سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی در مراسم بهره‌برداری چند طرح در رشت

سخنرانی آیت الله هاشمی در مراسم بهره‌برداری چند طرح در رشت

  • سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۷۶
اهمیت مخابرات و امواج در عصر ارتباطات/ نقش مخابرات در کاهش هزینه‌ها/ اقدامات مخابرات برای مردم و با هزینه‌های مردم/ سوابق طرح احداث پایانه‌ها از مطالعه تا اجرا در دوران سازندگی/ پایانه رشت، بیست و یکمین پایانه کشور در دوران سازندگی/ ارزش‌های اقتصادی و روحی پایانه‌ها/ خدمات پایانه‌ها برای کامیون‌ها/ دستاوردهای احداث پایانه‌ها/ اشکالات عمده حمل و نقل کامیون‌ها و کشنده‌ها/ نقش پایانه‌ها در صرفه‌جویی اقتصادی و وقتی مردم/ تأمین معنادار بودجه احداث پایانه‌ها/ تفاوت قیمت گازوئیل در داخل کشور و مرزها، بودجه‌ای قابل توجه برای کشور/ درآمدهای سرشار دولت از راه جلوگیری از اتلاف سوخت/ اهمیت احداث بزرگراه‌ها برای کشور/ طرح اتوبان انزلی- بوشهر/ توسعه شبکه راه‌ها در سراسر کشور/ زمینه‌های اقتصادی احداث بزرگراه‌ها/ ساخت بزرگراه‌ها با پول مردم/ اهمیت طرح احداث کمربندی انزلی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

این قسمت از برنامه‌های ما مربوط به ارتباطات بود که ما بهای زیادی به این بخش می‌دهیم، همه ما این تعبیر را شنیده‌ایم که امروز دوره ارتباطات است و ما در عصر ارتباطیم و تأکیدی که آقای مهندس غرضی بر اهمیت ارتباطات مخابراتی و امواج داشتند، یک حقیقت است. البته حتماً جواب نیاز جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، بندرها و اینها را نمی‌دهد، اما واقعاً سنگینی کار را خیلی کاهش می‌دهد.

ارتباطات و تلفن خیلی از کارها را تسریع می‌کند و خیلی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و خیلی از گرفتاری‌ها را کم می‌کند. در مجموع در عصر سرعت، عامل سرعت از عوامل مهم است. دلیل استقبال جدّی مردم و جلو افتادن آقای مهندس غرضی از برنامه‌ها، همین است که کشش بسیاری در جامعه وجود دارد و هر مقدار که بتوانیم خدمات پستی، چه موبایل و چه سیمی را توسعه بدهیم، جامعه از آن استقبال می‌کند و بهایش را هم می‌پردازد و با رضایت هم می‌پردازد.

این رقم بیست میلیونی را هم که آقای مهندس غرضی گفتند، ما قبول داریم. واقعاً این رقم برای ایران لازم است. با این وسعت خاک و رشد جمعیت و با همین آهنگ که شما الان دو میلیون در سال می‌خواهید بدهید، خیلی هم فاصله نداریم. انشاءالله به این رقم هم می‌رسیم. من از همکاران شما به خاطر این سرعت کارها که معمولاً هزینه‌ای برای دولت ندارد، متشکرم. شما هزینه‌ها را از مردم می‌گیرید و برای مردم هم خرج می‌کنید.

یکی از برنامه‌های وزارت راه که امروز با آن مواجه هستیم، همین پایانه‌هاست. روزی که فکر پایانه‌ها شروع شد، ما در مجلس بودیم و فکر می‌کنم که در آن موقع بحث‌های آن طوری درباره این موضوع می‌شد و بعد از آن در اینجا پیگیری کردیم. من همیشه به این بخش علاقمند بودم و الحمدلله این کاری است که در ایران اصلاً سابقه نداشت و ما از طریق گاراژها و قهوه‌خانه‌ها و دلال‌ها، همین‌طوری این کارهای حمل و نقل را سامان می‌دادیم و در این راه چه گرفتاری‌هایی که برای صاحبان بار، راننده‌ها و جاده‌ها پیش نمی‌آمد!

خوشبختانه امروز این بیست و یکمین پایانه از این نوع است که در رشت شاهد افتتاح آن هستیم و به زودی تعداد پایانه‌های ما به ۳۰ پایانه در سطح کشور می‌رسد و تعداد دیگری هم باید ساخته شود تا همه ایران را تحت پوشش خود قرار بدهد تا در فواصل لازم کامیوندارها و صاحبان بار و همچنین مردم بتوانند از این پایانه‌ها استفاده کنند.

من قبلاً به پایانه‌ای در یزد رفتم که البته مسیرها طولانی است، مسافران و کامیونداران خسته می‌شوند. در آنجا ارزش پایانه‌ها بیشتر از سایر جاهاست. در گیلان هم که آدم در هر قدم با سبزه و آب مواجه می‌شود، وجود پایانه قطعاً ضرورت جدی دارد.

نکته مهم در این پایانه‌ها این است که مجموعه خدمات بخش بار در اینجا جمع است و اطلاعات بار موردنیاز کامیون‌ها، سرویس‌ها، قطعات یدکی، تایر، رستوران و چیزهایی که راننده‌ها نیاز دارند، در اینجا موجود است و این پایانه‌ها فضای خوبی برای استراحت دارند. خب، آن‌ها در ماشین خسته می‌شوند و احتیاج به یک چنین جاهای خوبی برای استراحت، عبادت و برنامه‌های فرهنگی دارند.

این برنامه‌ها از قبل پیش‌بینی شده و خیلی چیزها که حالا شما خودتان اینجا می‌بینید. مهم‌ترین آن همین اطلاعات بار هست که ما همین حالا شاید نزدیک به ۴۰ درصد، ۳۰ درصد از کامیون‌هایمان خالی است و یک طرفه حرکت می‌کنند. خب طبعاً بار گران می‌شود. یک کامیونی که مثلاً از تهران می‌خواهد به رشت بیاید و بار را ببرد، اگر بداند که از آن طرف هم بار را می‌تواند از هر مسیر یا از جایی بیاورد، به نفعش هم هست که بار را ارزان‌تر بیاورد.

اشکال ما در ایران این است که عمده این کامیون‌ها و کشنده‌ها جزو املاک شخصی خود راننده و اینها هستند. یک شرکت بزرگ وجود ندارد که خودش این کارها را سامان بدهد. این متفرقه‌ها هم نمی‌توانند برنامه‌هایشان را تنظیم بکنند. من چند روز پیش برای افتتاح به یکی از کارخانه‌های سیمان رفته بودم، از راننده کامیونی که داشت بار می‌گرفت، پرسیدم: مثلاً چقدر از اینجا می‌بری تا بندرعباس؟ یک رقم خیلی بالایی بود. تعجب کردم که چرا در این فاصله ۳۰، ۴۰ کیلومتری این قدر بار باید گران باشد. وقتی که یک مقدار بیشتر از او پرسیدم، دیدم که برای پیدا کردن بار، خالی کردن بار و پیدا کردن هدف و مقصد باید مدت زیادی معطل بشود که همه این عوامل تأثیر می‌گذارد. خب، یک صرفه‌جویی عمده‌ای در استفاده از سرمایه‌مان این است که هر کدام از این کامیون‌ها کلی ارز برده و وام گرفتند و این سرمایه ملی است و هر قدر بیشتر بار ببرند، ما از آن استفاده بیشتری کرده‌ایم. کافی نیست که صاحب کامیون راضی بشود و بارش را گران کند، بلکه کشور باید راضی بشود. سرمایه‌گذاری اصلی متعلق به مردم و دولت است. آن‌ها باید از این بهینه کردن حمل بار، استفاده کنند که در امر استفاده این پایانه‌ها خیلی مؤثرند.

خوشبختانه پولش را هم از یک جای تلف‌شده‌ای می‌گیرد. طرح خوبی بود و از آن طرح‌های جالبی بود که ما تفاوت قیمت گازوئیل را در مرز از کامیون‌های خارجی می‌گیریم و این چیزها را می‌سازیم. ما در کامپیوتر اینجا دیدیم که قیمت یک لیتر گازوئیل مثلاً در آلمان ۱۶۰ تومان است، ولی در ایران چهار تومان است. اگر بخواهد در اینجا از ما گازوئیل بخرد، ما ۱۵۶ تومان برای هر لیتر از او می‌گیریم و به خزانه می‌ریزیم که به این پایانه‌ها تبدیل می‌شود.

من شنیدم حدود ۲۰، 30 میلیارد تومان درآمد این منبع است. ما باید برای یکی دو سال دیگر به فکر مصرف دیگری برای این بیافتیم که روزبه‌روز هم دارد اضافه می‌شود و هر روز در دنیا قیمت گازوئیل خیلی گران می‌شود. ما از یک پول تلف‌شونده‌ای که از جیب ملت می‌رفت، استفاده می‌کنیم و این کار خوب را داریم سامان می‌دهیم و از این‌گونه چیزها در کشور زیاد است، چون خیلی ما سوختمان ارزان است.

اصلاً مردم ما خیلی در فکر استفاده از این منبع پول نیستند که ما به تدریج اینها را در این دوره دو برنامه کشف کردیم. ما عمده کارهایی را که در کشور کردیم، ناشی از همین پولی است که سوخت ضایع می‌شد و هیچ کس هم فکر نمی‌کرد که دولت دارد چکار می‌کند و خیال می‌کرد حق خودش را دارد می‌خورد. یک کمی از آن را گرفتیم و این همه سازندگی عاید آن است.

اگر روزی حق دولت و حق خزانه را از این منبع عظیم بتوانیم بگیریم، خیلی بیش از اینها می‌شود برای کشور کار بکنیم. آن اتوبان‌ها و آزادراه‌ها حتماً امروز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. طرح آستارا- گرگان که قبلاً آن را رشت- گرگان می‌گفتیم، حتماً یک نیاز واقعی برای این استان‌ها و مسافرهای این استان‌هاست. ما می‌بینیم که در رفت و آمدها در این روزهای تعطیل چه خبر است، طرح دریای شمال به دریای جنوب که از آستارا تا بوشهر است و شامل سایر پایانه‌های شمال است. این‌ها همه به هم وصل می‌شود و در چند جای کشور اجرا می‌شود.

به زودی شما از انزلی که حرکت کنید، بدون هیچ مشکلی در اتوبان تا بوشهر می‌روید. بزرگراه تهران- ساوه هم افتتاح شد و اگر از طریق اصفهان بخواهید بروید تا اصفهان تقریباً الان اتوبان است و از اصفهان تا شیراز همین امسال وصل می‌شود و اتوبان خواهد بود. از مسیر ساوه به بندر امام هم دارد ادامه پیدا می‌کند و از دو طرف دارد جلو می‌آید و به هم می‌رسد. بعداً آزادراه تهران به شمال هم از طریق چالوس انجام می‌شود. این خیلی شبکه باارزشی است و فکر می‌کنم که یکی از کارهای بسیار مهمی است که هم هزینه سوخت کشور را کم می‌کند، هم از وقت درست استفاده می‌شود. هم از استهلاک ماشین‌ها جلوگیری می‌شود و هم سرعت خوبی به حمل و نقل کشور می‌دهد و آسایش و راحتی و آرامش مردم را که بالاخره وقتشان را می‌خواهند یک مقداری در مسافرت بگذرانند، تأمین می‌کند.

خوشبختانه اینها همه هم عمدتاً زمینه‌های اقتصادی دارد. حالا ما در این منطقه شما پول دولتی می‌دهیم. بیرون شهر که رفتیم، اکثر این آزادراه‌ها را با چیزی که از راننده‌ها و کامیون‌ها می‌گیریم، می‌سازیم که جریانی است که دارد انجام می‌شود. انشاءالله مبارک باشد و ما تأکید داریم که هر چه زودتر شما این اتوبان بین آستارا و گرگان را تکمیل کنید که خیلی مردم از آن استفاده کنند و اهالی این منطقه هم در آزار و اذیتند. طرح احداث کمربند بندر انزلی را هم تبریک می‌گوییم، چون در پل غازیان گیر کرده بودیم و با این راه جدیدی که آقایان انتخاب کرده‌اند، انشاءالله مشکل بندر انزلی حل می‌شود. موفق باشید. خداحافظ شما.

والسلام علیکم و رحمه الله