سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع راهیان جبهه از جماران تا خلیج فارس

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع راهیان جبهه از جماران تا خلیج فارس

  • چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
از زیارت برادران رزمنده‌ای که در این شرایط دست به این ابتکار راهپیمایی ازجبهه تا جماران زده‌اند خیلی خوشحال هستیم، آنچه که به فکر شما آمد و دراین مقطع، با شرایط خاص سیاسی و روانی ـ که دشمنان ما در صدد ایجاد آن‌هستند ـ عمل کردید کار بسیار مفید و به جایی بود. گرچه هم خود ما و هم‌صدامی‌ها و هم حامیانش وضع جبهه‌ها را می‌دانند و از روحیه رزمندگان اسلام و روحیه بعثی‌ها و از شرایطی که در جبهه و پشت جبهه و در داخل‌جامعه و در داخل نیروهای رزمنده می‌گذرد اطلاع دارند؛ دست بالای شما وروحیه رو به انهدام دشمن معلوم است، ولی در این چند ماه اخیر، در حرکتی‌که از طرف کفر جهانی در رابطه با جنگ مطرح است، چیزهایی است که احتیاج‌به جواب دادن دارد و این کاری که شما کردید، بخشی از آن جواب می‌تواند به‌حساب بیاید.
آنها در سه میدان وارد عمل شدند؛ برای نجات صدام، برای حفظ حزب بعث‌و برای جلوگیری از پیروزی رزمندگان اسلام و نتیجه‌گیری از پیروزی‌های‌گذشته در میدان جنگ روانی و در میدان حرکات سیاسی جهانی و آماده شدن‌برای برخورد نظامی که این سومی، یعنی آماده شدن برای برخورد نظامی،وسیله‌ای برای جنگ تبلیغاتی، روانی و جنگ سیاسی است. ما در هر سه‌میدان باید با اینها برخورد قاطع بکنیم، هم در میدان جنگ روانی و هم درمیدان سیاست و هم در میدان جنگ نظامی. الان در دو مرحله اول هستیم و درآستانه مرحله سوم، که احتمالاً  
ممکن است پیش بیاید و شاید هم پیش نیاید.آنچه که در این مرحله گذشت، نتیجه معکوسی برای کفر جهانی و صدامی‌هاداشت. اینها با هیاهوی قطع روابط در سفارتخانه‌ها از انگلیس و فرانسه وکشورهای دیگر و حضور کشتی‌های جنگی در خلیج فارس سروصدایی راه‌انداختند و تحریم تسلیحاتی ایران را مطرح کردند که روحیه ملت ما ورزمندگان ما را تحت تأثیر قرار بدهند و به نظامیان عراقی و مردم دیگر منطقه‌که روحیه‌شان را براثر شکست‌های پی در پی این یک سال اخیر از دست رفته ویا تضعیف شده بود روحیه بدهند.
خوب، در این جنگ روانی هیچ چیز عاید آنها نشد. به جای اینکه روحیه‌ملت ما را تضعیف کنند و به جای اینکه رزمندگان ما را در تردید قرار بدهند،نتیجه معکوس گرفتند. مردم هم در حمایت از رزمنده‌ها جدی‌تر شدند ودلیلش را شما در این کاروانهای عظیم حمایت مردمی و در این روزهای هفته‌دفاع می‌بینید و هم در برنامه‌هایی که در هفته دفاع مشاهده کردید و هم درنیروهایی که به طرف جبهه‌ها حرکت می‌کنند، شاهد هستید. مردم نشان دادندکه مصمم‌تر شده‌اند، به جای تردید داشتن. بهترین کار را هم خود شما کردید که‌از جبهه‌ها حرکت کردید و از شهرهای زیادی عبور کردید و عزم راسخ خود وتصمیمتان را برادامه نبرد تا پیروزی به مردم و همچنین به دنیا نشان دادید وجمع دیگری از همرزمان شما هم که از اینجا به طرف خلیج فارس حرکت‌کردند، آنها هم دارند به آن طرف می‌روند و این حرکت از جبهه به مرکز و به‌جماران و حرکت از مرکز به جبهه به صورت راهپیمایی و عبور از شهرها ومواجه شدن با استقبال خوب مردم در خیابانها و میادین و در مسیر وگزارشهایی که از حماسه‌های مردمی در این مقطع به چشم می‌خورد و به دست‌ما می‌رسد، نشان می‌دهد که این حرکت ساده و طبیعی شما رزمنده‌ها که‌جوشش آن از فکر خودتان و از سنگرها شروع شده بود، کار مؤثری در برابرجنگ روانی بود. چون ما در هر میدانی متناسب با خودش باید جواب بدهیم،پس الان در جنگ روانی اعصاب دشمن تحت فشار است و نه اعصاب ما واین آنها هستند که نگرانند.
به هیچ وجه در ما چنین نگرانی وجود ندارد، بلکه ما تزلزل دشمن رااحساس می‌کنیم و می‌فهمیم که این حرکتهای مذبوحانه، برای احساس تزلزل‌است. در مورد سیاست هم اینها شورای امنیت را جلو انداختند و سروصدای‌قطعنامه 598 را بلند کردند که حربه آنها هم تحریم تسلیحاتی بود و همه به‌طور یک پارچه در مرحله اول رأی دادند، اما وقتی که دبیر کل اینجا آمد وحرفهای حسابی ما را شنید و بعد رئیس جمهوری ما به نیویورک و به سازمان‌ملل متحد رفت و حرفهای ما را برای دیگران مطرح کرد، به جای اینکه نتیجه‌درستی برای خودشان بگیرند، این جنگ سیاسی هم به عنوان حربه‌ای علیه‌خودشان تبدیل شد. امروز در دنیا یک حرف بسیار  
محکمی از طرف جمهوری‌اسلامی ایران مطرح است که هیچ جوابی برایش ندارند، یعنی عنودترین وکینه‌توزترین دشمنان ما هم وقتی که با این مسأله برخورد منطقی می‌کنند، عاجز هستند و لال می‌شوند.
ما اینجا به دبیر کل گفتیم شما که به صورت حسن نیت به میدان آمده‌اید وشما که می‌خواهید با عدالت برخورد بکنید، در قطعنامه‌تان گفته‌اید اول‌آتش‌بس بعد شناسایی متجاوز، ما گفتیم اگر شما حسن نیت دارید چرابالعکس نکردید، اول متجاوز را اعلام کنید. ما هفت سال است داریم‌از شما دروغ می‌شنویم. ملت ما نمی‌تواند اسلحه‌اش را به زمین بگذارد به این‌امید واهی که شما در آینده متجاوز را بشناسید و محاکمه بکنید. اگر صداقت‌دارید، نکته‌ای که برای همه روشن است و همه شما در اتاقهای در بسته وخصوصی به آن اعتراف کرده‌اید که عراق متجاوز است، اول این را اعلام بکنیدو محکمه‌ای برای محاکمه متجاوز در نظر بگیرید و بعد سراغ آتش بس بیایید.این حرف در دنیا جا افتاده و شوروی و چین ـ که از اعضای دائم شورای امنیت‌هستند ـ به این حرف نزدیک شده‌اند. گفته می‌شود فرانسه در تردید است وبسیاری از کشورها که تا به حال نمی‌گفتند الان این حرف را صحیح می‌دانند وبسیاری از رسانه‌های جمعی دنیا الان دارند می‌گویند که خوب این حرف ایران‌یک حرف منطقی است. ما تا به حال حرفی با این صراحت و روشنی و راهی‌به این مشخصی را در مقابل سازمان ملل و شورای امنیت نگذاشته بودیم والان این راه را گذاشته‌ایم. پس این حرکت سیاسی که آنها درست کرده‌اند برای‌این است که علیه ما یک حرکت سیاسی بکنند و ما را خشن و غیر منطقی وصلح ناپذیر معرفی بکنند. حالا معکوس شده و این سؤال پیش آمده که آمریکاکه خود از مبتکران قطعنامه بوده، چرا ماده پنجم را نقض کرده و به خلیج فارس‌آمده است؟ و چرا در مقابل این به حرف اساسی ایران توجه نمی‌کنید؟
در خود شورای امنیت اختلاف افتاد، اینها امیدوار بودند که بعد از نطق‌رئیس جمهور ما، تحریم تسلیحاتی درست بکنند. آمریکا سروصدا راه‌انداخت، چند روز گفت ما منتظر هستیم رئیس جمهور ایران بیاید ببینیم او چه‌می‌گوید، وقتی که ایشان رفت و حرف را زد و گفت و دید اینها صلح رانمی‌خواهند، وقتی که جلسه شورای امنیت تشکیل شد، دیدند که اختلاف‌دارند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند و آمریکا و انگلیس که سردمدار بودند، گفتندما برای مدتی صبر می‌کنیم و دوباره فرصت می‌دهیم و اگر هم قطعنامه تحریم‌تسلیحاتی را از تصویب می‌گذراندند، برای ما هیچ تأثیری نداشت، ولی‌حرکتی سیاسی بود. زیرا ما از اول جنگ تحت تحریم تسلیحاتی هستیم، چه‌کسی در دنیا هست که بیاید و بگوید که ما اسلحه را از او گرفته‌ایم؟ ما عمده‌اسلحه خود را یا در داخل تولید می‌کنیم و یا شما از دست عراقی‌ها می‌گیرید ویک مقدار  
چیزهایی هم که ]تولید[ نمی‌شود، در بازار آزاد همیشه هست و این دلالهاهمیشه در انبارهایشان دارند و گاهی ارزانتر و گاهی گرانتر می‌دهند، آنها بیشتراحتیاج دارند بفروشند تا ما که بخریم، آنها به پول آن نیاز دارند و برای اینکه‌مشتری پیدا بکنند، به هر راهی متوسل می‌شوند. اگر هم چنین چیزی اتفاق‌بیفتد برای ما هیچ تأثیری ندارد، اینجا مطلب، تبلیغاتی بود، در جنگ تبلیغاتی‌هم آنها به جایی نرسیدند، حالا مانده آن قسمت اصلی و سومین قسمت که‌برخورد نظامی است. گرچه ما بعید می‌دانیم که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها وفرانسوی‌ها و آنهایی که آمده‌اند اینجا بیایند پنجه در پنجه نیروهای ایثارگر وشهادت طلب جمهوری اسلامی بیندازند و این حرکت ضعیف و مذبوحانه ومنافقانه‌ای را هم که انجام دادند، این خود از ترسشان بود. مثل کسی که از پیش‌فریاد می‌زند که طرف مقابل به میدان نیاید. دنبال یک حرکت روانی بودند،ولی باید احتمال مسأله را جدی بگیریم چون ما دست از حق انتقاممان‌برنخواهیم داشت، انتقام کشتی ایران و سایر حرکتهایی را که اینجا بشود تحقیقاًمی‌گیریم و این حرکات می‌تواند متوالی باشد و هر حرکتی در پشت سر خود،حرکت دیگری را در پی داشته باشد.
عراق هم در دریا دست از شرارتش برنمی‌دارد. بنابراین ما باید منتظر باشیم‌که در خلیج فارس درگیری بین ما و قدرتهای غربی باشد. یعنی فرض کنیم که‌این درگیری به وجود می‌آید و خود را آماده برای آن درگیری کرده‌ایم، که این‌مسأله، مسأله اصلی حرکات این چندماه بوده است. خوشبختانه ملت ماآمادگی مقابله با چنین روزی را دارد و رزمندگان ما هم مشتاق هستند. ما الان به شدت تحت فشار رزمندگانمان در جبهه‌های جنوب هستیم و آنها از مامصرانه می‌خواهند که اجازه کاری را که مایل هستند بکنند، به آنها بدهیم. هم‌رزمندگان آماده‌اند و هم امکانات دفاعی را داریم و هم ملتمان آماده آن روزاست و رهبری هم مصمم برای مقابله هستند؛ بنابراین ملت مسلمان ما ورزمندگان ما آماده چیزی هستند که از اوایل جنگ ما همیشه احتمال آن رامی‌دادیم که در لحظات آخر عمر حزب بعث عراق، درگیری از محدوده بعث‌عراق تجاوز بکند و دیگران به میدان بیایند و خداوند شاید تقدیر کرده باشد که‌به دست شما کفر ستیزان و به دست رزمندگان اسلام آثار مهمی در این منطقه‌به وجود بیاید و کفر شکست بخورد که این شکست، وسیعتر از شکست حزب‌بعث و وسیع‌تر از شکست عفلقی‌های عراق خواهد بود و شما در میادین‌جنگ افتخاری بالاتر از منهدم کردن کفار عراقی به دست خواهید آورد که‌ان‌شاءالله این درسی باشد برای سایر مستکبرین و کفار که دیگر چشم بد به‌جمهوری اسلامی نداشته باشند و ما به اتکاء خداوند و با الهام از تکالیف‌اسلامی و با توکل برالطاف الهی آمادگی داریم که وارد این نبرد وسیع بشویم.
 
شما سلام ما را خدمت همه برادران رزمنده ما در جبهه‌ها برسانید و از شمامتشکریم و به رزمندگان اسلام بگویید که خیل جوانان امت به سوی شماحرکت خواهند کرد و ان‌شاءالله جبهه‌ها باید فعال باشد و ما جواب اصلی این‌شیطنت‌های آمریکا را در جبهه‌های غرب و جنوب خواهیم داد.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته