سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در در جمع کارکنان و مسئولین گروه صنعتی بلّا در یکی از کارخانه‌های تولیدی کفش بلّا در روز کارگر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در در جمع کارکنان و مسئولین گروه صنعتی بلّا در یکی از کارخانه‌های تولیدی کفش بلّا در روز کارگر

  • تهران
  • یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۶
تشکر از تلاش‌های کارگران/ ارزش و احترام قشر کارگر/ پشتیبانی کارگران از انقلاب/ نقش کارگران در دوران جنگ/ اهمیت حفظ روند تولید کارخانه‌ها در دوران جنگ/ ارزش‌آفرینی کارگران در دوران جنگ/ رسیدگی به مطالبات کارگران پس از جنگ/ خواسته‌ها و مطالبات بر حق کارگران/ رسیدگی به خواسته‌های کارگران/ لزوم رسیدگی بیشتر به حقوق کارگران/ اشتراک کارگران در سهام کارخانجات/ مسئله بیمه کارگران/ آموزش کارگران و لزوم تداوم آن

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله

برای بنده باعث خوشحالی است که در آستانه روز جهانی کارگر در میان شما عزیزان زحمتکش، مؤمن و متعهد بخش کارگری باشیم و لحظاتی را در محیط کارگری برنامه داشته باشیم. متصدیان این برنامه کار خوبی کردند که مراسم را در یکی از کارخانه‌های قدیمی که کارگران آن در تلاش و زحمت سوابق طولانی دارند، قرار دادند. گر چه امروز کارخانه‌های مدرن، وسیع و دارای امکانات فراوان در کشور زیاد است، اما وقتی بحث بخش کارگری و روز کارگر مطرح است، چنین جایی مناسب است.

با توجه به اینکه از گرمای آفتاب رنج می‌برید، سعی می‌کنم به صورت کوتاه چند جمله‌ای را خدمت شما عرض کنم.

در دوران انقلاب و بعد از انقلاب، از کارگران جز خوبی ندیدیم. کارگران ایرانی نشان دادند که آگاه، انقلابی مسلمان و علاقمند بسیار جدی به پیشرفت کشور هستند. این امتحان را شما بعد از پیروزی انقلاب و در دفاع مقدس خوب پس دادید که باعث شد مردم و انقلاب ما احترام جدی برای طبقه کارگر قائل باشند.

چون کارگران از مظلوم‌ترین بخش‌های قبل از انقلاب هستند، بعد از انقلاب‌ها معمولاً دچار تشنج‌ها و شعارهای افراطی و بی‌نظمی می‌شوند. اما در ایران با اینکه در آن موقع امکان این که به حقوق آنها توجه شود هم نبود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از قوی‌ترین پشتیبانان انقلاب، کارگران بودند. بنده در دوران دفاع مقدس، به عنوان فرمانده جنگ، می‌دیدم که کارگرها چگونه کمک می‌کنند!

اولاً حفظ کارخانه‌هاو حفظ روند تولید در حدی که مقدور بود، آن زمان بسیار مهم بود که کارگران در آن سهم عمده‌ای داشتند و در سال‌های آخر جنگ بخش زیادی از نیازهای جنگ را در کارخانه‌های شما تولید می‌کردیم. ثانیاً حضور شما در جبهه‌ها تأثیرگذار بود. عده زیادی از کارگران ما از بخش ناچیز امکانات خودشان سهمی را به جبهه می‌دادند و خودشان هم به نوبت در جبهه حضور داشتند.

زیباترین منظره‌ها موقعی بود که کارخانه‌ای بمباران می‌شد و کارگرها حاضر نبودند که به خاطر خطر، کارخانه را تعطیل کنند. من در دوران جنگ به خیلی از کارخانه‌ها رفتم و می‌دیدم که کارگرها زیر همان سوله‌های منهدم شده، تولیدشان را ادامه می‌دهند و همیشه هم احتمال خطر بود.

