سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در کشورهای عربی و آفریقایی پیرامون ضعف تمدنهای غرب و شرق و نقش تمدن اسلامی

سخنرانی آقای هاشمی در جمع سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در کشورهای عربی و آفریقایی پیرامون ضعف تمدنهای غرب و شرق و نقش تمدن اسلامی

  • چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۶۲

 سخنرانی در جمع سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در کشورهای عربی و آفریقایی

 یک سردرگمی و خلاء بسیار وحشتناکی از لحاظ یک پیام و یک راه برای سعادت بشر به چشم می‏خورد. در چنین شرایط وحشتناکی، علم شدن اسلام و بوجود آمدن نهضتی که از آسمان و خدا و رهنمودهای اساسی فطرت، مایه گرفته باشد بسیار مهم است.

 به نظر من دوران فعلی شبیه دوران قدرت قبل از ظهور اسلام است. یعنی دوران چند صدساله بعد از ظهور عیسی(ع) که پیامبری نیامده بود، می‏باشد. خصوصاً در زمان دو قدرت روم و ایران و زوال تمدن‏هایی که در هند و چین و مصر وجود داشت، خلائی بوجود آمده بود که پس از آن مقارن با ظهور پیامبر اسلام(ص) گردید و من اکنون چنین چیزی را در عصر خودمان احساس می‏کنم.

 در دو سده اخیر پس از رنسانس، هیاهوی غرب به عنوان زادگاه جدیدی در مقابل قرون وسطی، دنیا را پرکرده بود، البته چیزهایی را هم به دنیا عرضه نمود. در مقابل، شرق حرکت جدیدی را آغاز کرد و مارکسیسم و سوسیالیسم به عنوان عکس‏العمل افراط کاریهای حامیان و حاملان تمدن غرب پیام جدیدی آورد و بخشی از دنیا را متوجه خود ساخت.

 این دو قدرت فعلی شبیه همان دو قدرت روم و ایران، قبل از ظهور اسلام البته با آن تفاوت‏های کمی و کیفی بسیار هستند و همانند آن دو قدرت جاذبه‏های خود را از دست داده و کمرنگ شده‏اند. یعنی عملکرد آنها و سیاهکاری‏هایشان افشاء گردید و پشتوانه‏های ارزشی خویش را که به دنیا عرضه کرده بودند از دست دادند.

 کسانی که به تمدن غرب و شعارهای آزادیخواهی دموکراسی، حکومت مردم بر مردم، حقوق بشر و دیگر سازمان‏های پرزرق و برق بین‏المللی دلبسته بودند، رفته رفته دریافتند که همه این شعارها دروغ است. سوسیالیستها نیز در این طرف قضیه در مقابل آن وضع بد امپریالیزم امید ایجاد کردند، ولی کم کم معلوم شد که اینها نیز همان کارها و فجایع را به شکل دیگری انجام می‏دهند.

 شما در آنجا فجایع و رسوایی شرق و غرب را می‏بینید، و در اریتره همان جنایت‏هایی که ایتالیایی‏ها بر سر مردم آوردند، هم اکنون توسط ایادی شوروی انجام می‏پذیرد. لبنان که کشور آزاد از لحاظ فرهنگی و مسائل دیگر بود، هم اکنون دچار این همه جنایت شده است. افغانستان هم به همین مصیبت گرفتار است، یعنی همان فجایعی که آمریکا و فرانسه و بطور کلی دنیای غرب در ویتنام انجام دادند، اکنون از سوی شوروی در افغانستان پیاده می‏شود. در آن زمان مارکسیسم و سوسیالیسم دنیای غرب را به خاطر جنایت‏هایشان در ویتنام محاکمه کردند، ولی خودشان همان کارها را در افغانستان انجام دادند.

 محتوای واقعی پیام امروز ابرقدرت‏ها، دروغ و قدرت و پول و مکنت مردم را غارت کردن است. این حقیقت امروز بر مردم آشکار شده، بنابراین در چنین شرایطی دیگر پیامی و نویدی چشم مردمی را که از اسلام بدورند، روشن سازد، می‏تواند همراه با دعوت مردم به موفقیت نیز دست یابد.

 خوشبختانه مایه‏های قدرت و ابزار موفقیت در این پیام خوابیده است. اگر چه تمدنهای ضدبشری نیز دارای ابزار قدرت بوده‏اند و فرضاً اگر مردم تفنگ دارند آنها از موشکهای دوربرد استفاده می‏کنند. در گذشته که مردم هیچ نداشتند، آنها توپ و تفنگ داشتند، ولی قدرتی که در پیام اسلام نهفته است همانا قلوب و دلهای مردم است. این تجربه را ما در ایران و افغانستان و در لبنان چشیده‏ایم. مردم جنوب لبنان که فقر و جنگ آنها را احاطه کرده و از طرفی در محاصره دشمن هستند قدرت پیام را در دلهایشان حفظ کرده و مقاومت می‏کنند. این تجربه‏ها در آفریقا نیز عملی است، همین مردم صحرا را که نخست وزیرش اخیراً به ایران سفر کرده است در نظر بگیرید، کشوری با کمتر از یک میلیون نفر جمعیت و داشتن سرزمینی وسیع در حدود 250 هزار کیلومتر مربع با آن همه امکانات و آب و زمین و معدن، درگیر با کشور مراکش که خود دچار قرض شدید بوده و از درون در حال متلاشی شدن است، می‏باشد. اگر مردم صحرا از حالت‏های قومی، بیشتر دور شوند و هر چه بیشتر با اسلام آشنا شده و به آن مسلح گردند، با کمترین ابزار جنگی می‏تواند به پیروزی برسند، به شرط آنکه پس از پیروزی، همچون بعضی از کشورهای آفریقایی، در دامن دیگران نیفتد و استقلال خود را حفظ کند و این طور نباشد که با یک کودتای نظامی از پای در آیند.

 اسلام خیلی حرفها در خود نهفته دارد، این دین الهی بسیار عمیق، متین و پرمایه است. ما که عمر خود را در بدست آوردن معارف اسلامی سپری کردیم، هرگاه فرصتی برای مطالعه پیدا می‏کنیم، جاذبه بیشتری در آن می‏یابیم. بنابراین اسلام قطعاً برای کسانی که از محتوای غنی آن اطلاعی ندارند، پرجاذبه‏تر خواهد بود و من از شما سفرا و کارداران کشورهای عربی و آفریقایی می‏خواهم که بیشتر از یک سفیر معمولی تلاش کنید. شما باید از طریق روزنامه و مجله و رسانه‏های موجود، حرف اسلام را بزنید و اگر امکانات اداری دست و پای شما را می‏بندند، آنها را تغییر بدهید و همچنین در عمل بگونه سلمان و اباذر و اصحاب رسول خدا(ص) باشید. کسانی که از سوی پیامبر به یک منطقه بومی می‏رفتند و پس از ابلاغ پیام، همه آن مردم تشنه به اسلام را به خدمت اسلام و پیامبر در می‏آوردند. اگر چنانچه دنیای امروز ما دست خورده است و افکار شرقی و غربی اذهان مردم را آلوده‏اند، اما زمینه تحول وجود دارد و ما ان‏شاءالله باید تلاش کنیم که پیش از آنکه در زمینه‏های اقتصادی و سیاسی گام برداریم، در زمینه‏های فرهنگی و اسلامی قدم بزنیم و در حرکتمان حامل پیام الهی و سعادت و معنویت برای مردم جهان باشیم.