سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع کارکنان وزارت نیرو پیرامون ذخائر انرژی در ایران

سخنرانی آقای هاشمی در جمع کارکنان وزارت نیرو پیرامون ذخائر انرژی در ایران

  • پنجشنبه ۹ تیر ۱۳۶۲

 سخنرانی در جمع کارکنان وزارت نیرو

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ آلِهِ اَجْمعین«

 برخورد با برادران خیلی خوشحال کننده بود و امیدوارم این حرکتی که شما آغاز کردید، خوب پیگیری شود و با آن وسعت، متناسب با امکانات کشور، سایر ارگانها هم از این امکانات استفاده کنند و یک حرکت عمومی در همه کشور به وجود بیاید - ان‏شاءاللّه - از آثار کار شما برادران تلاشگر نیرو برخوردار بشویم.

 در مورد کار شما، بنده هم یک مقداری به خاطر مسؤولیتهایی که دارم و خود به خود گزارش و گله‏ها و کمبودها و امکانات که کار شما می‏تواند یکی از مهمترین و در آینده، از ثمربخش‏ترین کارها باشد.

 اگر ما بتوانیم این وسیله را به اندازه نیاز کشور و کشش و ظرفیت کشور و برای تجویز امکانات مملکت در اختیار بخشهای دیگر بگذاریم، خیلی از کارها را راه انداختیم.

 خوشبختانه، در کشور ما به خاطر وضع جغرافیایی خاص، امکانات بالقوه تأمین انرژی خیلی فراوان است؛ هم مواد لازم را به اندازه کافی داریم و هم جریانهای تند آب از کوههای بلند مهم کشور در مرکز؛ آبهایی که از زاگراس به اطراف کشیده شده و آبهایی که از البرز به چند طرف جریان پیدا می‏کند، آبهایی که در ارس و اترک و بالاتر در شمال خراسان وجود دارد.

 و حتی امکانات در مناطق گرما زده ما الان وجود دارد و بسیاری از معدنهای این مناطق دارد هدر می‏رود؛ مثل هریرود. و همین طور دارد انرژی هدر می‏رود و آب همین طور می‏رود و مردم اطراف تشنه‏اند و خاک حاصلخیز آنجا حیف است که از بین برود.

 مثل رود بزرگ خوزستان، که قسمت اعظم آن به رودخانه می‏ریزد و ما می‏توانیم در خوزستان بهترین مناطق و مراکز کشت و صنایع مربوطه، مثل شکر را داشته باشیم و محصولات دیگر.

 گاهی ما که رودهای غرب کشور را می‏بینیم که به خاطر آنها جوانانی شهید می‏شوند و بعضی از آنها در خاک عراق دریاچه‏های بزرگ را تشکیل دادند و سدهای عظیمی را اینها به وجود آوردند. از همین آبهایی که عمده آن از خاک ایران به آن طرف می‏رود و محرک اقتصادی عراق شده هم برق و هم آب و....

 که این آبها به شرق عراق و به ترکیه می‏رود و قسمتهای زیادی از این آب بدون استفاده باقی می‏ماند و آبهای عظیمی در آنجا درست شده و اینها همان آبهایی است که از ایران می‏رود و همه اینها از مرز می‏رود و قطعه کوچکی از کوه می‏آید پائین و انرژی بزرگ را از دست می‏دهیم و چقدر نفع دارد که در کشور ما نیرو هدر می‏رود و قدرت هدر می‏رود و چیزهای دیگر که به خاطر سوء استفاده‏های سران قبلی بود.
 اگر مثلاً این کار را سی‏سال پیش آغاز کرده بودند، جامعه ما الان بسیار شکوفاتر بود، ولی موقعی که نفت بود و امکان آوردن تکنولوژی را داشته و امکان آوردن چیزهای دیگر را داشته اما فقط یک کارخانه سیمان ساختن در کشور ما مرسوم بوده و در سدسازی همیشه مرسوم بوده، که مردهای قوی نقش داشته‏اند.

 البته مردم وقت خود را صرف ساختن چیزهای دیگر می‏کردند و بی‏علاقگی و جهل و ... سیاست کشور ما بوده و به فکر آینده کشور نبودند، و ما را این قدر عقب انداخته و این همه الان ما می‏توانیم جلوتر باشیم، روی کارون از بالا تا پایین می‏شود بندبندش کرد و این همه نیرو می‏توان از این رود گرفت و با آن نیرو کاری که نمی‏شود کرد.

 همین سدی که الان در جیرفت مطرح است و ساخته خواهد شد، اگر الان ساخته شده بود، تحقیقاً هم ما امروز بخش عمده نیازهای غذایی‏مان را اینجا داشتیم و این هم هست که اگر کسانی هم به جای ما بودند، استفاده می‏کردند، ولی ما در آن مرحله نیستیم و می‏توانیم با استفاده از جزر و مد و تنگه هرمز و انتقال نیرویی که در همان جزر و مد خوابیده و یک روز اگر به فکر می‏افتادند که از اینها استفاده کنند، خیلی آسانتر و بهتر و ارزانتر می‏شد آنها را درست کرد و به بهره‏برداری رساند. اما حالا که خیلی گرانتر است.

 میلیونها مترمکعب آب جابه جا می‏شود با آن سرعت که در تنگه هرمز و در خلیج فارس این چنین است و دوباره آب برمی‏گردد و به آغوش دریا، بدون استفاده، چند بار در روز این جریان وجود دارد که با توربینهای خاصی که درست شده می‏توان از آن استفاده کرد و نیرو گرفت و این دستگاهها هم در دنیا وجود دارد و از این روش کشورهای پیشرفته استفاده کرده‏اند. اینها، همه در سایه نیروی انسانی و تخصص و فکر افراد موجود می‏شود، که [با] قانونی که شما درست کردید، ذهنتان را برای مسائل بالا و درجه یک از این قبیل آماده کنید.

 مثلاً اگر شما بتوانید آبهای غرب را یک جوری مهار کنید و به مرکز کشور برگردانید، ببینید چه وضعی به وجود می‏آید.

 در داخل کشور اگر همین آبهایی که در جنوب داریم، مهار کنیم و درست از اینها استفاده کنیم، کشور ما یک کشور دیگر می‏شود؛ یعنی، اگر ما چیز دیگری نداشتیم، می‏توانستیم، منتها کشور ما معادن فراوانی دارد؛ مثل نفت که در دوران گذشته از این خیلی بد استفاده کردند و از این پدیده سوء استفاده‏های کلانی کردند.

 معمولاً چنین کشورهایی رشد نمی‏کنند، چون دیگر چیزی ندارند که ردش کنند، کشور ما چنین بوده است و [در] کشورهای اطراف نیز این چنین است و دشمنان چنین برآورد کرده‏اند که اینها نفت دارند و دیگر از امکانات دیگر این کشورها نگذاریم استفاده بکنند.

 ایران با ارز نفت می‏چرخید و دیگر چه کار دارید که تولیدات خود را بالا ببرد و چیزی صادر کند، خوب این نفت را بفروشید و گندم و ذرت و ... بخرید و ماشین بخرید ... ماشین بخرد که همه چیز آن از خارج بیاید که این هم یک هزینه است که این کشورهای استعمارگر به کشورها تحمیل می‏کردند و در کل کشور ما و عراق و کویت و کشورهای کوچک اطراف‏اند کشور ما بدبخت‏تر از همه با این که نفت خیر است، سیاست دنیا و استعمارگران این است که از جیب بابایتان بخورید.

 بنابراین وزارت نیرو به عنوان یک مجری مؤسسات آموزش و تحقیقاتی و منبع تأمین نیرو، باید یک مرکزی در کشور به وجود بیاورند [و در] این انقلاب اسلامی کارهایی انجام بدهند، که آثارش به این زودی معلوم نمی‏شود واین پایه است و در آینده شکوفا می‏شود و در کل، این یک خواست است و مثلاً فرانسه، با داشتن 14 خاک ما که فاقد نفت هم هست و دارای دو برابر جمعیت ما است، می‏خواهد خیلی بهتر سازندگی کند که خوب، باید تلاشی کند که از معادن ما برای مردم خودش استفاده نماید و کشورش را اداره کند.

 آنها آن جور برنامه‏ریزی کرده‏اند، عمده حرکت [آنها] این است که آن روابط و ... را بکشند و انسانها را عوض کند. این است که همه دارند بر ما فشار می‏آورند و شوروی‏ها از ما بدشان می‏آید و اروپایی‏ها هم همینطور. و اصلاً یک چنین زندگی و نظامی که در ایران است، توطئه آنها را به هم می‏زند و آنها را رسوا می‏کند.

 جمال عبدالناصر در مصرانقلاب کرد و مصری که پنجاه سال از دیگر کشورهای اطراف جلو بود، در هم شکست. الجزایر انقلاب کرد، او را یک جور دیگر از بین بردند، ما انقلاب کردیم و شرایطمان هم با یکدیگر خیلی فرق می‏کند؛ ما کشورمان قابل مقایسه با هیچکدام از این کشورها نیست؛ بنیه انقلابمان قوی است و هم نیروهای انسانی متعهد و راهنمای فراوان داریم، نیروهای جوان و فهمیده و کارکن، که دربخشهای مختلف دارند کار می‏کنند و فراوان داریم و خیلی شرایط دیگر که دشمنان از این شرایط می‏ترسند و نمی‏خواهند بگذارند که کار به اینجا برسد.

 همین برنامه پنج ساله‏ای که ما در دوران جنگ تعیین کردیم، با این شرایط که وجود دارد دشمنان از این می‏ترسند که ما با گرفتاریها و مشکلات جنگ و ترس و وحشتی که از فشار دنیای استکبار داشتیم و با محدودیتها برنامه را تنظیم کردیم.

 ان‏شاءالله دشمنانمان مأیوس می‏شوند، ملتمان به خودش [اطمینان] بیشتری پیدا می‏کند.

 جوانان! خوب درس بخوانید و با سواد بشوید و امید تحصیل را یک مقدار بازتر کنید، و مستضعفها امیدوار بشوند و به زن احترام بگذارید و شخصیت بزرگ اسلامی را همان طور که خداوند بزرگ خواسته، بزرگ کنیم و آن پایه محکم را درست کنیم و یکی، دو برنامه پنچ ساله را اجرا کنید، دیگر، ان‏شاءاللّه، در سطح جهانی یک سیمای دوستی را نشان خواهید دارد و پایه امید دیگران هم خواهید شد و من امیدوارم که شما در اولین حرکت مهم وزارت نیرو موفق و منصور و پیشتاز یک حرکت در نهادها باشید.

    والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته