سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضاء ستاد انتخابات وزارت کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضاء ستاد انتخابات وزارت کشور

  • سالن اجتماعات وزارت کشور
  • دوشنبه ۲ تیر ۱۳۷۶
رساندن پیام اسلام، رسالت سازمان تبلیغات/ روحانیت و تبلیغ اسلام/ نقش روحانیت در مراحل مختلف انقلاب/ لزوم تلاش بیشتر روحانیت/ روحانیت، پناهگاه مردم و محور حرکت تاریخ/ پرونده افتخارآمیز روحانیت در جامعه/ حضور مردم در مقاطع مهم تاریخ ایران/ مسئولیت سازمان تبلیغات در تشخیص مسیر حرکت تاریخ/ عوامل تأثیرگذاری پیام در مردم/ روحانیت، سرمایه فرهنگی مردم ایران/ مسجد، بهترین ابزار تبلیغ/ وجود خوب و مناسب ابزار و ملزومات تبلیغ در کشور/ اهتمام نهادهای کشور به مسائل فرهنگی/ دین، بهترین سلاح در مقابله با دشمنان/ لزوم استفاده از متخصصین در امر تبلیغ/ نگاه جامع اسلام به بشریت و تربیت/ روحانیت، مسئول دین و دنیای مردم در ایران/ توقع مردم از روحانیت/ مسئولیت جامعه روحانیت/ اهمیت تمسّک جستن به سیره نبوی و اسلام/ لزوم جلوگیری از تفسیر به رأی اسلام/ مزمت برخی رفتارهای غلط عده‌ای از افراد/ اهمیت رفتارهای روحانیت/ آبروریزی در افغانستان/ جنایات به نام دین/ تفکرات افراطیون/ مسائل روز دنیا و روحانیت/ لزوم اقناع مردم/ اهمیت شیوه‌های تحصیل و تدریس استدلالی/ عدم تأثیرگذاری تحصیل با اجبار/ شوروی، بهترین مثال برای عدم تأثیرپذیری مردم از ترس و خفقان/ ابدیت احکام اسلام در جوامع مسلمان/ اهمیت اقناع دینی مردم/ لااکراه فی الدین/ تفاوت آزادی با بی‌بندوباری/ تدوین جامع آیین‌نامه مساجد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

من درخواست کرده بودم که به حضور جمعی از دست‌اندرکاران این کار بزرگ برسیم و از زحماتی که کشیدید، تشکر کنیم که نمونه خوبی از انتخابات سالم را در تاریخ ایران ثبت کردید. در موقع انتخابات من به وزارت کشور آمدم و شما مشغول بودید و وقت برای شما بسیار ارزشمند بود. ما آسان‌تر می‌توانستیم بیایم. در آنجا خیلی‌ها را دیدیم. به هر حال یک کار ارشمند است که در کشور انجام شده است.

در دوره چهار سال اخیر در وزارت کشور دو انتخابات مهم داشتیم، یکی انتخاب نمایندگان مجلس و دیگری انتخابات ریاست جمهوری که هر دو انتخابات تا آنجایی که به وزارت کشور مربوط می‌شود، قابل ستاش است. در اینجا دنبال بحث و صحبت راجع به آنچه که به دیگران مربوط می‌شود، نیستیم. از کسانی که تبلیغات می‌کنند هم تشکر می‌کنیم و نمی‌شود به طور مطلق از کار وزارت کشور تعریف کنیم. از آنها هم با این قاطعیت صحبت می‌کنیم. کاری که وزارت کشور کرد، باعث شد که هم برای دولت اعتباری، ثبت و هم برای خود وزارت کشور کار مهمی درج شود. ما ارزش امانت‌داری و صحت کار را خیلی بالاتر از مسائل موقت و زودگذر می‌دانیم. جلب اعتماد مردم به صحت کار و امانت‌داری مسئولین، مسائل بسیار ارزشمند و جاودانی در تاریخ ثبت می‌کند. خود حضور سی میلیونی
مردم دلیلی است که از کارهای گذشته اعتماد پیدا کرده بودند که وقت بگذارند و بیایند رأی بدهند. در آن زمان هرچند رقابت‌ها سخت و جدی بود، وقتی فکر می‌کردند رأی آنها خوانده یا تصحیح نمی‌شود، حقیقتاً نمی‌آمدند. این محصول امتحانات گذشته است. مردم ما فهمیدند که همان چیزی که به صندوق‌ها می‌رود، همان است که بیرون می‌آید. حالا ممکن است اکثریت چیزی را بخواهند و بعضی‌ها چیز دیگری بخواهند. این در همه جای دنیا وجود دارد و هر نظامی که دموکراسی را انتخاب کند و یا مردم بخشی از امور را تنظیم کنند، این حقیقت را می‌پذیرند. ما هم واقعاً با عقیده و اعتماد اینها را انتخاب شده می‌بینیم.

