سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دردیدار با روحانیون ایرانی مقیم سوریه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دردیدار با روحانیون ایرانی مقیم سوریه

  • محل اقامت- هتل شرایتون دمشق
  • شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش‌آمدید، محبت فرمودید که این فرصت را به بنده دادید که شما را در اینجا – هرچند محدود - زیارت کنم. در چند روز اقامت در سوریه مطالب زیادی از آقایان اختری و واحدی در مورد علما و طلاب و برنامه‌های تحصیلی و تبلیغی شنیدم. در سفرهای به مناطق مختلف سوریه هم از برادرانی که در آنجاها مسؤولیت داشتند، مطالبی شنیدم و از وضعیت علما مطلع شدم. در شرایط فعلی سیاسی ایران و سوریه، زمینه‌های مناسبی برای مسائل حوزه و مسائل تبلیغی وجود دارد که آنها را رونق دهیم. روی چند نکته به طور اختصار تکیه می‌کنیم.
یکی مسأله وحدت است. همه دنیای اسلام در این شرایط نیازمند هماهنگی همه فرق اسلامی است، چون تشتت و تفرقه مطلوب دشمنان و کفر جهانی است. طلبه‌ها و علما باید مواظب و پاسدار وحدت جهان اسلام باشند. می‌دانید که در عراق، لبنان، افغانستان و حتی در ایران، بطور کلی تلاش بسیاری برای ایجاد تفرقه و جنگ داخلی وجود دارد. این دام خطرناکی است که جلوی نهضت نوپای اسلامی می‌گسترانند. در سوریه احساس کردم که زمینه همکاری ایران و سوریه زمینه بسیار خوبی است. شعارهای مردم شهرهای مختلف در استقبال هیأت ایرانی، بسیار جالب بود که همه مردم، هر دو کشور را به خوبی یاد می‌کردند.
در منطقه خودمان، انقلاب اسلامی موفق شد پس از پشت سرگذاشتن دوران انقلاب، دفاع مقدس و ... کشور را آماده جهش کند، زیربناهای کشور ساخته شد، نیروهای فراوان علمی در همه سطوح و برای همه کارها تربیت شدند. منابع مالی خوبی با افزایش قیمت نفت بدست آوردیم.
تجربه کاری خوبی بدست آوردیم. مکتب اهل بیت که بهترین راهنمای توسعه و تکامل رفاه به همراه عدالت و توجه به معنویات هست، راهنمای مردم است. ایران وارد مرحله جدیدی از موقعیت توسعه‌ای، پیشرفت و قدرت در دنیا می‌شود، لذا دشمن برنامه‌های شرورانه‌ای طراحی کرده است که مانع موفقیتهای گامهای اساسی آینده جمهوری اسلامی شود.
مسأله هسته‌ای برای ایذاء ایران بهانه شده است. واقعیت این است که همانند سایر دانشها، ایران در علم و دانش هسته‌ای پیشرفت کرده است، همانگونه که در مهندسی، طب، فیزیک، شیمی، کشاورزی و ... پیشرفت کرده است. کارهای ایران در سوریه مورد توجه مسئولان سوری است. شما می‌بینید، همین شرایط باعث شد که آمریکاییها در بسیاری از مناطق تحت فشار باشند. در لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و بویژه در مورد ایران که با هداف استعماری آنها هیچ سازگاری ندارد، تحت فشار هستند. اگر به حق خودشان قانع بودند و به دنبال زورگویی نبودند، شاید می‌توانستند در این مناطق همکاری مسالمت‌آمیز و جهانی داشته باشند.
درگیری بین حق و باطل، همیشه در تاریخ بوده است و امروز هم ادامه دارد. ما روحانیون،  بخصوص علما و طلاب شیعه باید خیلی هوشیار باشیم و موقعیت را به خوبی ارزیابی کنیم و دعا کنیم که خداوند ما را به خودمان وامگذارد و لطف و عنایتی که از آغاز انقلاب تا به امروز از خداوند دیدیم، برای ما باقی بماند. از حضور و محبت شما تشکر می‌کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله