سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در مورد شهادت آیت‏اللَّه شاه آبادی پیرامون شخصیت آیت‏اللَّه شاه آبادی

سخنرانی آقای هاشمی در مورد شهادت آیت‏اللَّه شاه آبادی پیرامون شخصیت آیت‏اللَّه شاه آبادی

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۳

 سخنرانی در مورد شهادت آیت اللَّه شاه آبادی

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 ولاتَحْسَبَنَّ الْذین قُتِلوُا فی سبیل‏اللّه امواتاً بل احیاء عِنْدَ رَبَّهِم یُرزَقون.

 شهادت برادر همسنگرمان و همکارمان در مجلس شورای اسلامی، نماینده شما مردم تهران، ضمن اینکه برای همه ما مایه اندوه است و همه ما از فقدان این شخصیت بزرگ متأثریم، برای ما و شما مایه افتخار است و نشان صدق گفتار مسئوولان جمهوری اسلامی و پیش قراولان این انقلاب است. مرحوم شاه آبادی از روحانیونی بود که از اوایل نهضت بزرگ اسلامی، در سنگر بود. از اولین روزهای شروع مبارزه، جزء پیشتازان صدیق امام بود و همه جا در هر مقطعی که مشکلی برای نهضت و انقلاب پیش می‏آمد، جاناً و زباناً در میدان بود و از اسلام و انقلاب دفاع می‏کرد. در تمام این دوران مبارزات و دوران بعد از پیروزی انقلاب یک لحظه در وجود ایشان تردید و سستی و فتور به چشم نخورد، الحق که برای وجودی مثل ایشان حیف بود با مرگ طبیعی از دنیا برود. اگر چه زود بود و هنوز سالها با تجربیاتی که از این انقلاب اندوخته بود، می‏توانست برای این انقلاب مفید و مؤثر باشد؛ اما ما انتظار داریم که خون مقدسش و روح بزرگش، یادش، آثارش و بیتش، بتواند جای خالی او را برای ما پُر کند. این نقطه افتخار از این جهت است که در کنار سربازان، افسران ما، سپاهیان ما، بسیجیان ما در جبهه‏های جنگ، روحانیون و نمایندگان مجلس و شخصیتهای مشهور و ممتاز و معروف حضور پیدا کنند و خونشان با خون سربازان گمنام این جهاد مقدس، مخلوط شود. برای دنیا، این مسأله قابل توجه است، اینجا در صفوف مقدم جبهه و در کنار سربازان تفنگ بر دوش نمایندگان مجلس و کسانی که میلیونها رأی ملت را همراه خودشان دارند، در کنار آنها می‏رزمند و جان می‏دهند.

 برای مجلس شورای اسلامی که در این دوران چهار ساله، شهدای عالی قدر فراوانی نثار این انقلاب کرده است، این آخرین شهید هم افتخاری به افتخارش افزود. برای مجلس دوره دوم انقلاب اسلامی هم، این افتخار پیش آمد که اولین قربانی راه انقلاب را از میان منتخبین خودش، تقدیم ملت کرد. دادن این شهید برای روحانیت مبارز تهران، سند افتخار است و برای کل روحانیت و برای همه مسلمانان، دادن این گونه شهدا مایه افتخار است. این خونهای مقدس همان طوری که خون مطهری‏ها، بهشتی‏ها، مفتح‏ها، قاضی‏ها، صدوقی‏ها، دستغیب‏ها، اشرفی و هاشمی نژادها و بسیاری از شخصیتهای ممتاز این کشور، جوشان کردن فواره انقلاب و تهییج مردم و تشویق مردم و در صحنه نگه داشتن مردم و در جلب اعتماد مردم مؤثر بوده است. این شهید هم که به قافله شهدا پیوست، همین راه و همین اثر را به همراه دارد.

 من به خانواده بزرگ شاه آبادی و فرزندان عزیزش، به برادران بزرگوارش و همه بستگان او تسلیت عرض می‏کنم. و از طرف همکاران خودم در مجلس شورای اسلامی و از طرف روحانیون مبارز سراسر کشور و از طرف مردم، از شما تشکر می‏کنیم که با حضورتان در این صحنه‏ها، مسؤلان جمهوری اسلامی ایران را تشویق می‏کنید و نشاط می‏دهید. به شما عزیزان هم عرض می‏کنم که انتقام این خونهای مقدس، مثل انتقام خونهای تک تک سربازانمان از بعثیهای عراق و حامیان آنها گرفته می‏شود. و مهمترین نتیجه‏ایی که ما انتظار داریم، پیروزی این انقلاب و پیروزی مسلمانها بر امپریالیسم و صهیونیسم جهانی است.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته