سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان کنفرانس اسلامی در اسلام‌آباد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان کنفرانس اسلامی در اسلام‌آباد

پیرامون: (تمدن، فرهنگ، تاریخ و استقلال پاکستان (ضرورت اتحاد و حضور پررنگ کشورهای اسلامی در عرصه جهانی

  • پاکستان
  • دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۷۶
پاکستان عضو مهم سازمان کنفرانس اسلامی/ جوشش مودّت در دل مردم پاکستان / پاکستان، یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری / پیوند عمیق مردم پاکستان با اسلام / نقش اقبال در تقویت پیوند فرهنگی ایران و پاکستان / نقش شهدا در کسب استقلال و عزت سرزمین‌های اسلامی / قدس، مهم‌ترین مسئله کشورهای اسلامی / لزوم اتحاد کشورهای اسلامی / ضرورت توسعه رفاه و عدالت اجتماعی در جهان اسلام / حضور مثبت جهان اسلام بر ساختار ارتباطی جهان / نیاز به تلاش هماهنگ کشورهای اسلامی / ضرورت درک واقعیت‌های بین‌المللی /

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

رؤسای محترم کشورهای اسلامی و حضار محترم،

خرسندم که نخستین روزهای سال جدید شمسی را در کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان و در جمع سران کشورهای اسلامی که برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد استقلال* این عضو مهم سازمان کنفرانس اسلامی گرد آمده‌اند، سپری می‌نمایم.

مایلم این سالگرد خجسته را به جناب‌عالی، دولت و ملت مسلمان پاکستان تبریک گفته و از صمیمیت و میهمان‌نوازی گرم و برادرانه شما تشکر نمایم. مودت و مهرورزی ملت مسلمان و آزاده پاکستان که از وجدان‌های بیدار و قلب‌های پاک و پرمحبت نسبت به اسلام و مسلمین سرچشمه می‌گیرد تا بدان حد است که من خود را نه در کشوری همسایه که در سرزمین خود احساس می‌کنم.

جمهوری اسلامی پاکستان که امروز نیم قرن استقلال خود را در این اجلاس باشکوه و پرمعنا جشن می‌گیرد، در حوزه یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری قرار دارد و در بستر تاریخ ارتباطی نزدیک با فرهنگ و تمدن ایرانی داشته و با وزیدن نسیم حیات‌بخش و دامن‌گستر اسلامی از طریق ایران و معبر زبان فارسی، پیوندی عمیق و ناگسستنی با اسلام و مسلمین یافته که فراز و نشیب‌های سیاسی را با صلابت و استواری پیموده است.

همین پیوند عمیق و ناگسستنی و هویت اسلامی، در نهضت مردم مسلمان در سرزمین اسلامی پاکستان تحت رهبری محمدعلی جناح، طومار سلطه نامشروع خارجی را با تمسّک به حبل المتین اسلام در هم پیچید.

شایسته است در این مناسبت از رهبران فکری این حرکت عظیم همچون علامه اقبال لاهوری که پرچمدار مبارزه با استعمار و تجاوز خارجی و آزادی و استقلال مسلمانان در پرتو احکام و قوانین حیات‌بخش اسلام بود و در تقویت پیوند فرهنگی ایران و پاکستان نیز نقشی بسزا ایفا نمود، به نیکی یاد نماییم.

گرامی‌داشت خاطره میلیون‌ها شهید که در در راه پرمخاطره کسب و حفظ استقلال و آزادی سرزمین‌های اسلامی با نثار جان خود برای امت بزرگ اسلامی عزت و افتخار آفریده و می‌آفرینند و پایمردی در تداوم کوشش و جهاد ایشان در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی و در ساختن کشورهایی آباد، آزاد و مستقل در پهنه گسترده جهان اسلام وظیفه ماست. دستیابی به این مهم و انجام این وظیفه حساس و خطیر جز در پرتوی همبستگی و همکاری میان کشورهای اسلامی و حضور فعال و تعیین کننده در صحنه تحولات جهان امکان‌پذیر نیست.

