سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای لشکر امام رضا(ع)، لشکر پنج نصر و عده‌ای از خانواده‌های شهدای قائم شهر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای لشکر امام رضا(ع)، لشکر پنج نصر و عده‌ای از خانواده‌های شهدای قائم شهر

  • چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
از زیارت شما رزمندگان پرشور، انسان نشاط می‌گیرد و کاش برای همه ملت‌ما از نزدیک مقدور بود که این حالات جالب و شور و نشاطتان را می‌دید وکاش دشمنان ما از نزدیک می‌توانستند شما را ببینند.
آنچه که در آن فیلمها می‌بینند کافی نیست، اگر شما را می‌دیدند یک مقداری‌از این که این مقدار مزاحمت درست بکنند حیا می‌کردند. این ملت و این‌جوانها به گونه‌ای هستند که هر انسان مرده‌ای هم وقتی که با اینها مواجه‌بشود به حال می‌آورند. ملت ما بهای سنگینی را برای این انقلاب و پیروزی آن‌و برای اجرای احکام الهی و تحکیم موقعیت اسلام داد. این خانواده‌های شهدامی‌دانند که چه جواهراتی در راه خداوند هدیه شده، بچه‌هایشان را اینهامی‌شناسند که چه انسانهای شریفی بودند و شما که دوستانتان را در جبهه دیده‌و آنها را از دست داده‌اید، می‌دانید، اما هر چه انسان در راه خدا بدهد و هر چه‌برای اسلام و قرآن هدیه بکند می‌ارزد.
این قدر راه خدا و قرآن و اسلام عزیز و عظیم است که بقیه چیزهای دیگر در مقابل آنها چیزی نیست. ما وقتی که می‌بینیم مثل خانواده امام حسین(ع) با آن مظلومیت فدای اسلام می‌شوند، ما وقتی که می‌بینیم اشخاصی از ائمه ما مانند علی‌بن ابیطالب(ع) و آن صدمات را که پیغمبر اکرم(ص) تحمل می‌فرمودند و رنجهایی که پیامبر اسلام (ص) و بزرگان اسلام در طول تاریخ برای قرآن و اسلام تحمل می‌کردند، دیگر مسأله برای ما روشن است. خوشبختانه در این راه انسان چیزی از دست نمی‌دهد و هر چه بشود چیزی به دست می‌آورد و آنهایی که در این راه  
نیستند مغبون هستند.
خانواده‌های شهدا خود را با خانواده‌هایی مقایسه بکنند که مثلا در تصادف از بین رفته و یا در یک بیماری از دست رفته‌اند و آن وقت تفاوت را می‌فهمند. می‌فهمند، آن چه که آنها به دست آورده‌اند چه است؟ ما هر سال، هر روز، هر هفته در تصادفها، در بیمارستانها و در حوادثی مانند سیل و زلزله عده زیادی از دستمان می‌رود. جوانها می‌روند، پیرمردها می‌روند، مردها می‌روند، ولی آن خانواده احساس نمی‌کند که چیزی را به جای فرد از دست‌رفته گرفته است. شهیدش راهی را که انتخاب کرده و خونش با انتخاب روی زمین ریخته است، این خانواده احساس عظمت می‌کند، احساس حضور در تاریخ اسلام را می‌کند و احساس همراهی با کاروان امام حسین(ع) را می‌کند؛ چنین حالتی در این خانواده است.
بنابراین ما چیزی از دست نمی‌دهیم و شهید، همسر شهید و پدر شهید هم‌چیزی را از دست نمی‌دهند، بلکه چیزی به دست می‌آورند. البته یک فراق، یک جدایی و یک مشکل مادی ممکن است بروز بکند که در مقابل آن معنویات به دست آورده است و این خیلی زیاد است. رزمنده‌هایی که بخشی از عمرشان را در جبهه می‌گذرانند، ان‌شاءاللّه بعد از پیروزی و بعد از این که اوضاع عادی شد، به پشت سرشان که نگاه می‌کنند، ارزش آن زمان را می‌فهمند که به صورت یک قله مرتفعی، همان قطعه که در جبهه و در خطر تیر دشمن بودند آنها را دارند و این عظمتی که اسلام و مسلمانان دارند این در سایه همین روحیه‌ها است. الان شما دارید در خلیج فارس می‌بینید، که همه چشمشان به اینجا است. قدرتهای بزرگ دنیا دیروز، پریروز جلسه داشتند و هیچ تصمیمی نتوانستند درباره اینجا بگیرند. اصلا در تاریخ دنیا این جور چیزی نبوده، چرا که شما این جا هستید، برای این که در مقابل این انسانهای جان برکفی که هیچ چیز جز اسلام اینها را نمی‌تواند قانع بکند، آنها چه می‌توانند بکنند و دستان آن‌ها در مقابل شما بسته است.
آمریکا ذلیل و حقیر شده، روسیه اینجا آمد و دو تا کشتیش مورد اصابت‌قرار گرفت و عقب گرد کرد؛ آمریکا در باتلاقی گیر افتاده که نمی‌داند چه کاربکند. یک حرفی زده و گفته کشتی‌ها را ما اسکورت می‌کنیم، اما دید جای‌خطرناکی است و کنگره و همه جا دارند فشار به رئیس جمهور آمریکامی‌آورند که از این ماجرا دست بردارد. این نتیجه این حالت ایثارگرانه شما وبرادران شما است. ما البته، اگر همین را هم نداشتیم مهم نبود، یعنی همین هم‌که داریم وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم پیروز هستیم. تکلیفی بر ما نوشته شده که‌ما جهاد بکنیم و ما هم جهاد می‌کنیم و خداوند اگر بخواهد دین خود را عزیزبکند، عزیز می‌کند و اگر نخواهد ما از خدا بیشتر نسبت به اسلام دشمن‌نیستیم! ما تکلیفی داریم و تکلیفمان را انجام می‌دهیم، پس به هر حال ما  
پیروزهستیم، چون تکلیف را انجام داده‌ایم؛ ولی پیدا است که خداوند علاوه بر آن‌پیروزی معنوی به ما پیروزی‌های ظاهری هم داده است. جمهوری اسلامی ونیروهای رزمنده ما امروز به عنوان یک قدرت معنوی در کل دنیا مطرح هستندو مستکبرها حتی در مقابل شما خاضع هستند و من به شما تبریک می‌گویم که این راه خوب را انتخاب کرده‌اید و به خانواده‌های شهدا که صبورانه در فراق عزیزانشان، پشت جنگ و پشت انقلاب را گرفته‌اند، تبریک عرض می‌کنم. خانواده‌های شهداء الان به عنوان یک پشتوانه عظیم معنوی برای راه اسلام و شخص عزیز رهبری هستند و همه اینها هم در مقابل اراده خداوند هیچ است و ما تسلیم لطف خداوند هستیم و لطف خدا اگر با ما باشد، همان طور که در خلیج فارس دیدید بدون این که ما دخالت بکنیم، چطور دو ابرقدرت را ذلیل و حقیر کرد و اینها را سرکوفت داد و اینها را این جوری تحقیر کرد، خداوند همیشه می‌تواند. ما هم وظیفه خود را انجام می‌دهیم. من بیشتر از این وقت شما را نمی‌گیرم و از اینکه تأخیر شد به خاطر گرفتاریهایی بود که مشغول بودم و نمی‌شد که قطع بکنم و بیایم.
سلام مرا به همه دوستان و رزمندگان و خواهران و برادران ابلاغ بفرمایید.
    و السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته