سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع وزیر معادن و فلزات و مدیران صنایع فولاد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع وزیر معادن و فلزات و مدیران صنایع فولاد

  • پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
برداشتی که متخصصین و دانشمندان در مورد خودکفایی صنعتی کشور دارند کاملا امیدوارکننده و اطمینان بخش است. متخصصین، مملکت ما را از لحاظ منابع و ذخایر مربوط به صنایع کاملا غنی می‌دانند و این نظر خوشبینانه در مورد مهمترین اساس استقلال اقتصادی مملکت که صنعت فولاد می‌باشد، بسیار نوید دهنده است. نکته بسیار خوبی که برای ما لذت‌بخش می‌باشد این است که افراد با صلاحیت و متخصص و علاقمند به مملکت و انقلاب و اسلام این کار را دنبال می‌کنند و این نشان می‌دهد که نیروهای داخلی ما آمادگی سطح بالایی در این زمینه را دارند.
طرح‌هایی که شما مطرح می‌کنید اگر چه بسیار بزرگ هستند، اما از لحاظ اینکه دیر شروع شده‌اند در مقیاس مملکت ما کوچکترین می‌باشند. البته جامعه ما که مصرف کننده بوده و اکنون هم مصرف کننده است، کمتر با این مسائل آشناست و بهتر است که شما این مسائل را با ارقام و اعداد از طریق مصاحبه و سخنرانی و غیره برای مردم بیان کنید تا برای آنها هم امیدوارکننده و نوید دهنده باشد. مردم امید کلی نسبت به انقلاب دارند، اما اگر با واقعیت‌ها آشنا شوند، مخصوصآ قشر جوان، این می‌تواند در روحیه و عقیده و امید آنها بسیار مؤثر باشد.
قدم‌های مؤثری که شما در شرایطی که کشور ما در جنگ است برداشته‌اید بسیار اساسی بوده است. در شرایط جنگ با توجه به فشارهایی که از سوی اجانب به‌ما وارد می‌شود و فرصت‌طلبی که آنها می‌خواهند با سوءاستفاده از این وضع کنند و با توجه به شرایط بعد از انقلاب و رفتن بعضی از متخصصین و مدیران بعد از انقلاب، شما باید از کارهایی که انجام داده‌اید خیلی راضی باشید و من با توجه به نگرشی که نسبت به مجموعه مسائل کشور دارم، فعالیت شما را رضایت‌بخش می‌بینم.
امکانات مادی و نقدی نیروی انسانی ما به اندازه استعدادهای بخشهای مختلف مملکت نیست. مثلا در بخش آموزش عالی، مدیران دانشگاه‌ها طرح‌های بسیاری برای توسعه دادن محیط‌های آموزش و زیاد کردن استاد و دانشجو و دو شیفتی کردن و غیره دارند و مصرآ برای امکانات مادی و نقدی درخواست دارند که همه اینها حرفهای حسابی است و نشان می‌دهد که در همه بخش‌های مملکت، استعدادهای فراوان برای توسعه و رشد وجود دارد.
پیش از شما من با گروه ساخت موشک صنایع موشکی وزارت دفاع صحبت می‌کردم، طرح‌های اساسی بسیاری مثل تولید زیردریائی‌ها و کشتی‌های جنگی که ما برای آنها چقدر پول می‌دهیم و طرح‌هایی برای توسعه کارهای فنی و آموزشی ارائه می‌کردند. موشک جدیدی که اختراع کرده‌اند و در چند روز آینده ممکن است از آن استفاده کنیم با موشک‌های قبلی که می‌زدیم خیلی فرق می‌کند. در این موشک ابتکارات جالبی به کار برده شده است و بسیار خوب و دقیق عبور می‌کند و تنها با فشار یک دکمه حرکت می‌کند. طرح‌های دیگری نیز در زمینه کارهای نظامی وجود دارد که هزینه‌های مربوطه را کاهش می‌دهد.
اجرای این طرح‌ها، همگی احتیاج به‌امکانات مادی و نقدی دارد که باید روی آن حساب کرد، مثلا چند روز پیش که از مؤسسه رازی حصارک بازدید می‌کردم، آنها هم که منابع اولیه کارشان مار و عقرب و چیزهایی است که در بیابانها وجود دارد و حتی تولیدشان را سه برابر کرده‌اند، برای توسعه تولیدات خود نیاز خود را به امکانات مادی بیان می‌کردند، بنابراین می‌بینیم که بعد از نفت دیگر صنایع ما در همه بخشها واقعآ استمداد زیادی برای توسعه دارد که البته با هماهنگی دولت انجام این کارها میسر می‌شود.
مشکل دیگری که وجود دارد، کارشکنی افرادی است که ارزش مدیریت‌های لایق و با صلاحیت را درک نمی‌کنند. آنها هم شاید از روی دلسوزی حرف می‌زنند، مثلا چون بعضی از مدیران شرایط روحی و انقلابی آنها را ندارند با آنها ناسازگاری می‌کنند. البته افراد مختلفی در این میان وجود دارند مثلا در همین محیط ذوب آهن و فولاد مبارکه و غیره همه جور افراد هستند. ممکن است بعضی‌ها درست باشند، بعضی‌ها هم منافق باشند و سعی کنند که مدیران را اذیت کنند. ما با توجه به‌اینکه در جامعه فعلی نتوانسته‌ایم و در آینده هم نمی‌توانیم به راحتی افراد را گزینش کنیم، باید بپذیریم که در جامعه ما همیشه ممکن است این مسائل و اختلافات و درگیریها وجود داشته باشد. مجاهده شما هم این است که در این مواقع ایستادگی کنید و سختی‌ها را تحمل نمایید. همان طور که مجاهده بعضی‌ها آن است که در جبهه‌ها جان بدهند و مجاهده مدیران نیز غیر از صرف نیرو این است که خسته نشوند و از سختی‌ها و موانع نهراسند. در جهاد در راه خداوند کار هرچه تلخ‌تر باشد ارزش بیشتری دارد. آن کس ارزش دارد که کارهای سخت و تلخ انجام بدهد. چرا که مردان قوی برای کارهای مشکل آفریده شده‌اند. وقتی گرهی را باز کردید و مشکلی را رفع نمودید، همانند رزمنده‌ای که صفوف دشمن را می‌شکند احساس پیروزی می‌کنید. کارهای آسان و روی غلتک افتاده متعلق به‌آدم‌های ضعیف است و مقطع فعلی متعلق به‌کارهای سخت می‌باشد.
کار در این مقطع لذت مادی ندارد، زندگی همه شما معمولی است و مزایای نظام گذشته نیز وجود ندارد. مدیریت‌ها و نفس ریاست دوستی و بگیروبندها که در گذشته وجود داشت در این زمان طرفدار ندارد.
همچنین سوءرفتار در مدیریت‌های سطح بالا وجود نداشته و اگر باشد بسیار ناچیز است، بنابراین در کار شما نمی‌توان روی لذات مادی حساب کرد. البته اگر کسانی به ارزشهای کار توجه نمی‌کنند و اولویت‌ها را در نظر نمی‌گیرند، باید از طریق روابط با وزیر و مسئولین ذیربط جلوی آنها بایستید و مشکلات را رفع کنید. سکوت در این گونه مواقع خلاف مجاهدت است و لازم است که با تذکر به هیئت دولت و مجلس و کمیسیون‌های مربوط کسانی که نالایق هستند و با سوء