آزادی قدس شریف و تشکیل جبهه واحد در برابر تجاوزات، زورگویی‌ها و فتنه انگیزی‌های رژیم صهیونیستی و طراحی و بکارگیری روش‌های اصولی و متناسب به منظور حل و فصل اختلافات و بحران‌های موجود میان کشورهای اسلامی مهمترین چالش‌های سیاسی فراروی ما در آستانه قرن جدید میلادی است. ایفای نقش برتر در شکل‌گیری معادلات سیاسی قرن آتی‌بی شک مستلزم حل اختلافات درونی، تقویت همبستگی داخلی و تشکیل نهادهای ضروری برای تشویق و گسترش همفکری و هماهنگی میان اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در مجامع جهانی است.

زمینه اتحاد و همبستگی و رفع و تخفیف اختلافات در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که تاریخ و فرهنگ مشترک داشته و فراتر از آن براساس آیین وحدت‌بخش اسلام در این سازمان گرد هم آمده‌اند کاملاً فراهم است. حفظ و تقویت امنیت کشورهای اسلامی از طریق ایجاد و گسترش نظام‌های امنیت و همکاری منطقه‌ای نخستین گام در مسیر مشارکت فعال و اطمینان‌ساز جهان اسلام در ایجاد و تحکیم مبانی صلح بین‌المللی است.

همزمان تلاش مشترک در جهت دستیابی به توسعه، رفاه عمومی و عدالت اجتماعی در کشورهای اسلامی ضرورتی انکارناپذیر برای تقویت مبانی ثبات و همبستگی است. ایجاد همگرایی در نظام‌های اقتصادی کشورهای عضو و استفاده عقلایی و منطقی از منابع عظیم مادی، انسانی و معنوی جهان اسلام نه تنها ابزاری مناسب برای توسعه و سازندگی ملی است، بلکه لازمه به حساب آمدن در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی جهانی در دوران کنونی جهانی شدن اقتصاد است.

سازمان کنفرانس اسلامی با در اختیار داشتن نهادهای متعدد اقتصادی، تشکیلات لازم برای دستیابی به این اهداف را داراست. ولی تحرک بخشیدن به آنها نیازمند عزم راسخ و اراده سیاسی دولت‌های عضو است.

انقلاب ارتباطات و اطلاعات بارزترین و مهمترین مشخصه سالهای اخیر است که بی شک سرنوشت مناسبات بین‌المللی در قرن آینده را رقم خواهد زد. حضور و نقش سازنده، مثبت و تعیین‌کننده جهان اسلام در ساختار ارتباطی جهانی به منظور ارائه تصویری واقعی از اسلام اصیل، حفظ هویت فرهنگی امت اسلام و دفاع از مقدسات و ارزش‌های اسلامی در برابر هجوم تبلیغات مسموم و هدفدار بیگانه مسئولیتی سنگین و تاریخی است که برنامه ریزی دقیق و حساب شده و اجرای هماهنگ و یکپارچه توسط کشورهای اسلامی و دستگاه‌های ارتباط‌جمعی آنان را ضروری ساخته است.

آقای رئیس،

حضار محترم،

کانون‌های خطر و ناامنی درون امت اسلامی از قبیل افغانستان، تاجیکستان، کشمیر، قره‌باغ، عراق، فلسطین، بوسنی، سومالی، سودان و نقاط دیگر ما را به تلاش هماهنگ جدی‌تر دعوت می‌کند و یقیناً چالش‌های خطیری که در آستانه ورود به هزاره سوم میلادی در مقابل اسلام قرار گرفته‌اند در برابر توانمندی‌ها و قابلیت‌های مجموعه کشورهای اسلامی که مسلح به احکام و تعالیم آینده‌ساز اسلام اصیل می‌باشند، بسیار ناچیزند. مناسبتی که امروز برای گرامی‌داشت آن گرد هم آمده‌ایم هرچند مجالی اندک اما فرصتی مناسب برای مرور بر مشکلات مطروحه فراهم آورده است. ضروری است تا زمان برگزاری اجلاس هشتم سران در تهران با درک عمیق از واقعیت‌های بین‌المللی و با دقت راه‌های عملی و اجرایی متناسب با امکانات و توانمندی‌های کشورهای اسلامی را طراحی نموده تا در اجلاس تهران مورد بحث و بررسی همه‌جانبه قرار دهیم.

امیدواریم توفیق دیدار شما را در اجلاس تهران داشته باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

(پاکستان در 14 اوت 1947 به استقلال رسید.