سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضاء هیئت انصارالحسین (ع)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضاء هیئت انصارالحسین (ع)

  • دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۷۶
هیأت انصارالحسین (ع) از هیأت تاریخی کشور/ ویژگی هیأت انصارالحسین (ع)/ کارهای آموزشی هیات انصارالحسین (ع)/ حساسیت ساواک به جلسات هیات انصارالحسین (ع)/ حضور مداوم ساواک در جلسات هیات انصارالحسین (ع)/ حساسیت رژیم نسبت به جلسات ساده هیات انصارالحسین (ع)/ گزارش‌های ساواک از جلسات هیات انصارالحسین (ع)/ لزوم آشنایی جوانان با تاریخ هیات انصارالحسین (ع)/ نقش هیات انصارالحسین (ع) در مبارزات/ برنامه‌های هیات از زبان و قلم دشمنان هیات در گزارش‌های ساواک/ لزوم توجه به خدمت به جامعه

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

از حضور شما در اینجا و زیارت شما خیلی خوشحال شدم. البته خیلی از آقایان را در ملاقات‌های دیگر می‌بینیم. امّا نه به‌اسم انصارالحسین. در این مدّت با شما ملاقات نداشتم. من نمی‌دانستم که هیئت انصار الان چه می‌کنند. الان آقای میرخانی مختصری گفتند. خوب است که جلسات را هنوز دارید. هفتگی هم دارید و مثل گذشته سیار در خانه‌ها می‌گردد. هیأت انصار از جمعیت‌های تاریخی کشور ماست. هیأت‌های دیگری هم بودند که خیلی کار می‌کردند. مثل هیئت مؤتلفه که ترکیبی از هیأت‌ها بود که جمع شده بود که کارهای مهم اوایل انقلاب را انجام می‌دادند.

امتیازی که هیأت انصار نسبت به خیلی از هیأت‌های دیگر داشت این بود که به یک کلاس درس تبدیل شده بود. بیشتر هیأت اهل نوحه و روضه بودند که اینها هم مقدس هستند و کارساز هم بودند. در انصار الحسین (ع) کارهای آموزشی و تربیت افراد جدی گرفته شده بود. اکثر شخصیت‌هایی که امروز در کشور منشاء اثر هستند از آقایان علما، در این هیأت رفت و آمد داشتند و سر کار بودند. من این اواخر داشتم خاطراتم را آماده می‌کردم که چاپ کنند، دیدم گزارش‌هایی که ساواک از هیأت می‌داد، زیاد بود این اسناد را برای اینکه قرار بود در یک کتاب چاپ شود، خواندم. حدود یک سال گذشته خواندم. خیلی چیزها از آن دوره‌ها یادم آمد. نکاتی زیادی بود که اصلاً نمی‌دانستیم ولی مأمورین ساواک که در جلسات ما بودند آنها را منعکس کرده بودند. خیلی خوب نشان می‌دهد. نمی‌دانم شما آن کتاب را دیده‌اید یا نه.

خوب است که آقای توکلی از محسن بگیرند. به اعضای هیأت بدهند. چون بخش زیادی از آن - شاید سیصد یا چهار صد صفحه- مربوط به گزارشات هیأت می‌شود.

خانه‌های اکثر شما که جلسه در آن برگزار شده بود، در آن اسناد است. این مثلاً در خانه فلانی بود. نام شاگردان را می‌نویسند که چه کسی درس گرفت و چه کسی درس پس داد. چه کسی مدّاحی کرد. خیلی از اسامی شما و شاید اسامی همه شما جزو آن اسناد چاپ شد. با آن چیزی که منتشر شد فکر می‌کنم هیأت انصار جایگاه تاریخی خود را پیدا کرد. بقیه‌اش را شما خودتان که در برنامه بودید و بیشتر می‌دانید، بنویسید و تکمیل کنید. آن اسناد ساواک را به خاطر مسائلی که در آن کتاب مطرح شده به عنوان سند مطالب آوردیم. آن موقع خودمان هم متوجه نبودیم که آن هیأت چقدر نقش دارد.

یک کار مرسومی بود که وظیفه ما بود شرکت کنیم و مراسم وعظ و تدوین آیین اسلام را داشته باشیم و شما هم یک کار عبادی - سیاسی را با هم داشتید. جمعی بود که هفتگی همدیگر رامی‌دیدیم. ولی از محتوای آن دیدی که حکومت پهلوی روی این هیأت داشته، فهمیدم که نقش آن بیش از این چیزهای ساده‌ای است که آن موقع در ذهن ما بود. قطعاً تأثیر داشت. به شما تبریک می‌گویم که این هیأت را حفظ کردید. بد نیست گزارش‌هایی که چاپ می‌شود در دست شما باشد. چون با همان آرم ساواک آنها را چاپ کردیم، آن‌ها را بعضی وقت‌ها در جلسه بخوانید. لااقل هر جلسه که در خانه‌ای برگزار می‌شود، همان اسناد را که مربوط به آن خانه است، بخوانید. مثلاً سی سال پیش اینجا چه گفته شد و امروز چه باید بگوییم. بحث‌های جالبی است که آنجا آمد.

به هر حال کار بزرگی انجام شد آن هم با قصد قربت و برای خداوند و اثرش هم همین است که حالا می‌بینید. خیلی‌ها برای انقلاب کار کردند ولی یک گوشه‌اش هم آنجا بود. انشاءالله که نگذارید هیأت تعطیل شود و این جمع همانطور که در گذشته، در بنیان انقلاب شرکت داشتند، در بهره‌گیری از انقلاب، تحکیم انقلاب و پیشرفت امور اسلامی شریک باشند. بچه‌هایتان را هم با تاریخ آن هیأت آشنا بکنید. حیف است که آنها این سابقه را که یک سابقه بسیار با ارزشی در تاریخ ایران است، فراموش بکنند.

الان وقتی مثلاً تاریخ مشروطه را می‌خوانیم، می‌بینیم که جمعیت‌های کوچک سرّی - حالا رسمی یا غیر رسمی - بودند که در تاریخ به‌عنوان هموار کنندگان راه انقلاب مشروطه ثبت شدند.

الان در کتاب‌های فراوانی روی آنها حساب می‌کنند. خیلی هم نبودند. گروه‌های مهمی هم نبودند. ولی بالاخره یک تشکل بودند. الان روی آنها حساب می‌شود. مطمئناً الان هیچ جمعیتی به اندازه هیأت انصار اسناد ندارد. جریان‌های فراوانی وجود دارند که در انقلاب که سهم داشتند. خیلی از آنها برای ساواک کشف نشدند و یا گوشه‌هایی کشف شد که زیاد سندسازی نشد. جلساتی که سالها ادامه داشت و می‌آمدند جلسه را زیر نظر داشتند، هیأت انصار است که خودشان تاریخ را نوشتند. این‌ها سند است. ما خودمان ننوشتیم که بگویند صورت‌پردازی کردند. این را دشمن نوشت. نکات مثبت جلسه را نمی‌نوشت. فقط نکات منفی را می‌نوشت. مزاحمت‌هایی که هیأت انصار برای دولت شاه داشت یا گوش شنوایی که در خدمت امام داشت. کارهای مهمی که می‌کرد. واقعاً دشمن دنبال این چیزها بود. این است که وقتی خودتان اسناد را ببینید، می‌فهمید که روی چه چیزی تکیه می‌کردند.

انشاءالله که از ما راضی باشید و خداوند به‌شما توفیق دهد که گذشته‌های خوب را فراموش نکنید و در آینده انشاءالله بهتر بتوانید برای خودتان و جامعه فعالیت کنید. از هدیه‌ای که برای زلزله‌های خراسان آوردید، متشکرم. آن را به کمیته امداد بدهید تا از آن طریق به زلزله‌زدگان برسد. یکبار دیگر به همه شما خوش آمد می‌گوییم.

 والسلام علیکم و رحمه الله