سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در در مراسم افتتاح ایستگاه تلمبه خانه برون قشلاق زنجان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در در مراسم افتتاح ایستگاه تلمبه خانه برون قشلاق زنجان

آب در نگاه مدیریتی هاشمی رفسنجانی طلای شناور بود.

  • شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۷۶
ارزش منابع آبی/ لزوم بهره‌برداری مناسب از منابع آبی/ شرایط منابع آبی و زمین‌های کشاورزی در رفسنجان/ پتانسیل کشاورزی در زنجان/ پیشرفت کشور و شرایط مناسب برای استفاده از منابع/ پیشرفت آبیاری تحت فشار و توانایی توسعهٔ کشاورزی/ منابع آبی فراوان در زنجان/ عدم بهره‌برداری مناسب از نعمت‌های خدا/ فعالیت‌های وزارت کشاورزی و نیرو و مجلس در راستای توسعهٔ کشاورزی/ ندانستن قدر موقعیت‌ها/ تشکر از وزارت نیرو/ تشکر برای تأمین نیازهای زیربنایی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله

حقیقتاً رودخانه اسم واقعی پیدا کرده که طلای شناور است. طلا از خاک منطقه زنجان عبور می‌کند و مردم کم برمی‌دارند. با این مقدماتی که فراهم شده است، باید مردم از این رودخانه برداشت کنند. اگر شما به منطقه رفسنجان سر بزنید و ببینید که مردم چگونه آب را دوست می‌دارند و استفاده می‌کنند، متوجه می‌شوید که چرا ما این قدر غصه می‌خوریم که آب از رودخانه برنمی‌دارید. مردم تا عمق 250 متری زیر زمین - با التماس از وزارت نیرو و اگر اجازه بدهد- چاه می‌زنند. آقای زنگنه هم چند میلیون از آنها برای چاه می‌گیرد که به زحمت آب را می‌کشند. ممنون هم هستند و از دولت هم هیچ چیز نمی‌خواهند و آن‌گونه کشاورزی می‌کنند. هم هوای اینجا و هم زمین‌هایش خیلی بهتر از منطقه ماست. زمین‌های ما شور است و باید بارها بشوریم تا قابل کشت شود. مردم هم با همان وضع عمدتاً ثروتمند هستند و هر کس 2 تا 3 هکتار زمین داشته باشد، می‌تواند زندگی بسیار خوبی داشته باشد. خودمان و خانواده‌مان در حدود 3 هکتار زمین داریم و از همان طریق زندگی می‌کنیم و همیشه هم زیادی داریم.

زنجان هم می‌تواند این‌جوری باشد. ما پسته می‌کاریم و شما می‌توانید چیزهای دیگری بکارید. در کنار قزل‌اوزن دو بار می‌توانید بکارید. اگر برنج بکارید، می‌توانید از هر هکتار حدود 6 تن برنج بردارید.

در گذشته بی‌حالی، بی‌اطلاعی، عدم دانش مردم و نبودن دلسوزی جدی و عدم شرایط خوب بوده، اما الان همه چیز مهیا شده است. همان توضیحاتی که برای شبکه برق دادند، امتیاز مهمی است. برق مطمئن که از 4 نیروگاه اساسی کشور می‌آید و در این مرکز، توزیع می‌شود. همه روستاها برق دارند و خط انتقال برق به همه جا رفته است. دولت به شما وام می‌دهد و کمک می‌کند که شما از این امکانات استفاده کنید و خوشبختانه راه افتاده‌اید.

خبر دادند که 21 هزار هکتار را در این چند طرح تحت پوشش قرار می‌دهند. انشاءالله این را با انتقال آب به تپه‌ها و نقاط دورتر تکمیل کنید و اینجا را هم زیر کشت ببرید. در گذشته فرض بر این بود که به خاطر شیب‌ها نمی‌توانیم تپه‌ها را آبیاری کنیم. ولی الان با استفاده از آبیاری تحت فشار و بارانی و قطره‌ای در همین تپه‌ماهوری‌ها می‌توان همه چیز کاشت. 100 تا 150 متر پمپاژ چیز مهمی نیست. آب را بالاتر ببرید و در استخرهای بزرگ و در اطراف پخش کنید.

از زنجان که به دندی می‌رفتیم، یکی از مطالعات و دقتم روی زمین‌ها بود. دیدم عمده زمین‌ها قابل کشت است و همه جا هم در نزدیکی زمین‌ها سرشاخه‌های قزل‌اوزن وجود دارد که در همه اینجاها می‌توان بند بست و آب را در همان جا نگه داشت و بعد به اطراف برد. حقیقتاً می‌‌توان همه زنجان را سرسبز و مزرعه و باغ درست کرد.

در وضعی که فعلاً هست، یک هکتار می‌کاریم و یک تن محصول برمی‌داریم. با آن آب سالی یک بار می‌کاریم و اگر خشکسالی شود که نتیجه نمی‌گیریم. این کار، تضییع نعمت‌های خداست. امروز بحمدالله با برنامه‌هایی که وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو دارند، آب و برق در اختیار شماست و امکانات آبیاری تحت فشار هست. همه جا راه ساخته شده است و در همه این بخش‌ها رفت و آمد مقدور است. نمایندگان شما در مجلس پیگیری می‌کنند و دائماً دنبال کارها هستند. روستاها، اراضی و امکانات را می‌شناسند. مجموعه مدیریت کشور و استان کاملاً با این مناطق آشناست. شرایط خوبی در کشور فراهم شده است که کشور خود را مستقل و واقعی بسازیم. توسعه کشاورزی یکی از پایه‌های استقلال است. توسعه کشاورزی در جایی مثل زنجان که این قدر آب و زمین دارد، در اولویت است و خوشبختانه این کار انجام می‌شود.

در اولین سفری که به زنجان آمدیم، در اطراف خدابنده و آنجاها چاه‌هایی حفر شده و همان‌طور معطل مانده بود. باعث تعجب من شد که چگونه می‌شود که این‌طوری باشد! چرا نباید از زمین‌هایی مثل زمین‌های خدابنده که در گذشته مغول‌ها را به خودش جذب می‌کرد که بیایند و از این استعداد استفاده کنند، استفاده کنیم؟! با اینکه چاه هم زده‌ایم و شنیده‌ام که آن چاه‌ها را تجهیز کرده‌اند و از آنها استفاده می‌کنند.

به هر حال من از وزارت نیرو تشکر می‌کنم، هم به خاطر توجه به استفاده از آب و رودخانه‌ها و این برنامه وسیعی که توضیح دادند 9 سد را در دست مطالعه و چند سد بزرگ را در دست اجرا دارند و هم به خاطر توسعه شبکه‌های برق که بنیان اصلی کارهای صنعتی، کشاورزی و توسعه کشور است. برق، آب، راه و چیزهای دیگری که لازم بوده است، نیازهای زیربنایی استان را تأمین کرده است. انشاءالله از این زیربناها به خوبی استفاده کنید. به منطقه برون قشلاق که امروز ایستگاه پمپاژ آنها عملیاتی می‌شود، تبریک می‌گویم و انشاءالله خداوند به آنها برکت بدهد.

و السلام علیکم و رحمه الله