سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای هفتم تیر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای هفتم تیر

  • شنبه ۷ تیر ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ».
از طرف نمایندگان مجلس به خانواده‌های معظم شهدای هفت تیر خوشآمد می‌گوییم و تشکر می‌کنیم که شما به منزل خودتان، به منازل شهدای عزیز ما و خودتان تشریف آوردید.
احتمالاً حالت احساس خلاî عزیزان شهید در میان خانواده‌ها، وقتی که اینجا حضور پیدا می‌کنند، به وجود می‌آید. این یک حالت سطحی است، اگر به وجود بیاید. خلاî واقعی را ما باید احساس بکنیم که ماندیم، و این عزیزان ما که عکسهایشان را در این محوطه داریم و آنها که عکسهایشان اینجا نیست، آنها جای خودشان را پیدا کرده‌اند و رسیده‌اند به جایی که سعادت نهایی انسانهاست. با واقع بینی برای بازماندگان شهدا، هیچ تسلیتی بهتر از این نیست که توجه بکنند که عزیزانشان به کجا رفته‌اند و چه به دست آوردند. از لحاظ شخصی اگر حساب بکنیم، آنها کسانی هستند که بیشترین سود را بردند. «وَ لاû تَقُولُو الِمَنâ یُّقâتَلُ فüی سَبüیلِ اللّûهِ اَمâوûاتٌ بَلâ اَحâیûاءٌ وَّ لûکِنâ لاّû تَشâعُروُنَ» ما حق نداریم به آنها مرده بگوییم، زنده واقعی آنها هستند، ابعاد حیات را آنها دارند که  
به هر کسی چنین چیزی را نمی‌دهند. از لحاظ آثار هم، اگر بخواهیم بگوییم اولاً کل شهدا از لحاظ تأثیر در حرکت تاریخ، شهدایی که در راه اهداف حقه شهید می‌شوند، کل آنها منشأ اثر واقعی هستند، که جای خودشان را در نامه عملشان و در تحولات تاریخ باز می‌کنند، و بخصوص شهدای هفت تیر و شهدای انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، آثار مشهودی از خودشان گذاشتند.
شرایطی که پنج سال پیش ما داشتیم، ابهاماتی که در جامعه ما بود، شعارهای گمراه کننده‌ای که دشمنان اسلام و انقلاب، لیبرالها و منافقین و چپی‌ها و همه جریانهای ضد خط امام داده بودند، و مخصوصاً روی نسل جوان به خاطر کمی اطلاع، ممکن بود آثار گمراه کننده‌ای بگذارد و تا حدی هم گذاشته بود، پاک کردن این همه آثار گمراه کننده، احتیاج به یک شوک داشت، احتیاج به یک منظره‌ای داشت که مردم واقعیتها را بفهمند. ایجاد چنین منظره‌ای کار آسانی نبود، اگر ما می‌دادیم به دست نقاشهای زبردست دنیا که این واقعیت‌ها را ترسیم کنند روی تابلو و در اختیار مردم بگذاریم، باز اینها تخیل حساب می‌شد، واقعیت نمی‌شد. با هیچ قلمی با هیچ زبانی با هیچ فیلمی و با هیچ تصویری واقعیت این دو جریان را، انقلاب و ضدانقلاب را، اسلام و ضداسلام را، خط امام و ضد خط امام را نمی‌شد یک جوری ترسیم کنیم که مردم را از گمراهی احتمالی در بیاورد. خداوند موجودات مقدسی را در قلم قدرتش در آفرینش تعبیه کرده که چنین اثری از وجود آنها ساخته است و اینها کسانی هستند که تا زنده‌اند، ما نمی‌شناسیمشان و نمی‌توانیم درک بکنیم. خداوند اینها را ذخیره کرده بود برای چنین روزی و اینها وقتی که جانشان را در راه خداوند دادند، و آن حادثه و فاجعه پیش آمد، یک دفعه همه چیز عوض شد. شما دیگر خودتان می‌دانید، ما لازم نیست دیگر توضیح بدهیم. چون در متن تاریخ شما بودید. اگر بنا بود یک جریان گمراه فریبکاری مثل منافقین، ریشه‌شان در دنیا و در جامعه ما سوزانده شود، هیچ چیزی مثل این جریان نمی‌توانست ریشه سوزی کند، که این امکان به‌وجود بیاید که مسؤولین قضایی به کیفر واقعی اینها توجه بکنند، بچه‌ها را خیلی گمراه کرده بودند.
روشن است که توطئه این بود که ما را و نظام ما را به هم بریزند. برنامه همین  
بود. اصلاً آمریکا خط داده بود، رادیوهای خارجی خط داده بودند. گفته بودند یک عده بسیج کننده را از میان انقلاب بگیرید، بقیه مسائل تمام می‌شود. هدف، چهره‌های مشخصی از روحانیت و از پیشتازان انقلاب بودند و بهترین جایی که اینها سراغ داشتند برای این کار، همان دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود که آنجا بدون حفاظت جدی و در آن شرایطی که هنوز خطر این قدر جدی احساس نمی‌شد، نخبه‌های این کشور آنجا برای بررسی مسائل و رفع مشکلات جمع می‌شدند. اینها برنامه‌ریزی کردند که آنجا را منفجر کنند. خیالشان را از دولت و از مجلس و از دستگاه قضایی و از همه یاران امام، یعنی چهره‌های مشخص یاران امام راحت بکنند و به آن کارهایی که برایش برنامه داشتند، بپردازند. ولی خداوند چنین نمی‌خواست، خداوند تقدیر کرده بود که از همین ناحیه آنها ضربه بخورند و اسلام تقویت شود و شد.
آن منظره‌هایی که شما روز بعدش در مقابل مجلس دیدید و از اینجا تا بهشت زهرا دیدید و آن جنازه‌هایی که بالای دست مردم بود، آن کاری که مردم دوروبر جنازه شهید بهشتی می‌کردند که تا آخر هم اجازه نمی‌دادند این الگوی انسان واقعی را ما به خاک بسپاریم و سایر جنازه‌ها، آن کاری که مردم با این جنازه‌ها در محل‌هایی که در شهرهای خودشان بردند، کردند و آن اشکی که آن روز مردم در این خیابانها ریختند که کف خیابان‌ها را خیس کرده بودند و آن همه چیز را عوض کرد. هم تصور دشمنان را عوض کرد، هم تصور مردم خودمان را عوض کرد. هم ماهیت دشمنان ما را نشان داد و هم ماهیت انقلاب را نشان داد. آدم جریانها را از دشمنانش بهتر می‌تواند بشناسد تا از خودش. چون به عمق چیزی فرو رفتن آسان نیست. اما دشمنهای شما، وقتی که یک دیو سیرتهای این چنینی باشند که با یک بمب، کار دهها نفر انسان بزرگوار مثل این بزرگوارهایی را که حالا آدم هریکیشان را که نگاه می‌کند، می‌بیند که چی بودند که از دست ما رفتند، آنهایی که ادعای آزادی و لیبرالیسم و حمایت از مظلوم و حمایت از کارگر و حمایت از مستضعف و اینها می‌کردند با یک شعارهای دروغی خودشان را نشان دادند. ما هنوز هم که هنوز است بعد از پنج سال از این حادثه، داریم یک نورافکنی در راه مردم می‌گذاریم. هر چه این تاریخ زنده‌تر بماند و مردم بفهمند، نسلهای آینده بفهمند، بچه‌هایی که حالا به  
دنیا می‌آیند بعد بفهمند که چی بوده و چرا این جوری شده، برای هدایت مردم مؤثر است.
بنابراین من خواهش می‌کنم شما با دقتی که می‌کنید که کردید البته، بدانید که شما برنده هستید. آدم بهترین چیزهایش را برای خرج در بهترین موقعیتها می‌خواهد. هیچ وقت بهتر از آن موقعیت برای خرج شدن این نیروهای ارزنده نبود. مثل شهید بهشتی در دنیا کم داریم، نداریم. او همان موقع به درد می‌خورد. او اگر زنده بود برای ما خیلی مؤثر بود، اما قطرات خون او به اندازه لحظات زندگیش می‌تواند سازنده باشد. عنصری مثل شهید منتظری که از بچگی این گونه در خدمت اسلام و انقلاب و حق بود، خداوند او را برای این زمان ذخیره کرده بود. من حالا اگر بخواهم اسم هفتادو سه تن را اینجا ببرم، نمی‌شود. شما خسته می‌شوید. همه‌شان همین طور بودند. ما نزدیک سی نماینده آن موقع از دست دادیم. چهار وزیر، چند معاون وزیر و تشکیلات دیگر همه قربانی دادند در این راه و البته ما عزاداریم. حق هم داریم خون گریه کنیم، ولی با یک چشممان و حق داریم که خوشحال باشیم که از عمر اینها و ذخیره‌ای که خداوند به ما داده بود، این استفاده را کردیم.
ما تشکر می‌کنیم از اینکه شما امروز جمع شده‌اید در مجلس برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این عزیزان ما و معذرت هم می‌خواهیم از شما که ما وسیله پذیرایی در شأن شماها را در مجلس نداریم. اینجا را شما منزل خودتان حساب کنید. هر چه کم و زیادی بود به حساب منزل خودتان بگذارید و واقعاً ما صاحب منزل اینجا نیستیم، بلکه شما صاحب این مجلسید. این مجلس را عزیزان شما نگاه داشتند و این انقلاب را عزیزان شما و سایر شهدای ما نگاه داشتند.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته