سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در دیدار با کارکنان مجلس شورای اسلامی پیرامون خدمات مجلس شورای اسلامی

سخنرانی آقای هاشمی در دیدار با کارکنان مجلس شورای اسلامی پیرامون خدمات مجلس شورای اسلامی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۶۲

 سخنرانی در جمع کارکنان مجلس شورای اسلامی

 مجلس شورای اسلامی با همت مجموعه دست‏اندرکاران این ارگان این چند سال را به خوبی پشت سر گذاشته و دوره‏های فترت و انتقال را گذرانده است، لذا ما می‏توانیم به موفقیت‏های بیشتری در آینده امیدوار باشیم.

 در این چند سال به علت شکل جدیدی که بوجود آمده بود، هدف، راه، اختیارات، حقوق و حدود مجلس و رابطه مجلس با مردم در شرایط جدیدی قرار گرفته بود، در نتیجه ما نیاز به یک دوره آزمایشی و تجربی داشتیم و نمی‏توانستیم با این شرایط جدید از شیوه گذشته تقلید کرده و همان وضع را تأیید نماییم. این تحول به تدریج در همه ابعاد مجلس پیش آمد و ما در پایان سال گذشته، موفق شدیم کار جدیدی انجام دهیم تا با پیاده شدن آن بتوانیم برای سایر ارگانهای کشور نیز فکری بکنیم.

 ما باید از حرکت انقلاب راضی باشیم، زیرا همانطور که در مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم، نیروهای مسلح و کادر اداری، قضایی، فرهنگی، تربیتی و تبلیغاتی کشور نیز با تفاوتهایی، دوره فترت را گذرانده‏اند.

 با توجه به تصویب لایحه بودجه سال 1362 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، در سال جاری با روند بسیار خوبی که بودجه داشته و با توسعه‏ای که به بودجه عمرانی داده‏ایم، ما می‏توانیم شاهد اوج تکامل عمران کشور باشیم، یعنی اختصاص 125 میلیارد تومان برای عمران کشور که برای اولین بار در تاریخ بودجه مقرر شده است، افتخاری برای انقلاب و حرکت مردم است و با اینکه جنگ و ضدانقلاب و مسأله تروریستها و مشکلات دیگر مطرح است، حرکت سازندگی کشور روال خود را به طرف تکامل طی می‏کند.

 به عنوان مجلس شورای اسلامی و به عنوان قوه ناظر برکل کشور از همه ارگانها می‏خواهیم که امسال را سال صمیمیت و صفا و حذف حرکتهای غیر دوستانه و غیر صمیمانه و تلاش برای همکاری و اتحاد و انسجام قرار دهند. و اعتماد عمومی را در روابط خودشان حاکم کنند تا به جای روح موضع‏گیری و بهانه‏گیری و انتقادهای بی‏مورد، خود را با رفاقت و دوستی هماهنگ کنیم که این حرکت برای ما و جامعه ما مفید خواهد بود. به دلیل اینکه هرکس لغزش و اشتباهی دارد و این در حالیست که جامعه ما جزو خوبترین جوامع است و چرا باید افرادی باشند که در فکر تلخ کردن زندگی و روابط باشند.

 ما باید این دستور اسلامی را بین خودمان عمل کنیم که تجسس‏های بی‏مورد نکرده و سوءظن به یکدیگر نداشته باشیم و تا حد امکان کارهای دیگران را حمل برصحت بکنیم مگر اینکه خلاف این مطلب ثابت بشود؛ البته موارد خاصی وجود دارد که رعایت احتیاط لازم است ولی در کارهای معمولی باید همه چیز را خوب ببینیم، بنابراین حالت خوشبینی و رفاقت مایه اصلی زندگی انسان است و به خودی خود ما در دوران انقلاب به خاطر دوران فترت و انتقال باید از این چیزها می‏داشتیم ولی حالا دیگر باید اینها تمام شود و مخصوصاً با بیاناتی که امام فرمودند از این به بعد ما سعی می‏کنیم اهل عفو و گذشت باشیم.

 وقتی اقتصاد و علم و نظام اسلام بدون چاشنی اخلاق اسلامی باشد، همه چیز خراب می‏شود، زیرا اخلاق مایه بهره‏گیری از سایر چیزهای انسانیت است چرا که در غیر این صورت یک محیط خشک و خشن بوجود می‏آید و این انسان است که می‏تواند به همه چیز رنگ انسانیت بدهد.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته