا می‌سپارم. می‌دانم خیلی کار دارید و باید به‌کارهایتان برسید.

والسّلام علیکم و رحمه الله