سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع شرکت‌کنندگان در اولین کنگره تازه‌های قلب و عروق

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع شرکت‌کنندگان در اولین کنگره تازه‌های قلب و عروق

  • شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۷۶
قلب و عروق مسئله قابل توجه دنیا/ تقویت دانشگاه‌ها و تحصیلات عالی از الویت‌های برنامه اوّل و دوّم/ لزوم حضور متخصصین و تحصیلکردگان ایرانی مقیم خارج در کشور/ بودجه ارزی زیاد برای بیماران اعزام به خارج/ کارهای ارزشمند دکترهای ایرانی در داخل/ فشار کم دولت از لحاظ مریض‌های قلب و عروق/ ایجاد یک مرکز پزشکی در ایران برای کمک به کشورهای دیگر/ تقویت نیروی انسانی اساسی‌ترین و بنیانی‌ترین کار برای کشورهای در حال رشد/ استحقاق ایرانیان در رشته‌های علوم و فنون/ حمایت دولت و مسئولین از بخش بهداشت و درمان

بسم الله الرحمن الرحیم

علما و دانشمندان خیلی خوش آمدند. امروز قلب و عروق مسئله قابل توجه دنیا است. من حقیقتاً خوشحالم از اینکه می‌بینم موفق شدید تصمیمی که گرفتید، به موقع اجرا بکنید. با این همّتی که شد، انتظار داریم به همه اهدافی که طراحی و ترسیم شده بود، در آینده دست پیدا کنید.

به طور کلّی اوایل برنامه‌های اول و دوم و بعد از جنگ، برای ما خیلی روشن بود که یکی از اولویت‌های کشور، تقویت دانشگاه‌ها، به‌خصوص مقاطع تحصیلات عالیه است. در برنامه‌های اول و دوم به طور عموم و این بخش به بخش تحقیقات الویت دادیم. امروز از نتیجه این الویت که در برنامه قائل شدیم، راضی هستیم. از همان اول در بحث‌هایی که داشتیم، احساس می‌کردیم که نیاز است از ایرانی‌های متخصص و تحصیلکرده‌ای که به هر دلیل در خارج از کشور هستند، به صورت‌های مختلف و سفرهای مقطعی و کنفرانس‌ها و گاهی برای معاینه‌ها و معالجه‌ها استمداد بشود. به تدریج این سفرها شکل وسیع‌تری گرفت که الآن نمونه خوبش را این همایش شما تشکیل می‌دهد.

در این بخش هم که الآن مورد تأکید شماست، پیشرفت‌های جدّی به دست آمد. شما ریزه‌کاری‌ها بهتر از من را می‌دانید، ولی من کار را که می‌بینم، متوجه می‌شوم که ما خیلی در قلب و عروق جلو رفتیم. سال‌های اوّلی که شروع کردیم، بودجه ارزی نسبتاً درشتی را برای اعزام مریض‌ها به خارج گذاشته بودیم. قسمت عمده آن را هم مریض‌های قلبی تشکیل می‌دادند. بااینکه خیلی ارز می‌دادیم، عده زیادی در نوبت بودند و از آن وضع رنج می‌بردیم، ولی در اواخر دوره مسئولیت اجرایی خودم، می‌دیدم که خیلی فشار کم شده است. در داخل کارهای خیلی ارزشمندی توسط دکترهای تحصیلکرده داخل یا خارج که در ایران هستند، در بیمارستان‌های قلب انجام می‌دهند.

بعضی موارد واقعاً برای کشور و انقلاب ما قابل ستایش و افتخار است. از لحاظ رسیدگی به مریض‌های قلب و عروق، فشار روی دولت خیلی کم شده است، ولی هنوز هم می‌بینیم که باید آن الویت را ادامه بدهیم تا به نقطه کاملاً مطلوبی برسیم. شرکت شما به ما این دلگرمی را می‌دهد که با همّت متخصصین دلسوز کشور ما، در این بخش بتوانیم جایگاه مناسبی در منطقه داشته باشیم. اوّل در ذهن من از این بود که ما به اینکه نیازهای کشور خودمان را فقط تأمین بکنیم، اکتفا نکنیم، بلکه بتوانیم در اینجا مرکزی درست بکنیم که از جاهای دیگر بیایند. از کشورهای اطراف ما و منطقه که نیازمندند و با هزینه‌های زیاد به راهه‌ای دور می‌روند، بتوانند به اینجا بیایند. حتّی در مناطق آزاد مثل قشم و کیش، که رفت و آمد آسان‌تر است و خیلی راحت‌تر می‌شود متخصصین و مریض‌ها را آورد و برد، مقدماتی را تهیه کردیم که این بخش بتواند در آن جا فعّال‌تر بشود.

به هر حال به موازات بقیه بخش‌های کشور که در برنامه‌ها به آن توجه شده، مثل آب، برق، گاز و به طور کلّی سوخت، مخابرات، راه‌ها، بندرها و صنایع، نیازهای اولیه صنایع کشور و کشاورزی که به همه آن بخش‌ها سهم قابل توجهی دادیم و به بخش تحقیقات و مقاطع عالی و تحصیلات دانشگاهی توجهات ویژه‌ای در کشور بود. فکر می‌کنیم بنیانی‌ترین و اساسی‌ترین کار در جوامع رو به پیش، تقویت نیروهای انسانی لایق است و بهترین استفاده از سرمایه‌های طبیعی یک ملّت و یک کشور، رشد استعدادهای آن کشور می‌باشد.

شما خودتان نمونه‌های قابل استدلالی هستید که ایرانی‌ها استحقاق و استعداد دارند امروزه در رشته‌های پیچیده علوم و فنون، جایگاه ممتازی داشته باشند. این مسئولیتی را متوجه مدیران کشور می‌کند که به این استعدادهای ارزشمند و نیرومند برسند و میدان بدهند و راه را برای آن‌ها باز کنند که من فکر می‌کنم در این دوره، این قدم برداشته شده است.

به شما که این همکاری داخل و خارج را شروع کردید، تبریک می‌گویم. مطمئن هستم که دولت جناب آقای خاتمی هم به این بخش اهمیت جدّی خواهند داد. بنده هم در هر سمتی و در هر جا که باشم، از این راه پشتیبانی می‌کنم. چون یکی از آرزوهای دیرین من بوده و امروز می‌بینم که به اهداف تصویب شده نزدیک می‌شویم. به همین خاطر از شما صمیمانه تشکر می‌کنم. از اینکه محبت کردید و زحمت کشیدید و اینجا تشریف آوردید، باعث تشکر اضافی من است. خداوند توفیقات شما را زیاد کند و ما را هم قدرشناس شما قرار بدهد.

والسّلام علیکم و رحمه الله