سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع اعضای حزب جمهوری اسلامی واحد قم پیرامون اهمیت کار حزبی و مشکلات حزب جمهوری اسلامی

سخنرانی آقای هاشمی در جمع اعضای حزب جمهوری اسلامی واحد قم پیرامون اهمیت کار حزبی و مشکلات حزب جمهوری اسلامی

  • یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۶۲

 سخنرانی در جمع اعضای حزب جمهوری اسلامی واحد قم

 به خاطر محبت شما این توفیق به دست آمد که برادران همفکر و همراه خودمان را اینجا زیارت کنیم و هم در بیت حضرت آیت‏الله منتظری، این مایه خوشحالی و امید ماست.

 طبیعی است با همه گرفتاری‏هایی که ما داریم، اینکه به حزب می‏پردازیم، به دلیل این است ایمان داریم به اینکه حزب، تشکل و کار هماهنگ یک ضرورت است و برای تداوم انقلاب یک نیاز قطعی است. اگر ما ایمان نداشتیم الان حتماً حاضر نبودیم که وقتمان را با همه گرفتاریها صرف کار تحزب بکنیم. همین حالا با همه گرفتاری‏هایمان، بنده و آقای خامنه‏ای ریاست جمهوری در هفته هفت، هشت، ده ساعت به طور مرتب وقت برای حزب مصرف می‏کنیم، سه، چهار ساعت در هیأت شورای مرکزی هستیم. آقای خامنه‏ای بیشتر از من در هیأت اجرایی و دفتر سیاسی هم شرکت می‏کنند، برای کلاس و درس مواضع ما وقت مصرف می‏کنیم، ملاقاتهای منظم هفتگی با واحدهای حزب داریم، مراجعات حزبی از شهرستانها داریم، وقت زیاد مصرف می‏کنیم.

 علتش هم این است که معتقدیم این یک ضرورت است و یک پشتوانه‏ای است برای تداوم انقلاب و این تعلیمات منظم فکری و تشکیلاتی و ارتباط اساسی بین نیروهای مخلص در سراسر کشور می‏تواند خیلی مفید و مؤثر باشد، مخصوصاً این کار در قم خیلی می‏تواند مفید باشد و شما یک امتیاز بزرگی دارید در مقابل بقیه دفاتر حزب که در قم از تعلیمات علما و روحانیون فاضل می‏توانید استفاده بکنید، بخصوص این که شما زیر سایه آیت‏الله منتظری هستید که ماها خودمان را هم زیر سایه ایشان می‏دانیم.

 ما وقتی که می‏خواستیم حزب را تأسیس کنیم، با مأموریت از طرف ایشان و جمعی دیگر از مدرسین قم این کار را کردیم؛ یعنی جلسه‏ای بود در قم، ما آمدیم اینجا، آن موقع شهید بهشتی و شهید باهنر هم بودند، آقای خامنه‏ای هم بودند و بنده و آقای مهدوی [کنی] هم در آن جلسه بودیم، به ما پنج نفر از آنجا مأموریت دادند که در تهران حزب را تأسیس بکنیم، که رفتیم مقدماتش را فراهم آوردیم؛ یعنی مادر حزب قم است و بیش از همه در فکر آیت‏الله العظمی منتظری این مسأله به عنوان یک ضرورت تلقی شده بود و هنوز هم ایشان حمایتشان را برنداشتند و به دفتر قم کمک می‏کنند ما هم انتظار داریم که به طور کلی بیت ایشان در اینجا شما را حمایت کنند و شما هم باید در اینجا متوجه باشید که حوزه و موقعیت‏تان بسیار حساس است. برخوردهای شما با علما، با روحانیون، با مدرسین، مخصوصاً با بیت ایشان باید آن قدر حساب شده باشد که اگر کوچکترین نقطه نادرستی در آن باشد، به حساب همه حزب در سراسر کشور گذاشته می‏شود.

