سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در پاکستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در پاکستان

پیرامون: (اهمیت تقویت روابط ایران و پاکستان (دستاوردهای علمی، فرهنگی، اقتصادی و فنی دوران سازندگی

  • شنبه ۲ فروردین ۱۳۷۶
اهمیت پاکستان برای ایران / تلاش دشمنان اسلام برای تفرقه‌افکنی بین ایران و پاکستان / اهمیت تقویت روابط ایران و پاکستان / ایران، نمونه‌ای موفق برای دنیا در اداره کشور / حضور متخصصان ایرانی در پاکستان / تفاوت ایران امروز با چند سال پیش / تثبیت جایگاه ایران برای دنیا در دوران سازندگی / بسته شدن زبان ضدانقلاب و دشمنان در مقابل پیشرفت‌های دوران سازندگی / دستاوردهای سازندگی، سرمایه‌ای جاویدان در تاریخ ایران /

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله والسلام علی رسول الله و آله

خوشحالیم که فرصتی شد تا لحظاتی در خدمت عزیزانمان در اینجا باشیم و شما را از نزدیک ببینیم. از زحماتی که برای توسعه همکاری ایران و پاکستان در اینجا می‌کشید؛ تشکر می‌کنیم. گروه سرود خانم‌ها بنده را با این اوصافی که در سرود آورده بودند؛ شرمنده کردند. (1) خیلی زیادتر از آن حدّی است که بنده خودم را می‌شناسم و این را از حسن ظن و بلندی روح خود شما می‌دانم.

پاکستان برای ما کشور واقعاً مهمی است. کشوری بزرگ و با جمعیتی فراوان و با هویت اسلامی که- چه شیعه و چه سنّی- مردمی حقیقتاً علاقمند به اسلام هستند. همکاری با پاکستان هم در سیاست منطقه‌ای و جهانی اهمیت جدی دارد و باید تلاش کنیم تا این همکاری‌ها را عمیق کنیم. می‌بینید که شیاطین این همکاری‌ها را هدف گرفتند و با ضربه زدن به نیروهای مخلص ما که در اینجا فداکاری می‌کنند؛ می‌خواهند روحیه این همکاری را تضعیف کنند. به همین دلیل ما باید مقاومت بیشتری کنیم و خطرها را پذیرا باشیم. البته پاکستان قول می‌دهد که حفاظت بیشتری کند و برخورد جدّی‌تری انجام بدهد. به هر حال خود این شیطنت‌ها که انجام شده و افراد شریف ما را هدف گرفتند و من جمله شهید بزرگوار رحیمی (2) را از ما گرفتند؛ نشان می‌دهد که دشمنان هم فهمیدند و نمی‌گذارند همکاری بین ایران و پاکستان تعمیق شود. لذا باید واقعاً تلاش کنید و مقاومت بفرمایید و نشان بدهید که این‌گونه رذالت‌ها نمی‌تواند راه اساسی جلوی دو ملّت بزرگ را ببندد. این ارتباط روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود؛ همانطور که شده است.

من این عید خجسته نوروز را به شما تبریک می‌گویم و دعا می‌کنم که خداوند شما را سالم و موفق بدارد و دور از وطن خودتان موفق باشید. خدمتتان را به اسلام ادامه بدهید و بچه‌ها و به خصوص نونهالانی که در خارج از وطن دارند رشد می‌کنند؛ با تقویت روحیه ملی و اسلامی و تقویت زبان فارسی و برنامه‌های تحصیلی بتوانند با دستاورد قوی‌تری به کشورشان برگردند. از تجربه‌های اینجا هم برای رشد شخصیت خودشان استفاده کنند.

بحمدالله ایران امروز شما به عنوان یک نمونه موفق در اداره کشور و انقلاب در دنیا سرافراز است. ایران برای حل مشکلات و همچنین دفع شرّ دشمنان نیرو مندی مثل آمریکا و به هم شکستن توطئه‌های آنها راه درستی را پیموده است. همه کسانی که ما را می‌بینند؛ تحسین می‌کنند و به فکر نمونه‌برداری هستند. در همین پاکستان هفت، هشت سال پیش مذاکرات ما روی این موضوعات متمرکز بود که آنها چگونه به ماکمک فنی کنند. چون آن سال‌ها از لحاظ مهندسی و فنی در اکثر رشته‌ها خیلی جلوتر از ما بودند؛ ولی امروز مهندسان و نیروهای متخصص شما؛ با نمونه‌های خوب و موفق دارند در اینجا خدمت ارائه می‌دهند. ممکن است گفته شود که پاکستان به خاطر مشکلات خاصی که دارد؛ نتوانسته همراه زمان جلو بیاید. در آن طرف ما ترکیه هم همین‌طور است. چهار، پنج سال پیش با مسئولان آنجا مذاکره داشتیم که به ما برق بدهند. خاموشی داشتیم و از آنها خواسته بودیم برقشان را وصل و در خاموشی‌ها به ما کمک کنند. آن‌ها نتوانستند این کار را بکنند. الان برعکسش اتفاق افتاده و ما برق‌ها را به ترکیه وصل کرده‌ایم و آنها از ما می‌گیرند. کارهای فنی دیگر هم این‌گونه است.

به خاطر حرکت سازندگی و توسعه‌ای که در ایران انجام شده؛ امروز از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، علمی و فنی، به عنوان یک کشور نیرومند در دنیا شناخته شده است. علی‌رغم فشارهای فراوان و کارشکنی‌های جدّی که از هر جهت بر ما و علیه ما بوده، این توفیقات مایه آبروی ایران است. شما که نماینده مردم ما در این‌گونه کشورها هستید؛ واقعاً می‌توانید سرافراز باشید و به عنوان یک کشور انقلابی موفق در دنیا شناخته شوید که از این ناحیه احترام مضاعفی نصیب مردم ما در دنیا می‌شود. این دستاوردی قابل توجه است و به همین دلیل الان زبان ضد انقلاب و دشمنان ما هم بسته شده است. دیگر حرف حسابی ندارند که مطرح کنند. آن‌ها هم ناچارند دنبال ملت حرکت کنند.

به هر حال راه سختی را پیموده‌ایم؛ اما بحمدالله رسیدیم و انشاءالله باید یک مقدار صبر کنیم تا این نتایج را به عنوان دستاوردی جاویدان که در تاریخ ما ماندنی است، برای نسل‌های آینده و فرزندانمان تثبیت کنیم.

دیر وقت است و می‌دانم چون برنامه‌های ما تأخیر داشت؛ خسته شدید. لذا بیشتر از این شما را خسته نمی‌کنیم. از محبت شما تشکر می‌کنیم. انشاءالله موفق و منصور باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله

 

********************************************************************************

 

 

 

1- متن سرودی که توسط دانش‌آموزان دختر مجتمع آموزش شهید رجایی اجرا شد، به شرح ذیل بود:

 

از وطن باد بهار آورد بوی هاشمی

یا دیرین امام است او که دارد بوی او

در گلوی دیواستکبار تا او پا نهاد

خنده‌اش چون برق باران زا طراوت آورد

دست رهبر تا برآمد ز آستین عزم او

تا نسیم مقدمش بر خاک پاکستان گذشت

دست مستضعف به او امروز دارد چشم خیر

گر تو را دیدار سیمای مدرس آرزوست

هست دل را آرزو دیدار روی هاشمی

زین سبب ماراست در دل آرزوی هاشمی

می‌کشد فریاد امت از گلوی هاشمی

شیوه احمدنگر در خلق و خوی هاشمی

شعله زد بر خرمن عزم عدوی هاشمی

نیست بر لب‌های ما جز گفتگوی هاشمی

این شراب امروز جوشد در سبوی هاشمی

چشم دل واکن تو در مرآت روی هاشمی

 

2- سیدمحمد علی رحیمی فرزند سید محمد به سال 1336 در اهواز و در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. پس از دوران کودکی به تهران هجرت کرد و دیپلم خود را از دبیرستان دارالفنون در سال 57 اخذ نمود. در دوران قبل از پیروزی انقلاب به توزیع اعلامیه‌های حضرت امام (ره)، کمک‌رسانی به خانواده‌های محروم می‌پرداخت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در راه‌اندازی انجمن اسلامی نقش مهمی داشت. در این دوران مسئولیت انتشار مجله «پیک انقلاب» را به عهده گرفت و پس از آن در سال 1359 مسئول کانون بعثت شد. از سال 1360 به امر تدریس پرداخت. در همین دوره نیز همکاری خود را با سازمان تبلیغات اسلامی آغاز نمود. شهید بزرگوار در سال 1363 در رشته علوم سیاسی در هندوستان به ادامه تحصیل پرداخت. وی در سال 1371 به عنوان کارمند رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو خدمات مفیدی به جامعه فرهنگی و مسلمین ارائه کرد. در این مدت مقالاتی جهت درج در مجله راه اسلام «نشریه رایزنی فرهنگی دهلی» تألیف می‌نمود. پس از مراجعت به میهن اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به کار گردید. در تیر ماه سال 1374 با حکم ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان مروّج فرهنگی در پاکستان منشاء خدمات مفیدی به جامعه فرهنگی پاکستان گردید. سرانجام ایادی استکبار (سپاه صحابه) در روز پنج‌شنبه 2/12/75 ناجوانمردانه او را در مولتان پاکستان به شهادت رساندند. (پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور)