سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دومین سمینار سرپرستان بنیاد شهید مرکز و شهرستانها

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دومین سمینار سرپرستان بنیاد شهید مرکز و شهرستانها

پیرامون فلسفه پیدایش بنیاد شهید

  • تهران
  • یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۶۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

برترین نمونه مشورت در هر کاری همین است که مسئولان یک نهاد یا سازمان به دورهم جمع شوند و تجربیّات و تذکّرات و نواقص و کمبودها را با هم درمیان بگذارند تا راهی برای کاستی‌ها پیدا بشود و امیدواریم که این سمینار با موفقیّت کار خود را به اتمام رسانده باشد و شما سرپرستان عزیز بنیاد شهید در سراسر کشور بتوانید در برگشت، با تجربه بیشتری به خدمات انسانی خود ادامه دهید.

بنیاد شهید یک پدیده کاملاً نو است و تا آنجا که ما می‌دانیم، یک نهاد کاملاً ابتکاری و بی‌سابقه است و از بطن جامعه و به خاطر نیاز طبیعی جامعه در این مقطع زمانی به وجود آمده است؛ یعنی جامعه ما بعد از انقلاب مثل یک بدن سالم هر جایش که احساس نیاز می‌کرد، پیش از آنکه مسؤولان بالا مملکت متوجّه بشوند و دنبال کار بروند و نقشه‌ای بکشند و طرحی بریزند، خود مردم، یعنی نزدیکترین نقطه به نیاز، می‌جوشد و ابتکار و ابداع می‌کند و سازمان و بنیاد و نهاد مناسب را برای ترمیم آن خرابی به وجود می‌آورد.

ما همواره شاهدیم که کشش جامعه ما به طرف فداکاری و جهاد و خون و جان دادن بیشتر از کشش به طرف جذب مسائل مادی است و این واقعاً مهم است و ما باید بایستیم و مطالعه کنیم که چگونه این جامعه با چنین مردمی به وجود آمده است و چه نیرویی در پشت این جامعه و این حرکت انقلاب وجود دارد که این آتش خاموش نمی‌شود و این شمعهای فروزانی که در جامعه دیده می‌شوند، از چه منبع بی‌پایان نیرو می‌گیرند که تمام‌شدنی نیست؟ و این واقعاً در دنیا پدیده بسیار عجیبی است.

اگر اعتماد متقابل بین مردم و مسئوولین از بین برود و آنها احساس کنند که جان و مال و تلاش آنان نردبان ترقّی عدّه‌ای شده است و گروهی معدود مانند گذشته آنها را استثمار می‌کنند و از جهاد و خون و حرکت آنها سوء استفاده می‌کنند، این مردم حالت معکوس به خود می‌گیرند و این جهاد اعتماد آنها تبدیل به شورش و عصیان خواهد شد و جامعه از هم خواهد پاشید. ولی خوشبختانه، مردم آزمایش کرده و دیده‌اند مسؤولیتی که این انقلاب را اداره می‌کنند، به آنها راست گفته‌اند و اگر می‌بیند کمبودها و مشکلاتی هست، می‌دانند تقصیری متوجّه مسؤولین نیست، بلکه این ناشی از طبیعت انقلاب است.

البتّه از طرفی نیز مردم خدماتی را که به آنها شده است نیز می‌فهمند. جامعه ما از یک جریان طاغوتی ضدّ خدایی و الحاد مادّی وابسته به طاغوتهای زمان جدا شده و حالت استقلال و شخصیّت سالم اسلامی به خود گرفته و پایه‌های ساخته شدن یک جامعه سالم در کشور ریخته شده است.