سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مهار کنندگان چاه نفت

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مهار کنندگان چاه نفت

  • چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
توضیحاتی که برادران دادند در مورد چاه نفت، بنده که فنی نیستم ولی تا آن حدی توانستم که بفهمم بسیار غرور انگیز بود و شما کار بسیار زیبایی را عرضه کردید. از لحاظ منطقه روشن است که منطقه، منطقه خطرناکی است و با توجه به اینکه در تیررس دشمن است و دشمن هم روی آن جریان حساسیت دارد، یک شجاعت فوق‌العاده‌ای لازم داشته، ما می‌فهمیم شما این شجاعت را داشتید مشکلات آب و وضع هوا و منطقه که آنها هم که روشن است. همه اینها نشان عمق و علاقه شما است. مطمئناً اگر نباشد آن انگیزه نفسانی الهی و انسانی، انگیزه دیگری مثل انگیزه مادی بسیار بالایی که آن قدرتهای بزرگ و منفی در اختیار آدمها آن طور می‌گذارند، چیزی نمی‌توانست شما را وادار کند برای این کار و ما می‌دانیم شما اجباری برای چنین مسأله‌ای نداشتید و طرح را خودتان دادید و خودتان داوطلب بودید. تمام اینها دلیل بر سلامت و ارزشهایی است که در انفاس شما وجود داشته و این افتخارات را من به شما تبریک می‌گویم و شما هم پیش خدا شاکر باشید، بدون اینکه غروری داشته باشید. چون ما هر چه باشیم ذره‌ای از اقیانوس عظیم نعمتهای الهی را نمی‌توانیم جبران کنیم. همین هم از خداست و چیزی نیست که از شما باشد و این روحیه را به شما داده، این جربُزه فهمیدن مسأله را به شما داده و شجاعت اقدام را به شما داده که بفهمید و جرأت کنید و پا به میدان چنین کار پُر مخاطره‌ای بگذارید.
ما یادمان است در آن سالهایی که چاه نفتی در قم آتش گرفته بود و ما در آن زمان در قم طلبه بودیم یک آقایی آمده بود، آقای «کن لی» یک کارشناس آمریکایی بود و می‌خواست چاه را روی زمین خاموش کند. چقدر آن آقا را به عنوان قهرمان در کشور و در سطح دنیا معرفی می‌کردند. روی زمین کنار شهر با ابزار بسیار گران و پیشرفته و با آن همه امکانات امنیتی که در اختیار داشت و حقوق گزاف - روزنامه‌ها حساب می‌کردند که ساعتی چقدر پول می‌گیرد - کارش را انجام می‌داد. کارش می‌ارزید نه اینکه کارش ارزش نداشت. یادم است که چقدر هیاهو راه انداختند برای آقای «کن لی» خوب حقش هم بود به هر حال کارشناسانی که مشکلات بشر را می‌توانند حل کنند ارزش دارند.
کار شما قابل مقایسه با آن نیست. نه منطقه جنگی بود و نه خطر آن چنانی داشت، نه شرایط آن طور بود و نه انگیزه‌های معنوی شما را داشت که داوطلبانه برای مملکت و مردمشان و برای خدا و اسلام و انقلاب پیشتاز شوند و یک کاری بکنند با اینکه شما شهدای همراه خودتان را دیدید و برادرانی که همراه شما بودند شهید شدند، شما کارتان را باز ادامه دادید به همان شکلی که کار می‌کردید همه این چیزها ابعاد ارزش کار را بالا می‌برد و شما نزد خداوند ذخیره‌ای دارید، البته در زندگی هم اینها افتخار است و آدم که نگاه می‌کند پشت سرش را چیزهایی در زندگیش پیدا می‌کند که بتواند آنها را به عنوان قله‌هایی و ارزشهای ممتازی احساس کند و لذت ببرد.
درس خواندیم بقیه هم درس خواندند، کار کردیم، بقیه هم کار کردند. چیزهای یکنواختی پشت سرمان داریم. آدم اگر یک کار با ارزش این چنین در زندگیش داشته باشد، همیشه وجدانش احساس لذت می‌کند و خلق چنین حماسه‌ای در تاریخ خیلی چیز پر بهایی است. انسانها مخصوصاً اگر حماسه‌ها را با انگیزه‌های الهی و انسانی بیافرینند، در زندگی خودشان و دوستان و فامیلشان و دلشان چیزهای با ارزشی باقی می‌ماند به اضافه اینکه تاریخ را هم غنی می‌کند، تاریخ دنیا را.
وقتی که نگاه می‌کنیم و چنین حوادثی در هر رشته‌ای پیدا می‌کنیم، در طبابت، صنعت و دریانوردی در جنگها یک چنین ابتکارات برجسته‌ای که در تاریخ ایجاد می‌شود، تاریخ را برجسته می‌کند و انسانهای نادری هستند که خلق آثار فوق‌العاده می‌کنند. اگر این طور باشد تکنیک جدید ساده‌ای برای خاموش کردن چاهها در نقاط پر مخاطره که آتش گرفته باشد، مخصوصاً در آینده صنعت نفت که دریاها یکی از نیروهای عظیم صنعت نفت خواهد بود، فرمولش و شکل و ابزار لازمش را تهیه کنید و به عنوان تکنیک در اختیار داشته باشید که کار بسیار خوب و گام بسیار بلندی است برای ما که مسلمان هستیم و انقلاب کرده و می‌جنگیم و این کار برای خودمان مایه افتخار و روحیه است و برای تاریخمان هم بسیار خوب است.
البته وزارت نفت وظیفه دارد و وظیفه‌اش را دارد انجام می‌دهد و باید تقدیرهای شایسته‌ای کرد که من می‌دانم هیچ تقدیری نخواهد توانست در مقابل کار شما همسنگی کند. فقط از خداوند مزد خودتان را بخواهید و از کس دیگر نخواهید که خداوند اجر خودتان را می‌دهد.
ان‌شاءالله آن چاه دیگر را هم به زودی خاموش کنید و خدا کند که این جنگ را برادران شما در جبهه به زودی به پایان برسانند که ما بهتر بتوانیم افتخارات را به رخ دنیا بکشیم و مایه افتخار مسلمان دیگر هم شده باشید. ما شما را به خدا می‌سپاریم و به سایر دوستان که اینجا نیستند سلام برسانید و برای ارواح پاک شهدای انقلاب و شهدای همراه شما از خداوند تقاضای مقام عالی‌تر می‌کنیم.