سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان

  • استانداری سیستان و بلوچستان
  • پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمد‎الله والسلام علی رسول‎الله و آله
مطالب ارزشمندی را در برنامه شما شنیدیم. در صحبت‎های استاندار تحلیل خوبی از شرایط و دستاوردهای استان در آستانه دهه فجر ارائه شد. اگر این‎گونه مطالب از طریق رسانه‌ها به درستی به اطلاع مردم برسد، مردم ارزیابی خوبی از آثار انقلاب اسلامی در ایران پیدا خواهند کرد. مطالب برادر ارجمند نمایندة ولی‎فقیه در استان، نقطة مهمی را در مشخص شدن سیاست‎های استراتژیک مدیریت استان مطرح کردند. بنده هم قبول دارم که مسأله خیلی مهم است و انصافاً ایشان در این مدت کوتاه حضور در اینجا، به خوبی به مسائل استان مسلّط شدند و در این دو روز هر موردی که از ایشان سؤال کردم، کاملاً به واقعیات استان واقف هستند.
خوشبختانه برای رفع کمبودها کارهای مهمی انجام دادیم که به زودی شما مصوبه مجمع تشخیص مصلحت را خواهید شنید. سیاست‌های کلی طرح آمایش سرزمینی که تا به حال در کشور نبود و جایش در برنامه ما خالی بود، در مجمع تصویب شد و کار زیادی از طریق سازمان برنامه و دیگر دستگاه‎ها انجام شد و سند بسیار خوبی برای هماهنگی است. سه ضلع توسعه، انسان، سرمایه و فضای فیزیکی کشور این کار را ایجاب می‌کند. اگر این عوامل به صورت هماهنگ حرکت کنند، توسعه پایدار و عادلانه‎ای مورد انتظار می‎باشد. در این آمایش به استان شما و شرق و جنوب کشور توجه ویژه‎ای شده است. شرق کشور موقعیت خود را در سیاست‎های آمایش سرزمینی پیدا می‎کند که انشاءالله پس از تأیید رهبری مبنایی برای حرکت آینده خواهد بود و خواهید دید که چه کارهای مهمی از مجموعه کشور و از مرکز به اینجاها منتقل خواهد شد. نیاز به پشتیبان در دولت ندارید. این طرح خود پشتیبانی برای شماست، چون طبق قانون اساسی، رهبری باید ناظر بر اجرای این سیاست‎ها باشند که به عهدة مجمع است.
فضای بسیار مهمی را درنظر گرفتیم که به اتکای منابع گاز و نفت موجود در دریا و سواحل بسیار ارزشمند، بتوانیم تمدن عظیمی در ساحل طولانی جنوب خلق نمائیم که بتواند تأثیر زیادی به کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای جهان سوم داشته باشد. از تعبیراتی که برای آنجاها آمده، استفاده زیادی خواهید کرد. ما فکر می‎کنیم بلوچستان شما از گواتر تا جاسک منطقه‎ای است که اگر بتوانیم منابع را به آنجا هدایت بکنیم که خواهیم کرد، جواب همه نوع سرمایه‌گذاری را می‌دهد. با ارتباط با اقیانوس و قطعاً بزرگراه آینده شمال و جنوب که بخش مهمی از اینجا عبور می‎کند، خواهید دید که چه اتفاقی در منطقه بلوچستان شما خواهد افتاد! تقریباً محدودیت وجود ندارد و خیلی کارهای بزرگی مثل صنایع انرژی جایگاه مهمی خواهند داشت.
برای شمال استان شما به خاطر موقعیت ویژه‎ی سیستان باز برنامه‎های مهمی در نظر گرفته می‎شود که ما نمی‎نویسیم، برنامه‎ها را براساس سیاست‎ها خواهند نوشت و صحبت‎های جناب آقای دکتر شهریاری که از طرف نمایندگان مطرح شد، مورد قبول بنده است. خوشبختانه شخصیت‎های استان در این دو روز که من حرف‎های آن‎ها را شنیدم و همه‎جا هم به دقت گوش دادم، از رشد بالای اصلاح، مدیریت و تفکر توسعه‎ای برخوردارند. باید اعتراف و قبول کنیم که کشور ما الآن در سطح بالایی از نیروهای انسانی برخوردار است. در استان‎ها وقتی با کسانی مواجه می‎شویم که در صحنه هستند و حرف می‎زنند، می‎بینیم کشور و لااقل منطقه خودشان را مثل کف دستشان می‎شناسند و می‎توانند خوب تحلیل و برنامه‎ریزی نمایند که انشاءالله مدیریتی که در کشور خلق شده و نیروهایی که به وجود آمدند، بتوانند مبنای حرکت جهشی آینده ما باشند که انتظار دور از واقعیتی نیست.
مطالبی که ریاست دانشگاه شما در اینجا فرمودند، در بُعد دانشگاه‎ها افتخاری برای ما است که کار بزرگی در استان است و کسی فکر نمی‎کرد در این استان این تعداد دانشجو و کادر هیأت علمی و دانشگاه‎های پیشرفته که به دانشگاه‎های بزرگ کشور تنه می‎زند، وجود داشته باشد و مایه خوشحالی است.
این کشور مشکلاتی دارد ولی به خاطر این مشکلات باقی‎مانده نمی‎توان این همه دستاورد را نادیده گرفت که این‎ها پایه عدالت است. نیروهای تحصیلکرده بومی، خودشان اینجا را آباد می‎کنند و جلو می‎برند و مردم را مرفه می‎نمایند و پیشرفت می‎کنند. ما در چشم‎انداز20 ساله توسعة دانایی‎محور را خواستیم و روی این در آینده تکیه خواهیم کرد و ایستادگی می‎کنیم تا کشور را با دانایی به جلو ببریم نه با شعار و حرکت‎های بدون مطالعه. در هر جا پیشرفت واقعی شده است به وسیله انسان‎های عالم بوده است.
گزارش مسئول مسکن و توسعه شهری خیلی دل خوش کننده است که اینجا در سطح کشور پیشقدم و از دیگران جلوتر است. باید افتخار کنید که استان شما اینگونه است. حرف‎هایی که شنیدیم، بقیه اطلاعات ما را تأیید می‎کند. در سیستان مطالب فراوانی بود که تکرار نمی‎کنم. خیلی چیزها از نظر من از سال‎ها پیش برای منطقه شما روشن بود.
خودم از کندی بعضی کارها راضی نیستم، ولی بالاخره از تداوم کار خوشحالم. آن روزی که بعد از جنگ به فکر توسعه کشور افتادیم، خیلی زود با مطالعات سابق و علاقه به این استان و بحث عدالت اجتماعی که گمشده‎ی ایران در توزیع امکانات به نقاط مختلف کشور بوده است، به خوبی روشن بودکه باید حرکت مهم و جهشی در این گونه استان‎ها داشته باشیم. طرح‎هایی که در نظر گرفته بودیم، مشخص بود. فکر کردیم شما امکانات خوبی برای توسعه در جنوب دارید. الحمد‎الله شیلات الان آمار افتخارآمیزی دارد که تا حدود زیادی موفق بوده است. در آخرین نقطه جنوب شرقی کشورمان، در گوآتر فکر می‎کردم توسعه بیشتری بر مبنای صنعت میگو داشته باشیم که خوشبختانه الآن هم به جای خوبی رسیده، ولی تصورم سریع‎تر از این بود.
در منطقه باهوکلات زیر سد پیشین، امیدهای زیادی داشتم که متأسفانه خشکسالی به آن آسیب زد. فکر می‎کردم می‎توانیم انواع میوه‎های گران‎قیمت گرمسیری را در آن منطقه به وسعت و فراوانی داشته باشیم و منطقه را با طرح‎های مناسب آباد کنم که ان‏شاءالله از این پس خشکسالی برای شما پیش نیاید و تدبیرهایی بکنید که از آب بهتر استفاده کنید.
فکر می‌کردیم باید در مغرب ایرانشهر در حوالی جازموریان منطقه بسیار پیشرفته‎ای را با امکانات آبی منطقه شکل دهیم. الآن اطلاعات زیادی از آن منطقه ندارم. مسأله راه‎آهن شرق و غرب عالم مهم است، یعنی اگر راه‎آهن درستی داشته باشیم، از ساحل اقیانوس اطلس تا اعماق قاره‎ی هندوستان با این راه‎آهن مرتبط می‎شویم. الآن به ترکیه وصل هستیم، در شمال با کشورهای شمالی وصل هستیم و اگر اینجا هم با برنامه‎ریزی درست وصل بشویم، ترانزیت کالا از اینجا با وسعت انجام می‎شود و مسافر هم یکی از راه‎های خوب رونق این ارتباطات است.
برای مهار آب‎ها هنوز آرزوهای زیادی در استان باقی مانده است. مثلاً نباید بگذاریم خیلی از آب‎هایی را که به پاکستان می‎رود، به این شکل از دست ما برود. نمی‌دانم سد ماشکی در چه مرحله‎ای است. یکی از جاهای پرآبی است که آب آن از دست ما خارج می‎شود. لذا باید در دو کار راه‎آهن و مهار آب‎ها عجله کرد.
پاکستانی‎ها در آن زمان به من قول داده بودند به موازات ساختمان، راه‎آهن درستی داشته باشیم . آقای دمیرل و اوزال به ما قول دادند که راه‎آهن خودشان را از شمال دریاچه وان وصل کنند. الآن باید از کنار دریاچه با کشتی عبور کرد و قرار ما این بود که ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب را فعال کنیم. یکی از محورهای مهم آن چاه‎بهار به شمال بوده است.
در سیستان هم یکی از تقاضاهای مهم مردم همین است و حق آنهاست. ما امروز پل ابریشم را روی رودخانه پریان مشترک دیدیم. پل خوبی ساخته شده و این مسیر باید یکی از مسیرهای فعال ترانزیتی و همچنین باعث رونق تجارت و بازرگانی منطقه شودکه‌خواهد شد، ولی تأخیر کمی به این کارآسیب واردمی‎کند.
می‎توانیم با برنامه سرمایه جذب کنیم. الآن کشور ما از لحاظ خوش حسابی کشوری معتبر و از لحاظ ذخایر ارزی و طرح‎های مهم برای سرمایه‎گذاران اطمینان‎بخش است. البته قدرت‎هایی هستند که از لحاظ سیاسی مخالفت می‎کنند، ولی آنها نمی‎توانند به طور کلی جلوی جذب سرمایه را بگیرند و ما کمابیش روی ریل قرار گرفتیم و از این جهت کشور ما موقعیت خاصی دارد.
در برنامه‎هایی که برای سیستان داشتیم، خشکسالی و کندی حرکت تا حدودی به آن آسیب وارد کرده است. الآن ده سال از کلنگ‎زنی چاه نیمه‎ چهارم گذشت که ما آن موقع فکر می‎کردیم حدود چهار تا پنج سال ساخته می‎شود. اگر از امسال پرآبی باشد، این فرصت را از دست می‎دهیم و باید چهارصد تا پانصد میلیون متر مکعب آب را در چاه نیمه ذخیره کنیم که زاهدان شما پشتوانه مطمئنی داشته باشد. قطعاً باید برای آب در منطقه سیستان و بلوچستان، برنامه‎ریزی ضربتی داشته باشیم که انشاءالله این کارها را انجام می‎دهند.
در برنامه چهارم‌نمایندگان پی‎گیری کنند.نمایندگان انسان‎هایی عالم، فاضل و مقبول جامعه هستند و می‎توانند با شخصیتی که دارند، کار کنند و حق خودشان و استان خودشان را مطالبه کنند و کسی هم دریغ نمی‎کند و نیاز به پی‎گیری بیشتری دارد.
مسأله گاز در دستور کار ما بود. آن موقع با پاکستانی‎ها به طور عمیق وارد مذاکره شده و با هندوستان هم مذاکره کرده بودیم و به نقطه‎ای رسیده بودیم. فکر کردیم وقتی که لوله گاز صادراتی را می‎کشیم، سهمی را برای استان از همین طریق درنظر می‌گیریم که الان به تأخیر افتاده و تازه تصویب شده و باید پی‎گیری کنید. چون گاز باید به اینجا بیاید. مصرف گاز در داخل یک بحث است و بحث دیگر اینکه اگر چاه‎بهار بخواهد درست توسعه پیدا کند، گاز محور آن است و از آنجا می‎توانیم صادرات گاز مایع را بیشتر شکل دهیم. لذا اگر یک لوله گاز به اینجا بیاید، می‎توانید ده‎ها صنعت زیرمجموعه گاز را در اینجا سازماندهی کنید و مرکز پتروشیمی مهم و زیرمجموعه‎های آن را به صورت شهرک صنعتی متکی به گاز داشته باشید.
در دنیا کمتر کشوری را می‎شناسم که مثل ایران مجموعه و کلکسیون نیازهای یک کشور را که بخواهد مستقل باشد داشته باشد. شاید دو کشور آمریکا و روسیه از آن جمله باشند.
گاز و نفت ما بسیار غنی است و معادن متنوع دیگری داریم که در دیگر کشورها نیست. تفاوت آب و هوایی در نقاط مختلف کشور به صورت چهارفصل است که مزیت بسیار بالایی است. آفتاب فراوانی داریم که منبع انرژی بسیار مهمی است.. اگر در استان مقداری برنامه‎ریزی درست صورت گیرد و سرمایه هم جذب شود، می‎توانید همه انرژی خانواده را به صورت ارزان استفاده کنید.
با وجود این منبع انرژی، از آن استفاده کنیم و این جزو سیاست‎های بهینه‎سازی سوخت  کشور است که باید آن را ترویج کند و کار خیلی عادی است. هر خانه‎ای می‎تواند آب گرم و نیازهای حرارتی‎ش را با هزینه کم تأمین کند که بسیار سالم، راحت و اقتصادی و با محیط زیست هم سازگار است.
موقعیت استراتژیک کشور ما از لحاظ جایگاه جغرافیایی بسیار عالی است و اگر سیاست خارجی متعادلی داشته باشیم، بهترین معبر ارتباطات هوایی شمال به جنوب هستیم و برای خطوط نفت و گاز بهترین مسیر هستیم. برای خطوط عبور فیبر نوری که به عنوان شاهراه ارتباطات مطمئن دنیاست، مناسب‎ترین راه است، جادة ابریشم نقاط حساس در ایران است و کریدور شمال و جنوب که دنیا به آن نیاز دارد. از بین روسیه، قفقاز، آسیای میانه، هند و بسیاری از کشورهای جنوبی که خواهان ارتباط هستند، هیچ مسیری بهتر از ایران نیست.
این ارزش‎هایی که در ایران هست و خداوند هم آن را آفریده، ایران را به عنوان یکی از بهترین مراکز مکتب اهل بیت در نظر گرفته است. با این شرایط و اوضاع و مردم و دانشگاهها و نیروهای انسانی که داریم، به خوبی می‎توانیم ایران را در موقعیت ممتازی قرار دهیم. ان‎شاءالله این اتفاقات در آینده خواهد افتاد و شاید از دیگران سهم بیشتری داشته باشید. به جهت اینکه در گذشته حق شما ضایع شده و در تعادلی که قرار است ایجاد شود، به جلو حرکت خواهید کرد.
الحمد‎الله فضای اینجا خوب است، اما ناامنی مزاحم است و اگر یک گروگان‎ بگیرند و در سال تکرار شود، موجب ترس افراد می‎شود و مانع حضور آنها در این مناطق خواهد شد و سعی می‎کنند که نیایند. لذا باید روی امنیت خیلی سرمایه‎گذاری نمائیم. مرزها نیاز به حفاظت بیشتری دارند. صبح که به مرز میلک رفتیم، مسئولان انتظامی می‌گفتند که در اینجا روی سیصد کیلومتر هیچ کنترلی صورت نمی‎گیرد و هر کس که بخواهد وارد یا خارج می‎شود. لذا باید مرزهایمان را مهار کنیم. افغانستان به امنیت مناسب با استانداردهای بین‎المللی برسد، فاصله دارد. باید در کشت خشخاش، ایمنی و مهاجرت بیشتر مواظبت کنیم.
در بلوچستان پاکستان مشکل است و ما باید بیشتر از مرزهایمان مواظبت کنیم. هرچند نیروی انتظامی خیلی زحمت می‎کشد و خیلی خوب کار می‎کند و در سراسر کشور شاهد فعالیت و مبارزة آنها با قاچاق و مواد مخدر، ناامنی‎ها و شرارت‎ها هستیم، باید این نیرو را تقویت کنیم و ابزار مناسب را در اختیار آنها قرار دهیم.
امیدواریم که با شرایطی که در کشور ایجاد شده و آگاهی مردم و خواست عمومی جامعه، مسیر توسعه همراه با عدالت و رسیدن به نیازمندان تداوم پیدا کند و ما به جایگاهی که استحقاق آن را داریم، دسترسی پیدا کنیم.
والسّلام علیکم و رحمه‎الله