به هر حال کارگران در دوران جنگ زیبایی‌‌های زیادی آفریدند و بعد از جنگ که برنامه‌های سازندگی را شروع کردیم، مرهون خدمات کارگری بودیم. حدود 10 سال بعد از انقلاب مسائل فراوانی در مورد حقوق کارگران مطرح بود که در دوران جنگ نمی‌‌شد به آن توجه شود. اولین آنها قانون کار بود که بین مجلس و شورای نگهبان گیر کرده بود. مسئله رسیدگی به بیمه‌ها، درمان‌ها، مستمری‌ها، بهداشت، تحصیل خانواده‌ها، عقب‌افتادگی بن‌ها و مهتر از همه مسئله آموزش از مطالبات کارگران بود که سطح پایین آموزش فنی کارگران هم برای کشور و هم برای خودشان در زندگی مسئله‌ساز بود. مسئله مسکن کارگران به خاطر اینکه شرایط کشور مناسب ساخت و ساز نبود، تقریباً راکد راکد بود و نمی‌‌شد هیچ اقدامی صورت داد. مالیات که جزو خواسته‌ها بود، افزایش مناسب حقوق به تناسب تورم که جزو خواسته‌های جدی بود و خیلی از چیزهای دیگر از مطالبات بود. انبوهی از خواسته‌های کارگران را داشتیم که تمام آنها بر حق بود. اما آنها با شعورشان می‌فهمیدند که در دوران جنگ این خواسته‌ها قابل تأمین نیست. صبر آنها برای ما ارزشمند بود. از خود شما وزیری را انتخاب کردیم که می‌دانستیم علاقمند صمیمی سرنوشت شماست و معنای کارگری را با همه وجودش درک می‌کند.

از خانه کارگر به عنوان سازمانی که واقعاً مدافع حقوق کارگران است، بهره گرفتیم و برنامه‌ریزی کردیم برای اینکه بتوانیم حقوق طبیعی و جدی شما را تأمین کنیم و امروز بعد از گذشت نزدیک 8 سال، حقیقتاً سرفرازیم که می‌بینیم همه آن خواسته‌ها یا نزدیک همه آنها را توانسته‌ایم در حدی که مناسب این مقطع تاریخ ماست، تحقق ببخشیم.

امروز مسئله هماهنگی حقوق کارگر با سطح تورم اصل پذیرفته شده‌ای در دولت و مجلس است که هر سال شورای ذیربط این تصمیم را می‌گیرد و ما می‌بینیم که امروز کارگرانمان از کارمندانمان در این جهت وضع مناسب‌تری پیدا کرده‌اند. البته این به معنای آن نیست که ما قانع باشیم که حقوق کاملاً کافی باشد. ما انتظار داریم که کارگر به خاطر زحمتی که می‌کشد و حقی که بر جامعه دارد، بتواند زندگی کاملاً مناسب را از مسیر حقوق و دریافت‌هایش داشته باشد که انشاءالله این مسیر ادامه پیدا می‌کند.مسئله مالیات بر حقوق کارگران، به خصوص اضافه‌کاری آنها که سال گذشته مسئله جدی بود و در همین برنامه‌ای که سال گذشته داشتیم، از شعارها و خواسته‌ها بود، بحمدالله حل شد.

شریک کردن کارگران در سهام کارخانجات که متوقف شده و حقی باقی مانده بود، بحمدلله به سرعت در حال اجراست و بسیاری از کارخانه‌ها این کار را کرده‌اند و بقیه هم به تناسب اینکه برای واگذاری سهام آماده می‌شوند، با سهمی قابل توجه و با قیمت مناسب و با تسهیلاتی که در اختیار قرار می‌گیرد، واگذار می‌شوند و این یک کار بنیادی است که به نفع کلان اقتصادی کشور است.

بیمه کارگران، هم درمان، هم بازنشستگی و هم از کارافتادگی بسیار جدّی گرفته شده است و امروز تأمین اجتماعی تقریباً یک سوم جمعیت ما را زیر پوشش دارد و خوشبختانه با ساخت بیمارستان‌ها و مدیریت درست، شاهد ادای حق بیمه هستیم، به گونه‌ای که بنده در هیچ بیمارستانی که رفتم و در هیچ برنامه‌ای که از این جهت داشته‌ام، مشکلی را نمی‌‌دیدم و حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان را به سرعت بالا بردیم که یادتان هست چقدر عقب افتاده، کم و غیرعادلانه بود!

از افتخارات این دوره آموزش کارگران است. نزدیک 2 میلیون نفر را در این دوره آموزش فنی و حرف‌های داده‌ایم و این برنامه لازم و ضروری، ادامه خواهد یافت.

                والسلام علیکم و رحمه الله