ما در این دوران طولانی تجربه کردیم که مردم منحرف نیستند. مردم می‌فهمند، با شعورند و واقعاً قدرت انتخاب دارند و انتخابشان با آرای بالایی که شد، قابل اعتماد است و افکار عمومی افکار منحرفی نیست. تبلیغات، هیاهو و فریب‌کاری‌هایی که ممکن است انجام شود، این‌ها را کم می‌تواند فریب بدهد. مردم اینها را اثبات کردند. وفاداری آنها به نظام هم دیگر قابل تردید نیست. ما در دوران انقلاب، در دوران دفاع و در دوران سازندگی همه مردم را علاقه‌مند و وفادار یافتیم. ما در این هجده سال و اندی که گذشته، نتوانستیم موردی را پیدا کنیم که مردم فکر و قصد کرده باشند که با اساس نظام و راه انقلاب نا سازگار باشند. معنایش این نیست که اصلاً افرادی که به گونه‌ای دگر فکر کنند، وجود ندارند. داریم از افکار عمومی حرف می‌زنیم و از وجدان جامعه صحبت می‌کنیم. می‌توانیم بگوییم امتحان دادیم. حکومت اصلاً نگران نیست. چرا نگران باشد؟ چون رهبر انقلاب تأکید می‌کردند و به ارگان‌ها و به همه ما می‌گفتند که اصلاً برایشان این مهم است که مردم در سرنوشتشان شرکت کنند. این اصل اولی بود. البته دنبال اصول دیگری هم بودند، ولی اولین تأکید ایشان حضور مردم در پای صندوق‌ها بود و درست همان چیزی که می‌خواستند، اتفاق افتاد؛ چیزی که نتیجه زحمات دست‌اندرکاران نظام به خصوص وزارت کشور بود.

همان‌طور که وزیر کشور گفتند، اصلاً امنیت انتخابات ستایش‌انگیز است. با این وسعت، با این رقابت شدید و با این همه هیجان‌هایی که می‌دیدیم، در دوران تبلیغات از نوع اجتماعات و شعارها و طرفداری‌ها می‌فهمیدیم که از هر طرف مردم خیلی جدی هستند. در چنین فضایی با این وضعیت مثال‌زدنی انتخابات برگزار شد. ما امروز برای سلامت انتخابات منکری نمی‌بیینیم. خارجی‌ها عمده حرفشان با ما در این سالهای اخیر این بود که در ایران قبول داریم که تلاش و سازندگی شروع و وضع کشور رو به راه شده، اما قبول نداشتند که انتخابات ما به طور وسیع در ایران واقعی است. آن‌ها فکر می‌کردند همه چیز با برنامه‌های پشت پرده، به شکل سازمان‌یافته عمل می‌شود. دلیلش این است که در گذشته در انتخابات ریاست جمهوری
رقابت جدی، هیچ وقت اتفاق نیفتاده و همیشه در حد اکثریت قابل پیش بینی بوده است. آن‌ها آن روز فکر می‌کردند که ما قوه مجریه را به گونه دیگری شکل می‌دهیم. خیلی هوشیار و مواظب بودند و چهار چشمی نگاه می‌کردند که عیبی بگیرند و در موقعیتی که ما در یک بحران تبلیغاتی با غربی‌ها بودیم، آن را بزرگ بکنند. ولی امروز همه به درستی انتخابات اعتراف می‌کنند. ما در داخل و خارج انتقادگر جدی نسبت به انتخابات ندیدیم.

به هر حال نسبت به انتخابات کشورهای موجود در دموکراسی که شما نمونه‌هایش را می‌بینید، حداقل می‌توانیم بگوییم مردم شرکت نکردند. چون مردم فرض کنید در آمریکا به هر حال می‌دانند که یا این حزب می‌برد یا آن حزب و در فرانسه و انگلستان هم همین طور است و در جاهای دیگر از اول روشن است و مقدمات طوری است که نهایتاً یکی از همین دو حزب می‌توانند برنده شوند. انتخاباتشان درست برگزار می‌شود. نه اینکه درست نیست، ولی نظامشان اینطوری است که دو حزب به رقابت بپردازند. یک طرف سوم این اوایل می‌آید و بازار را گرم می‌کند و بعد حذف می‌شود. همه جا به همین شکل بوده است. این‌ها این حرف را در ایران نمی‌توانند بزنند. در ایران افراد در جریان‌ها پشت سر افراد بودند، اما واقعاً افراد بودند که موردنظر مردم بودند. هم در دولت و هم در مجلس تقریباً این‌گونه است و این واقعیتی است که امروز دیدند. الان دیگر التفاتشان نسبت به ما چه می‌تواند باشد؟ حرف حسابی که می‌توانند بزنند، چیست؟ ایران مستقل نیست! حرفی است که خودشان هم جرأت ندارند بزنند. ایران یک کشور انقلابی و مستقل است. این را هم که یک ملت، دولت و مردم وفادار نسبت به نظام ندارد، نمی‌توانند بگویند. ایران به فکر آزار همسایه‌هاست؟ ما با عملی که در این مدت انجام دادیم، خیلی چیزها را ثابت کردیم. همه تلاشمان این است که به همسایه‌هایمان آزار نرسانیم و آنها را کمک کنیم که زندگی خوبی داشته باشند.

قدرت اداره و سازندگی نداریم؟ الان نمی‌توانند بگویند، ولی هفت، هشت سال پیش می‌گفتند. می‌بینند کارهای بزرگی که آنها با سرآمد دهها سال می‌توانند سازمان دهند، مردم ایران با انقلاب جوان خود دارند انجام می‌دهند.

از لحاظ اخلاقی، علمی و فنی چیز مهمی نداشتند و همه‌اش نگران این مسئله بودند، ولی ادعا می‌کردند و می‌گفتند که این حربه هم از دستشان گرفته شده است و از این به بعد دارید می‌بینید که حرف بیهوده می‌زنند و بحث در این است که ملت ایران رأی به کسی که نظام را می‌خواسته یا نمی‌خواسته، داده است. خود نظام اعلام می‌کند که ما رأی مردم را می‌خواهیم. هر چه مردم تشخیص بدهند، آن را به حق و به مصلحت می‌دانیم.
 این حرف‌ها خیلی برد ندارد.

در این شرایط، ما به کمک شما و وزارت کشور موفق شدیم که یکی از حربه‌های مهم دشمنان از راه تبلیغی را از دستشان بگیریم. البته مردم ما خودشان را باور دارند. آن‌ها چه بگویند یا نگونید، به هر حال ما می‌فهمیم که مردمان چطور فکر می‌کنند. انتخابات مجلس که نزدیک به بیست و چهار، بیست و پنج میلیون زن و مرد رأی دادند، مسئله‌ای است که در واقع، قابل توجه، ستایش و تحلیل است.

تنها تفسیر قابل اعتماد این است که مردم رأی خودشان را جدی می‌گیرند و می‌دانند که باید در سرنوشتشان شریک باشند و امید دارند که با شرکت در سرنوشت خود، در زندگیشان تأثیر بگذارند و زندگی خودشان را جدی گرفتند. بی‌تفاوتی برای ملت‌ها و دولت‌ها مرض بسیار بزرگی بوده که بحمدالله در کشور ما نیست.

بنده صمیمانه تشکر می‌کنم و خوشحالیم که وزارت کشور و همکاران ما در همه بخش‌ها با این اقدام مؤثر، کمک و پشتیبانی کردند، که ما توانستیم موقعیت سیاسی جدیدی کشف کنیم و امیدواریم که با این حضور مردم، دولت و مجلسی قوی داشته باشیم و در همه امور، کشور بتواند با این هماهنگی که به چشم می‌خورد و دارد به وجود می‌آید، هماهنگی گذشته را تقویت کند و راهی که برای عظمت و پیشرفت کشور ترسیم شده، انشاءالله، به جای تضعیف که معمولاً در تمام قدرت‌ها اتفاق می‌افتد، در اینجا تقویت شود و ما آن آرمان اصلی را که ساخت کشور امام زمان (عج) و کشور اسلامی نمونه در دنیاست، بتوانیم تحقق ببخشیم.

در اینجا از همه بخش‌هایی که دستشان در انتخاب بوده، تشکر می‌کنم، از همه شما اسم بردم و از شورای محترم نگهبان کسی در اینجا نیست، ولی آنها هم به عنوان ناظر و رکن برگزاری انتخابات سهم بزرگی در این کاری که انجام شد، داشتند و از آنها نیز تشکر می‌کنیم. خداوند به شما توفیق بدهد که همچنان بندگان خوبی برای خدا و پیروان خوبی برای امام زمان (عج) باشید.

        والسلام علیکم و رحمه الله