سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم زلزله‌زده قائن و بیرجند

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم زلزله‌زده قائن و بیرجند

  • یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۷۶
بلایای طبیعی، امتحان خداوند/ وجود اتفاقات و بلایا در زندگی انسان‌های صالح و پیامبران/ تشریح بازدید از مناطق زلزله‌زده/ ورود سازمان‌های امدادی به مناطق زلزله‌زده/ لزوم تداوم رسیدگی به زلزله‌زدگان/ جدیت رهبری و دیگر مسئولان برای کمک به زلزله‌زدگان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله و اصحابه

و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نفص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشرّ الصابرین*

امسال خداوند متعال چند امتحان سخت از مردم ایران گرفته و دو مورد از این امتحانات نصیب مردم خراسان شده است. امروز جنوب خراسان و چند ماه قبل شمال خراسان مردم امتحان شدند. از این همه بلا و مصیبت که بر شما مردم خوب و نجیب و قانع و مؤمن و زحمتکش و صابر وارد شده است، عمیقاً متأسفیم. منطقه‌ای که این‌طور خراب شده و این همه مصیبت‌دیده است، مردمش این‌گونه پراحساس، پرشور، آرام و صبور، تسلیم رضای خداوند هستند و این خیلی باارزش است.

نباید این مصیبت‌ها را دلیل قهر خداوند از خودمان بگیریم. می‌دانیم که انبیاء بزرگ مثل حضرت ایوب و حضرت زکریا و همه انبیاء و خوبان همیشه در زندگی امتحان شدند و بلا و مصیبت دیدند. این دلیل خوبی و بدی نیست. امتحان الهی از طریق طبیعت و مقررات و سنت آفرینش می‌آید. باید خودمان مواظب باشیم که نگذاریم این مصیبت‌ها وارد شوند. اگر این روستاها از پیش درست ساخته شده، اگر خانه‌ها ضدزلزله بودند و اگر شرایط مناسب بود، تلفات خیلی کمتر از الان بود. ولی به هر حال وضع گذشته کشور ما این‌گونه بود. سال‌ها طول می‌کشد تا شرایط مناسب را برای همه جا فراهم کنیم. خدمت شما مردم خوب، مؤمن، مرزداران کشور و زحمتکشان تسلیت عرض می‌کنم و سلام رهبر بزرگوار انقلاب را خدمت شما ابلاغ می‌کنم و می‌دانم که دلشان برای این مصیبت‌ها خون است و توصیه‌های لازم را به آستان قدس و مسئولان کشور فرمودند.

به هر حال نمی‌توانیم مصیبت‌های آنهایی را که عزیزانشان را از دست دادند، جبران کنیم. می‌توانیم به شما کمک کنیم برای این که روستاییان دوباره روستاهای خود را بسازند که این کار را خواهیم کرد. از همین هفته شروع می‌شود و با برنامه سراغ شما می‌آییم. خسارت‌هایتان را انشاءالله جبران و زندگی بهتری را در روستاهای شما بر قرار می‌کنیم.

امروز چند ساعتی است که دارم در منطقه می‌گردم. در منطقه قائنات چند روستا را از نزدیک و چند روستا را از فضا دیدم. در منطقه بیرجند و در روستای شما، یعنی آواز در خدمت شما هستم. روستای گزیک را از هوا دیدم و قبلش روستای تخته‌چال و روستاهای کوچک دیگری را دیدم. انصافاً خرابی‌ها خیلی فراوان است و حتماً به طور موقت مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد.

کاری که تاکنون کردیم، خدمات فوری و اورژانس است که هلال احمر، بهداشت و درمان، کمیته امداد، مخصوصاً وزارت کشور در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، استاندار و آستان قدس وارد شدند و هر کس هر چه در توانش بوده، در این دو سه روز بکار گرفته است. ولی می‌دانم هنوز کافی نیست و می‌دانم مشکلات داریم و می‌دانم برای مردمی که خانه‌هایشان خراب شد و الان زیر چادر یا بدون چادر هستند، در این شرایط سخت می‌گذرد. ولی با صبر، قناعت و آرامش شما ما هم می‌توانیم بر اعصاب خود مسلط باشیم. انشاءالله با برنامه‌های خوب، به شما کمک و این مصیبت را برای آینده منطقه قانئات و بیرجند، تبدیل به نعمت کنیم.

از محبتی که فرمودید، صمیمانه تشکر می‌کنیم. جناب آقای غیوری، نماینده مقام معظم رهبری هم در بین شما هستند که با اطلاع کامل برمی‌گردند و گزارش خواهند داد. وزارت کشور و بقیه مسئولان در بین شما خواهند ماند تا مشکلات شما را به تدریج بر طرف کنند. من شما را به خدا می‌سپارم و برای مجروحان شفای عاجل و برای درگذشتگان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله

 

(سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 155: و هر آینه شما را به چیزی از بیم و گرسنگی و کاهش اموال و جان‌ها و محصولات می‌آزماییم و شکیبایان را مژده ده.