سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع بازرگانان منطقه شرقیه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع بازرگانان منطقه شرقیه

  • عربستان
  • چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۷۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم

از اینکه توفیق پیدا کردم تا لحظاتی در بین شما در اتاق بازرگانی و صنایع باشم، خوشحالم. از روحیه مثبتی که در اتاق بازرگانی در ریاض و اینجا می‌بینم که ارباب صنایع و تجارت به کار با ایران علاقه‌مند هستند، خوشحال می‌شوم. مطمئن باشید که چنین روحیه‌ای در ایرآن‌هم وجود دارد.

هم دولت و هم بخش خصوصی علاقه‌مند به کار بیشتر با شما هستند. در قانون اساسی ما خیلی صریح آمده است که الویت همکاری را در درجه اوّل با کشورهای اسلامی و همسایگان باید داشته باشیم. کشور عربستآن‌هم همسایه ما و هم کشور اسلامی است که این الویت‌ها مصداق خودشان را اینجا پیدا کرده است.

خوشبختانه سطح توسعه دو کشور به حدّی است که شرایط مساعد برای تبادل در زمینه صنعت و تجارت کاملاً آماده است. اندازه‌گیری ما در مقدار همکاری‌های تجاری و فنی نباید میلیون  باشد، حتماً باید میلیارد   باشد. ما می‌توانیم میلیارد  ها دلار مبادله داشته باشیم. با شرایط سیاسی که در اثر سفر آقای امیرعبدالله، ولیعهد، به ایران و سفر هیأت بلند پایه ایران به عربستان به‌وجود آمده است، الآن نوبت بخش خصوصی و ارباب صنایع و تجارت است که این امر را تحقق بدهند. مبادلات سیاسی و مبادلات اقتصادی و تجاری باید تحقق یابد. من در ملاقات‌هایی که با همه شخصیت‌های شما شخصیت‌های سیاسی کشور عربستان - داشتم، احساس کردم که اراده همکاری آن‌ها با ایران جدّی است و از طرف ایرآن‌هم مطمئن باشید که ما هم طالب همکاری بیشتری با شما هستیم. امیدوارم مذاکرات جلسه ما هم در پیشرفت همکاری‌ها نقش خوبی داشته باشد. از محبت و استقبال شما صمیمانه متشکرم.

والسّلام علیکم و رحمه الله