سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع جهادگران استان مازندران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع جهادگران استان مازندران

پیرامون اهمیت جهاد سازندگی

  • مازندران,تهران
  • پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۶۰

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلوة علی رسول اللّه و آله اجمعین.

از حضور شما برادران و خواهران مسلمان و انقلابی و علاقمند به پیروزی انقلاب، در مجلس شورای اسلامی، منزل خود شما، خوشحالیم و سپاسگزاریم.

چنین نیروی مصمّم و جدّی و پرتوانی خداوند برای این انقلاب اسلامی ذخیره کرده است، که سراسر کشور را این گونه پوشانده‏اند و در این دوره حسّاس از تاریخ موقعیّت ممتازی را به انقلاب اسلامی و بلکه به منطقه خاورمیانه و شرایط خاصّ تاریخ ما داده است. 

ما آن روز که انقلاب را آغاز کرده بودیم، هیچ وقت فکر نمی‏کردیم که این همه نیروی با ارزش و عظیم در اختیار انقلاب اسلامی بیاید. به مخیله ما خطور نمی‏کرد که یک بعد از نیروهای یک استان، این قدر انسان مصمّم و انقلابی و مسلمان باشد. وقتی که از یک استان آن هم تحت عنوان جهاد شما فرصت مسافرت به مرکز را برای اعلام حضور بیشتر پیدا می‏کنید، در همه استانها و در همه شهرها و در مرکز نیروهایی که تحت عناوین دیگر، سپاه، کمیته‏ها و سایر عناوین دیگر وجود دارند، انجمنهای اسلامی، حزب اللّه و در هر نهادی، ما برخورد می‏کنیم و تحت هر عنوانی چه خواهران، و چه برادران حضور پیدا می‏کنند، یک گلوله‏ای از جامعه را می‏بینیم، یک افق جدیدی در مقابل انسان باز می‏شود.

همین امروز صبح جمعی از بچّه‏های دانش آموز مسلمان کردستان به اینجا آمده بودند و این سالن بزرگ مجلس را پر کرده بودند و ما هر روز شاهد جمعی از این قبیل هستیم. بنابراین، در سراسر این کشور، از شرق و غرب و جنوب و شمال، ما همه جا متّکی به نیروهای بسیار باارزشی مثل شما هستیم و این ذخیره عظیم در هیچ جای دنیا نیست، ما نه متّکی به فضای دریا و امکانات بحریمان هستیم، اینها همه امکانات ما هستند، اما به آنچه که متّکی هستیم، این نیروها است که البته این هم متکی به ایمان و روح اسلامیشان است، آنچه که امروز مایه قدرت و عظمت و حرکت ما است، همین علاقه‏ای است که در دل تک‏تک مردم نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب و خداوند قرار داده است. این از هزارها بمب اتمی و هیدروژنی هم بیشتر است، چیز رو به تزایدی است و خودجوش و نیروزا و منبع انرژی است و هر چه هم که بیشتر از آنها گرفته می‏شود قویتر و وسیعتر می‏شود.

همان طور که ما می‏بینیم، از اوایل جنگ تا به حال که این همه نیروی شریف را از دست داده‏ایم، ولی خیلی بیش از آن نیرو به وجود آمده، از دوران انقلاب هم همین طور ما از آن روزی که مبارزه‏مان اوج گرفت مسلحانه و درگیر شدیم، دائماً داریم قربانی به پیشگاه خداوند می‏دهیم.

هر روز احساس می‏کنیم که بیش از گذشته نیرو داریم - چه در جمع خانمها و چه در جمع آقایان آنچه که دشمن هم می‏ترسد، همینها است و آنچه که سرنوشت آینده منطقه را روشن می‏کند، همینهاست در ایام عید ما چیزی عجیب و غریبی دیدیم که این بچّه‏های کوچک، این بچّه مدرسه‏ایها(حتماً شماها هم دیده‏اید، به هر حال در خانواده‏ها، در همه جإ؛م‏م‏ظظ هستند) این بچّه‏ها چه جور عید و سنّتها و همه چیز را فراموش کرده‏اند، بچّه‏های کوچک و بزرگ همه به فکر جبهه هستند، پول می‏گیرند، بعنوان قلم، می‏بیند رفته و ریخته‏به صندوق جبهه. بچّه‏هایی که شنیده‏اید مادرشان برایشان لباس عید خریده قهر کرده‏اند و لباس را نپوشیده‏اند که چرا به جبهه داده نشده است. این حالت کی در جامعه‏ای به آسانی می‏شود پدید بیاید و چقدر باید کار بشود که پدید بیاید؟! یک جریان سازنده، آموزنده و زاینده‏ای را خداوند در جامعه ما به وجود آورده که در پناه قرآن این جوری داریم نیروهایمان را سامان می‏دهیم، و با این وضعی که پیدا شده، دشمن کاری از دستش برنمی‏آید، مگر اینکه خود ما از درون خوامان معیوب باشیم. در این کشور امکانات فراوان است. عرض کردم، تکیه‏مان بر امکانات نیست، ما تکیه‏مان به ایمانمان و برخدا است امّا کشوری که گوشه‏ای از آن استان شما است و به تعبیر خودتان زرخیز است(و آذربایجان هم زرخیز است، به همان معنا خوزستان هم زرخیز است، به همان معنا آذربایجان هم زرخیز است، به همان معنا لرستان هم زرخیز است) به همان معنا اصفهان هم زرخیز است، خراسان هم زرخیز است، این خاک ما سنگش و خاکش و تپه‏اش و رودش و بیابانش و کویرش امکانات است و زیرش هم که الی ماشاءاللّه، نفت و گاز و معادن و همه امکانات است. حتّی اورانیوم. و اطرافمان هم که در دو طرف دریا و دریاچه‏ها و امکانات دیگر، هست.

آنچه که دیگران ندارند، اسلام ناب است، آن را هم که شما دارید و این اسلامی که جوشیده و شماها را ساخته و اسلام را مجسّم کرده، این هم مهم است، این جور چیزی در جامعه ما وجود دارد.

خداوند رای هر زمانی، برای مردم آن زمان حجت مناسبی برای هویت مردم درست می‏کند. امروز دنیا خیلی وسیع است و خیلی به هم مربوط، مسأله چهار میلیارد دنیا هستند، امروز وسایل ارتباط جمعی اخبار ایران را به آنجا می‏رساند و خداوند که هدایتگر جهان است، باید یک الگو در زمین بسازد و یک چراغ هدایتی برافروزد که تمام حجت بر خلق خدا بشود، این چراغ را خداوند از فکر و زبان امام عظیم الشأنمان و افکار نورانی و نوربخش و هدایتگر امام ما آغاز کرد. و این نفسهای پاک و حیات بخش ایشان است که در این مردم دمیده و افرادی مثل شماها را به وجود آورده، و نمونه‏های شما در همه جا، این بچه‏های عزیز ما هستند که امروز مثلاً در اروپا، آمریکا، هندوستان، ژاپن و در هر جا رفته‏اند درس بخوانند و هر یکیشان با فداکاری دارند برای مردم دنیا نمونه می‏شوند، در فرانسه هر روز جمعه که می‏شود، بچه‏ها جمع می‏شوند تا نماز ظهر را بخوانند. آن محیط دانشگاهی فرانسه را می‏لرزانند، منافقین، کفّار، سلطنت طلبها، و ملی‏گراها، جمع می‏شوند، مزاحمشان می‏شوند، علیه آنها تظاهرات می‏کنند، امّا یک شعله‏ای از این چراغ را آنجا روشن کرده و هر جای دیگر، نمونه‏ای را در سراسر دنیا کم و زیاد داریم و دنیا با همه بی‏انصافی‏ای هم که دارد، با همه حق کشی هم که دارد، کم کم خاضع می‏شود و کم کم دارد ابهت این جامعه و ابهت این حرکتها دنیا را می‏گیرد. یعنی دنیا دارد می‏پذیرد که در ایران دارد معجزه می‏شود و چیزی می‏شود که آنها نمی‏فهمند.

یکی از مأموران سفارتخانه ما از ترکیه نامه نوشته بود، من دیشب این نامه را خواندم، نوشته بود که چهار نفر میهمان دانشگاهی که ما ایام دهه فجر داشتیم، از ترکیه آمده بودند. می‏گفت: اینها که به آنجا برگشتند عجیب، فریفته شدند و آن یکی می‏گوید که خدا را شکر می‏کنم که نمردم تا رفتم انقلابمان را در ایران دیدم و بهشت زهرا مدرسه سازنده‏ای است و نمازهای جمعه شکوه اسلام و عظمت خدا را برای مردم عرضه می‏کند. خانمهای ایران دارند نشان می‏دهند که نشاط و فعالیت و عصمت و عفّت می‏تواند با هم توأم باشد گرچه بوقهای خیلی گوش خراش نگذاشتند صدای ما به دنیا برسد، ولی می‏رسد و نور به هر حال راه خودش را پیدا می‏کند و نفوذ می‏کند.

بنابراین، مطمئن باشید، شما هم مانند بقیه خواهران و برادران ما مطمئن باشید که این راهی است که شکست در آن نیست و سراسر پیروزی است.

در مورد اشاره‏ای که در مورد اراضی گردید، اطلاع دارید که این لایحه اراضی شهری هم امروز گذشت و لایحه اراضی کشاورزی هم شور اوّلش در مجلس تصویب شده و امیدواریم که نشور دوّم هم بزودی تصویب بشود و به هر حال آنچه که حق است و آنچه که دین است و آنچه که مقتضای اسلام است. از این مجلس بیرون خواهد آمد و تصویب خواهد شد. شما هم تسلیم حق اسلام هستید و از خودتان ایده‏ای ندارید. منتظرید، ببینید اسلام چه می‏خواهد، آنچه که اسلام می‏خواهد، ما می‏خواهیم و در مورد جنگل آن مزاحمتها هم تا شماها مردم مسلمان هستید، همانطور که نمونه‏اش را در آمل دیده‏ایم، دیگر نگرانی نداریم بگذارید اینها ماهیت خودشان را بهتر رو کنند، هر چه زمان می‏گذرد، چهره اینها بهتر شناخته می‏شود ما آن مقدار که در کشف چهره اینها پیروز شدیم، در سرکوب فیزیکی پیروزی نداریمن. یعنی پیروزیها در سرکوبی جسمی اینها نیست. این مهم نیست، آنچه که مهم است، این است که این جامعه فهمید که اینها دروغ می‏گویند. چه آنهایی که ادعای اسلام داشته و چه آنهایی که ادعای آزادیخواهی داشتند. معلوم شد همه‏شان دروغ می‏گویند. این را بچه‏های ما باید بفهمند و مؤمن بشوند. این زمان لازم دارد با یک روز، دو روز، یک ماه، دو ماه نمی‏شود، آنهایی که ادعای آزادیخواهی داشتند، دیدید که آخر سر از کجا درآوردند. و با اُویسی‏ها و ازهاری‏ها و رضا پهلوی‏ها و صدام همکار شدند. آزادیخواه که دیگر هیچ وقت نمی‏تواند با صدّام همردیف بشود، او که آزادیخواه نیست، یا با اویسی! یا با بختیار! آنهایی که ادعای طرفداری از محرومان و مبارزه با امپریالیسم را داشتند، پناهگاهشان آمریکا و فرانسه شد!

وقتی بچه‏های ما اینها را بفهمند و بفهمند که چه جریانی در این مملکت راست می‏گوید و چه جریانی دروغ می‏گوید، اینها مهم است کشف بشود که فکر بچه‏های ما هدایت بشود، راه خودشان را پیدا کنند.

حالا در این فاصله اگر بنا شد چند نفر مثل ما قربانی شوند، تا اینها شناخته بشوند، مهّم نیست، ما همه وجودمان برای همین است. آقای بهشتی، آقای رجایی، آقای باهنر و بقیه این شهدای ما، خداوند اینها را ساخته بود و آبرومندشان و عزیزشان کرده بود که یک روز این عزتشان و محبوبیتشان، به درد اسلام بخورد.

اگر عنصری مثل شهید رجایی را از ملّت گرفتند، به قیمت هشیار شدن لااقل ده میلیون بچه تمام می‏شود. بگذار امثال ماها این فداکاری را در راه خدا و روشن شدن مردم داشته باشیم، این مقدار آمادگی را داشته باشیم و خداوند آن طوری که صلاح این جامعه و صلاح شما است، پیش بیاورد.

از اینکه ما فرصتمان خیلی کم است و نمی‏توانیم به احساسات و الطاف شما جواب مساعد بدهیم، معذرت می‏خواهیم، چون کارها متراکم و زیاد است. به هر حال من در آخر صحبتم، از حضور شما در مجلس، باز سپاسگزاری می‏کنم و شماها را به خدا می‏سپارم و امیدوارم که خداوند، همان طور که ما را در راه حق قرار داده شایسته این هم بفرماید که بتوانیم فرزندان اسلام و وارثان بحقّ زمین باشیم.

والسلام علیکم و رحمةاللّه