سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نمایندگان مجلس مشورتی عربستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نمایندگان مجلس مشورتی عربستان

  • عربستان,عربستان سعودی (ریاض)
  • یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۷۶
ارتباط ایران و عربستان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر/ عربستان سعودی قبله جهان اسلام و مهبط وحی/ ایران کشور نیرومند منطقه و با سابقه تمدن درخشان و بسیارطولانی/ ایران و عربستان اصلی‌ترین منبع نیاز دنیا/ عدم تمایل دشمنان به همکاری‌ایران و عربستان/ همکاری ایران و عربستان با حفظ منابع/ اتحاد ایران و عربستان باعث حل بسیاری از مشکلات منطقه/ تلاش برای برقراری رابطه حسنه با عربستان/ سفر به عربستان برای تحقق روابط/ لزوم تلاش مسئولان دو کشور برای برقراری روابط/ دستیابی به موقعیت‌های فنی بسیار بالای‌ایران در طول مدت هشت سال سازندگی/ قدم‌های مؤثر ایران برای رفع وابستگی/ حضور آمریکایی‌ها در منطقه با شعار انهدام سلاح‌های کشتار جمعی/ سفارشات پیامبر در جنگ با دشمن/ لزوم همکاری ایران و عربستان برای خلع سلاح کشتار جمعی در منطقه

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم

از اینکه در کشور شما و در میان شما اعضای محترم مجلس شورای عربستان باشم، حقیقتاً خوشحالم. از اظهارات خوب برادرم، ریاست محترم مجلس قدردانی می‌کنم. تقریباً همه اظهارات ایشان را می‌پذیرم و تأکید می‌کنم. تأکیدی که بر ضرورت همکاری کشورهای اسلامی، به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران و عربستان داشتند، یک واقعیت بسیار روشن و ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

عربستان سعودی جای بسیار مقدسی است. اینجا مهبط وحی و جبرئیل است. قبله جهان اسلام است. منبع انواری الهی است که از این محیط، وحی و رسالت بر امّت اسلامی تابیده و تا قیامت هم باید این تابش حفظ شود. مضجع پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) شیعه و صدها شخصیت ارزشمند اسلامی از صدر اسلام تا امروز در این کشور است. ایرآن‌هم برای شما شناخته شده است. کشور نیرومند منطقه با سابقه تمدن درخشان بسیار طولانی و با سهم ارزشمندی در تاریخ اسلام و نقش بسیار مؤثری برای معرفی اسلام و معرفی علوم اسلامی در تاریخ.

از لحاظ مادی هم، امروز دو کشور منبع اصلی‌ترین نیاز همه دنیا هستند. منابع بسیار غنی انرژی که خداوند در خاک ایران و عربستان قرار داده است، چیزی است که همه دنیا به آن نیاز دارند. این مجموعه ارزش‌های مادی و معنوی امروز به ایران و عربستان موقعیت ممتاز می‌دهد و ما را به همکاری و استفاده از این منابع مادی و معنوی دعوت می‌کند.

خیلی روشن است که دشمنان اسلام با آن سیاست قلدری و منحوس، مایل نیستند ما با هم همکاری داشته باشیم و از همه احزابشان استفاده می‌کنند تا ما را در مقابل هم قرار دهند و یا در منابع مختلف جهانی با هم همکاری نکنیم.

امروز خوشبختانه برای مردم و مسئولین دو کشور ایران و عربستان روشن است که مصلحت ما در همکاری دوجانبه است. می‌دانیم که همکاری ما منابع را حفظ می‌کند و ضررها را از ما دور می‌کند. همکاری ما باعث نزدیک شدن بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه خواهد شد.

اگر ما این صمیمیت را داشته باشیم، کشور کوچکی به نام اسرائیل نمی‌تواند در منطقه ما خلق شود و این همه امکانات نظامی را به کمک دشمنان اصلی اسلام در مقابل ما قرار دهد. همچنین اگر ما متفق باشیم، مسائلی مثل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تجاوز عراق به کویت، بحرانی که امروز آمریکایی‌ها برای عراق درست کردند، اتفاق نمی‌افتاد.

اگر ما همکاری می‌کردیم، قیمت نفت مثل امروز نبود که از آب هم کمتر شود و سود عمده را کشورهای صنعتی استعماری ببرند. مالیاتی که کشورهای صنعتی از نفت می‌گیرند، بیش از پنج برابر پولی است که ما از این محصول ارزشمند و پرخیر می‌گیریم. چرا این حق ما به جیب دشمنان برود؟ چرا آن‌ها با این محصول ارزشمند خدادادی ما بازی بکنند؟ اگر ما تصمیم بگیریم با هم باشیم، تحقیقاً آن‌ها باید دنبال ما بیایند و ما روی نفت قیمت بگذاریم. مثل کالاهایی که آن‌ها هر چه بخواهند قیمت می‌گذارند. من سال‌هاست که شخصاً پیگیری می‌کنم که با کشور شما رابطه را حسنه کنم. چند سال پیش تلفنی با خادم‌الحرمین صحبت کردم. به ایشان گفتم که یا شما به تهران بیائید یا من به ریاض بیایم. انتخاب را با ایشان گذاشتم که شما دعوت کنید من به عربستان می‌آیم. متأسفانه این اقدام ما دیر به نتیجه رسید.

باید به آقای امیر عبدالله تبریک بگویم که موفق شدند گام اوّل را بردارند و با آمدن به ایران این حرکت سازنده را شروع کردند و من امروز با جمعی از مسؤولان ایران آمدم و برای این مسئله وقت زیادی گذاشتم تا روابطی که دارد شروع می‌شود، تحقق یابد.

می‌خواهم در جمع شما برادران مجلس که خودم هم سابقه طولانی در کار مجلس دارم و خودم را از تبار شما می‌دانم، تأکید کنم که همه ما، دولت، مجلس، مسئولان و بزرگان دو کشور و علما پی‌گیری کنند که روابط عمیق شود و آسیب‌ناپذیر باشد.

مذاکرتمان را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، حمل و نقل هوایی، دریایی، بازرگانی، کشاورزی، آب، انرژی، امور حج، همکاری توریستی و ترانزیتی به صورت وسیع شروع کردیم. باید پشتیبانی کنیم تا این حرکت به نتیجه مطلوب برسد.

امیدوارم در سفری که ریاست محترم مجلس و هیأت پارلمانی شما به ایران می‌آیند، فرصت پیدا کنید تا ایران را بهتر بشناسید. ایران در مدّت هشت سال سازندگی، به موفقیت‌های فنی بسیار بالایی رسید. ما امروز می‌توانیم در اکثر نیازهای منطقه با شرکت‌های غربی رقابت کنیم. در زمینه‌های نفت، گاز، سدسازی، راه‌سازی، مخابرات، کشاورزی پیشرفته، آبیاری تحت فشار، نیازهای داروسازی، نیازهای بسیار بالا و پیچیده پزشکی و هر چه که الآن مورد نیاز اصلی ماست، قدم‌های بسیار مؤثری برداشته شده است.

در عربستآن‌هم تا اینجایی که من دیدم، حرکت بسیار خوب و سریع است. همکاری دو کشور می‌تواند ما را از این قدرت‌های فنی که خیلی در دنیا به ما زور می‌گویند، بی‌نیاز بکند. در پایان صحبت یک پیشنهاد مهم را در مجلس شما مطرح کنم تا اقدام مشترکی بین ایران و عربستان داشته باشیم. آن اینکه امروز می‌بینید آمریکایی‌ها با شعار انهدام سلاح‌های کشتار جمعی که این شعار شکل انسانی دارد، دارند در منطقه ما چگونه حضور وسیع پیدا می‌کنند! این‌ها که سلاح شیمیایی و میکروبی را به عراق دادند، نمی‌توانند این شعار را بدهند.

پیغمبر (ص) ما، وقتی که نیرویی را اعزام می‌کرد، آن دستورالعمل را می‌داد و می‌فرمود: به اطفال و زنان تجاوز نشود، به مراکز عبادی تعدی نکنید، کسی که با شما نمی‌جنگد با او نجنگید، درختی را قطع نکنید، فراری را تهدید نکنید و آن‌همه دستور انسانی که در جنگهای اسلام در سفارش پیغمبر (ص) بوده، شعار مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی حق مسلمانان است. نباید بگذاریم آمریکایی‌ها با این شعار بر کشورهای ما سلطه پیدا کنند. اگر آن‌ها صادق بودند، اسرائیل را مجهز به اسلاح کشتار جمعی نمی‌کردند. بنابراین ایران و عربستان هستند که باید برای خلع سلاح کشتار جمعی در منطقه اقدام کنند و ما می‌توانیم این کار را پیش ببریم.

از محبتی که اینجا از شما برادران و ریاست محترم مجلس و نائب رئیس مجلس دیدم، عمیقاً تشکر می‌کنم.

والسّلام علیکم ورحمه الله