 ما امیدواریم که در قم کلاس‏های منظمی که ترتیب داده شده و کمکهای فکری که از حوزه می‏گیرید، یکی از نقاط تأمین کننده غذای فکری کلاسهای ما باشد، که البته حالا هم هست. ما جزوه‏هایی که از اینجا می‏گیریم جزوه‏های خوبی می‏گیریم، ولی با این مقدار ما قانع نیستیم، راضی نیستیم، قم بیشتر باید به ما کمک بکند. ان‏شاءالله باید از طلاب جوان و فعال و پرشور بیشتر استفاده بشود. برای واحدهای شهرستانها باید از اینجا به ما کمک بفرمایید. آنچه که خیلی مهم است این است که در برخورد خودتان، در معاشرت خودتان، در اظهارات خودتان و کلاً در مواضعی که در زندگی اتخاذ می‏کنید، شما آبرو باشید و الگو باشید برای دفترهای دیگر، که ما بتوانیم واحد قم را همیشه نمونه برای جاهای دیگر قرار بدهیم.

 در قاموس تحزب و تشکل یک نوع فداکاری و ایثار خوابیده است. یعنی ما تفاوتمان با بقیه نیروهای اسلامی که متحزب نیستند و در تشکیلات نیامدند این است که تشخیص دادیم این یک کار لازمی است و مقداری از وقتمان و نیروهایمان را حاضریم که اینجا مصرف کنیم. یعنی وقتی که یک نفر می‏آید در حزب، ضمن اینکه از هماهنگی با سایر نیروهایی که همراهش آمدند برخوردار می‏شود، باید بازده هم داشته باشد؛ یعنی یک مقدار از امکانات خودش را، چه امکانات مالی‏اش را، امکانات وقتی‏اش را، امکانات فکری‏اش را، هر چه دارد، هر کسی هر چه دارد، باید یک مقدار بگذارد و میان دیگران، این اخوت فی‏الله که در روایات ما خیلی روی آن حساب شده و به عنوان یکی از مشخصات و ویژگی‏های مؤمنین آمده و مطلوب خداست که مؤمنین با هم در راه خدا برادری کنند و تشریک مساعی برادرانه بکنند، تبلور این در همین همکاری‏های حزبی است.

 ما که می‏گوییم حزبی، البته امروز جمهوری اسلامی آن مشکلات تحزب در جاهای دیگر را ندارد، دشواریهای اول انقلاب برطرف شده، آن دو دستگی‏ها و دعواها و آن نیرو مصرف کردن‏ها در مقابل گروهکها و اینها را ما نداریم، ولی ما این جور هم نباید باشیم حالا که حزبی شدیم یک دیواری بکشیم بین خودمان و جامعه‏ای که عضو حزب جمهوری یا سمپات حزب جمهوری نیست، اما مسلمانان متعهدی هستند؛ یعنی شما روابطتان را با کسانی که خارج از حزب هم هستند باید صمیمی بفرمایید، رفتارتان باید سازنده باشد، اخلاق‏تان باید سازنده باشد و نشانه نظم باشد، الگوی نظم باشید.

 شما همیشه هر جا پیدا می‏شوید خودتان یک مبلغ باشید برای چنین تشکیلاتی، اینها را باید تمرین کنید، در کارهای خیر پیشقدم باشید، در کارهای اجتماعی پیشقدم باشید، در خانه از آن روزی که عضویت حزب را پذیرفتید یک تفاوتی در زندگی‏تان و در نظم برخوردتان پیدا بشود. اگر ما این رویه را در بین بچه‏ها و بین خودمان بتوانیم عمومیت بدهیم، ان‏شاءالله عمیقاً حرکت می‏کنیم. امروز بعد از این هجوم اولی که حیاتی بود و دوباره ما دچار شدیم، حالا دیگر بعد از کنگره راه جدیدی که پیش پای ما گذاشته می‏شود، برای نظم کار حزبی، امیدواریم که ما حرکت تکاملی صحیح داشته باشیم و بتوانیم یک روز واقعاً یک تشکیلات سیاسی - اجتماعی و دینی پایه گذاری کرده باشیم که آینده این حرکت و انقلاب را حفظ بکنیم.

 من بیشتر از این وقت شما را نمی‏گیرم، چون من باید به تهران برسم، شما را به خدا می‏سپارم، ان‏شاءالله در یک فرصت بیشتری یکی دو روز که آمدیم قم، بیاییم در دفتر و آنجا با شما بیشتر مأنوس بشویم و با هم صحبت بکنیم. از همه آقایان خیلی متشکرم.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته