سخنرانی آقای هاشمی به مناسبت سالگرد تأسیس مجلس شورای اسلامی پیرامون ویژگیها و خدمات مجلس در نظام جمهوری اسلامی و اثرات مجلس شورای اسلامی در رشد فکری مردم
سخنرانی به مناسبت سالگرد تأسیس مجلس شورای اسلامی
»اَلْحَمْدُلله الَّذی هَدینا و ما کُنَّا و فَهدی الأواَن هَدینا اللَّهِ «
روز میلاد پربرکت امام دوازدهم(ع) که مقارن شده با اولین روز هفته گرامیداشت داشت مجلس شورای اسلامی به حضور همه برادران و خواهران حاضر در مجلس و عموم مستضعفان در جهان تبریک عرض میکنیم و امیدواریم که بتوانیم از این مقطع الهامی بگیریم که در سرنوشت خودمان و محرومان جهان مؤثر باشیم.[t1]
در این جلسه با شکوه ما، جای بسیاری از شهدای پرافتخار این انقلاب و به خصوص شهدای مجلس شورای اسلامی، خالی است که ما با یاد خاطرههای پرارزششان، آنها را در مجلس و روح عزیزشان را در فضای پرارزش این مجلس یاد میکنیم.
من درباره مجلس شورای اسلامی، صحبتهای فراوانی دارم که عرض بکنم اما نمیخواهم میهمانان را خسته کنم و فقط به گوشههایی از حواشی آثار و مسؤولیتهای مجلس اشاره میکنم. برای میهمانان عزیزمان که از سایر کشورها و از سفارتخانههای کشورهای دوست، حضور دارند توضیحات بیشتری درباره ویژگیهای مجلس شورای اسلامی میگویم و در ابتدای صحبتم از اینکه در یک مجلس رسمی که از نویسندگان این کشور حضور دارند و میهمانان از سایر کشورها دعوت شدهاند، از اینکه حضار، مراعات همه جوانب را بکنند و توجه بکنند که میهمانان رسمی ما در مجلس باید به عواطف و احساساتشان خدشهای وارد نشود، این مراعات در مجلس شورای اسلامی ضروری و اکید است، البته کسانی هستند که در کشور ما سفارتخانه ندارند، کشورهایی مثل آمریکا و یا اسرائیل غاصب و آفریقای جنوبی که بنیادش بر نژاد پرستی است که ماهیت آنها را ما قبول نداریم و آنها در مجالس ما به کلی راه ندارند و ما به خاطر آن ماهیتشان، هیچ احترامی برایشان قائل نیستیم که در شعارهای ما این مسائل مشخص است.
مجلس شورای اسلامی در کل تاریخ اسلام و تاریخ دنیا، اولین تجربهای است که تلاش میکند تا احکام و مقررات یک مکتب آسمانی را به صورت قوانین و اساسنامهها و مقررات زندگی یک کشور تنظیم بکند. در هیچ جای دنیای امروز و در هیچ مقطعی از تاریخ دنیای اسلام، ما چنین تجربهای نداشتهایم که بتواند الگو برای ما قرار بگیرد و راهنما برای ما باشد و اولین بار است که فقه پربار اسلامی که تاریخ 1400 ساله تحقیق را در مراکز تحقیقی دنیای اسلام پشت سرش دارد به یک مجمع قانون گذاری راه باز میکند تا مردمی که میخواهند زندگی و روابط حقوقی و اخلاقی خود را به نظم قانون بکشند، این فقه مایه میشود و پایه میشود برای یک چنین حرکتی؛ یعنی در حقیقت، افکار شخصیتهای بزرگی مثل شیخ طوسی و علامهها و محققها که فرصت پیاده کردنش را پیدا نکردند و عمری زحمت کشیدهاندو در قرآن و متون احادیث و تاریخ اسلام و سایر علوم زحمت کشیدهاند، امروز ما درصدد آن هستیم تا محصول افکار تا آنها را در قوانینی پیاده کنیم و چراغی فرا راه زندگی مردم بسازیم.
خوشبختانه این کارها را در موقعی آغاز میکنیم که یکی از نمونههای همان شخصیتها که امام بزرگوارمان هستند به عنوان مقبولترین مرجع تقلید دنیای تشییّع و محبوبترین چهره علمای اسلام در دنیای امروز، حامی و راهنمای ما هستند و این امتیاز را مجلس شورای اسلامی در اولین دوره خود دارد که کارش را آغاز کرد، به همین اشارهای که کردم، میشود توجه کرد که کار مجلس بسیار مشکل و طولانی است و اگر این کار با فرصتی از پیش تعیین شده میخواست شروع بشود، حتی لازم بود مدرسههایی باشد که دورههای خاصی برای نمایندگی این دوره افراد تشکیل شود. که ما چنین فرصتی نداشتیم و وقتی آغاز کردیم با سرعت پس از پیروزی انقلابمان این مجلس را تشکیل دادیم و برای میهمانان دیپلمات ما باید جالب باشد که این مجلس شورای اسلامی، تشکیل چنین مجلس در همه انقلابهای دنیا در همه انقلابها بدون استثناء با این سرعت بعد از پیروزی انقلاب، بیسابقه است؛ یعنی دیپلماتها خوب میتوانند تشخیص بدهند که بعد از یک انقلاب، دوران طولانی لازم است که در مرکز تصمیمگیری به نام شورای انقلاب باشند. که بتوانند برای حل مشکلات نظام تصمیم بگیرند و در یک جمعی مثل این مجلس که 270 نفر انسان اهل نظر جمع میشود و همه مایلند اظهارنظر بکنند، در مسائل جزئی که مطرح میشود، تصمیمگیریهای متناسب با دوره انقلاب - که همیشه سرعت و عجله در آن خوابیده است - این کاری نیست که انقلابهای معمولی دنیا، بتواند تحمل کند و این را ما تحمل کردیم.
شاید آن روزی که چند ماه از انقلاب گذشته بود و امام اعلام کردند که هر چه زودتر باید مجلس تشکیل بشود و قوانین رسمی - که نمایندگان خود مردم تصویب میکنند - در کشور حاکم باشد، این برای خیلیها غیرقابل قبول بود و آن روز ما با سفرای کشورهای خارجی که صحبت میکردیم آنها میگفتند که شمادارید انتحار میکنید و این کار عملی نیست؛ اما به خاطر عمق حمایت مردم از این انقلاب و به خاطر روابط عمیقی که ما با مردممان داریم، مطمئن بودیم که در چنین جمعی هم ما میتوانیم تصمیمات لازم را برای امور انقلاب بگیریم و اگر کندتر و دیرتر میشود، عمیقتر و با جلب اعتماد بیشتری خواهد شد.
خوب! کارهای معمول این مجلس را همه میدانیم، قانون گذاری است، تصویب کابینهها است، نظارت بر مجریان است و احیاناً خلع مجریانی است که صلاحیت ندارند و تفحّص در امور کشور است و اگر مسائلی مانند جنگ و شبیه آن پیش بیاید، جزء وظایف مهم ما است. این کارها را داریم انجام میدهیم و مشکلی هم نداریم، اما یک چیزی این مجلس ما در این دوره دارد و در دورههای آینده قویتر خواهد شد که آن، نقش فرهنگی و سیاسی و نقش رشد دهنده جامعه ما است که این جزء وظایف مستقیم ما گذشته نشده و این چیزی است که خود بخود این ویژگی را مجلس دارد.
من نمیدانم حالا در کشورهای دیگری که نمایندگانشان اکنون در اینجا حاضر هستند یا نیستند، چنین وضعی وجود دارد که مجلسی باشد و تریبونها و صندلیهای آن متصل باشد به همه دنیا یعنی هر کسی اینجا حرف میزند با همه دنیا دارد حرف میزند، نمیدانم هست یا نه اما تا آنجائی که ما اطلاع داریم از کشورهای دارای پارلمان اگر هم این کار را میکنند برای بعضی از مسائل مهمشان است و به طور دائمی نیست.
همان طور که ملاحظه میفرمائید، جلوی هر صندلی، یک میکروفن است و هر کس که بخواهد حرف بزند، صدایش را آن میکروفن [از طریق پخش مستقیم رادیو] منتقل میکند به دنیا و آن طرف دریاها هم میتوانند بگیرند و مخصوصاً اگر توجه بکنید که مرجع اصلی تصمیم گیرنده در کشور، تصمیمگیری در مسائل مالی، سیاسی و نظامی همین است و ما با اینکه برای جلسات سری هم پیشبینی کردهایم، اما آنقدر با مردممان و ملتمان و دنیا صاف و صریح هستیم که معمولاً نیازی پیدا نمیکنیم که بحثهایمان را به جلسات سری بکشانیم، یکی دو بار تا به حال شده که آنها را هم الان نظری نداریم که سری کنیم. مسائل خاص و مقطعی بوده و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی میتواند اعتماد مردم را عمیقاً جلب بکند. مردم ممکن است به افرادی که در جلسات و بحثهای سری در پشت دربهای بسته شرکت میکنند به اشخاصشان اعتماد داشته باشند اما این اعتماد باید متکی به چیزهای دیگری خارج از آن جلسه باشد؛ به سوابق و چیزهایی از این قبیل، اما اینجا رفته رفته مردم در اثر بحثها و اظهارنظرها و شنیدن تصمیمات و اظهارات و آراء، آن نظری را که واقعاً باید به این مجلس داشته باشند، آن نظر را اتخاذ میکنند. ما نمیتوانیم به مردم بگوئیم، اعتماد بکنید اما بحثهای مجلس طوری باشد که اعتمادانگیز نباشد و کسی هم نمیتواند به مردم بگوید که اعتماد نکنید و مردم، بحثهای مجلس را میشنوند و وسیلهای برای اعتمادشان هست؛ یعنی این چیزی است که خود مردم تصمیم گیرنده هر روز توی ماشینهایشان، توی خانههاشان، توی مغازههاشان، در راه هتل که هستند، پیچ رادیو را که باز میکنند، میفهمند که اینجا در مورد چه چیز داریم بحث میکنیم و چه میگوئیم و چگونه رأی میدهیم و اکثریت مجلس چه تصمیمی میگیرند و دیدید که ما بحث بودجه را - تحقیقاً یک کشوری که در حال جنگ است و مطمئناً کشوری که دو سه سال در حال جنگ است و ارقام سرسامآوری خرج جنگ میکند - اگر بخواهد از چنین تریبونی، ارقام و اعداد را به بحث و نقّادی بگذارد و مخالف و موافق هر چه دلش میخواهد بگوید، این باید خیلی به خودش مطمئن باشد، این باید برای خودش آنقدر پایه محکم سراغ داشته باشد که از اطلاع هر یک از منابع اطلاعاتی دنیا از اسرارش، هیچ وحشتی نداشته باشد.
وضع مجلس ما این طوری است. اگر خدای نکرده، جاسوسی در این مجلس باشد، چیزی بیشتر از آنچه از تریبونهای مجلس منتقل میشود، از این مجلس نمیتواند دربیاورد و به بیرون بگوید. همه چیز علنی است و همه چیز معلوم است و این حالت برای ملت ما میتواند مایه اعتماد کامل باشد؛ یعنی مردم ما هیچ فکر نمیکنند در جایی چند نفر نشستهاند و دارند در مورد آنها تصمیمگیری میکنند و ممکن است بوی غرضی در آن بیاید و اگر احساس بکند یک نمایندهای اینجا غرضی دارد و یک نمایندهای به صلاح مردم عمل نمیکند، خودش تشخیص میدهد و تصمیم را میتواند بگیرد، هم برای نماینده سالم است و هم برای مردم سالم است و هم برای دنیا که میخواهند روی یک کشور حساب بکند که این وضعشان چطوری است.
ما همه تلاش و برنامههایمان این است که ارتباط مستقیم مجلس شورای اسلامی با مردم محفوظ باشد؛ البته اگر یادتان باشد، اوایل تأسیس مجلس، ما حتی فیلمهای جلسات را هم به طور کامل پخش میکردیم ولی مشکل فیلمبرداری و نور فراوان و گرمایی که ایجاد میشود و مشکلات دیگر مانع شد که بتوانیم فیلم مناسب از این جلسات تهیه بکنیم و یا گاهی هم محدود بودن وقت تلویزیون بود و گرنه آن هم هیچ مسألهای ندارد که تمام مجلس را با فیلم در تاریخ حفظ بکنیم و به مردم هم بگوئیم.
خوب! این مجلس با این خصوصیات، خیلی میتواند مؤثر باشد. با توجه به نمایندگانی که ما داریم و بسیاری از آنها اهل تحقیق هستند و مجتهد میباشند و اهل نظر هستند و اهل فضل میباشند، ما میتوانیم یک مدرسه و کلاس دائمی در اختیار مردممان داشته باشیم که داریم. شما میتوانید از صمیم دل بپذیرید این مباحثی که با جنبههای مختلف از لحاظ فقهی، از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی و از لحاظ اقتصادی درباره موضوعاتی که اینجا مطرح میشود، کسانی که اهل فن و درک هستند و دنبال مطلب هستند، چقدر میتوانند از این تریبون و برنامهها برای رشد فکری خودشان استفاده بکنند. اگر ده، پانزده سال مجلس این جوری با مردم کار بکند، قشری در عامه مردم به وجود میآید - از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ - که همگی میتوانند در مسائل کشورشان صاحبنظر باشند، در مسائل قضایی، در مسائل سیاسی و در مسائل اقتصادی میتوانند صاحبنظر باشند و این رشد خیلی با ارزش است. ما میتوانیم کلاسهای کوچک برای مردم درست کنیم، احزاب میتوانند یک عدهای را تربیت کنند، روزنامهها برای یک عدهای میتوانند مفید و مؤثر باشند، این طور که هست، صدا و سیما میتواند مؤثر باشد، اما اینجا بحثها آن قدر جدی است و آن قدر قاطع است و گوینده آنقدر باید با حساب حرف بزند که کمتر مدرسی میتواند اینقدر زمینهساز برای رشد فکری اسلام باشد و ما امیدواریم که در آینده، کشورهای اسلامی این راه را انتخاب کنند برای رشد عمومی دنیای اسلام که این اثر را روی مردم بگذارد و مردم کشور خودشان را در مسائلشان رشید بکنند که بتوانند واقعاً تصمیمگیری بکنند، و ما این را با حساب کردیم؛ یعنی آن روزی که قانون اسلامی تبیین میشد و این بحث مطرح بود، ما فکر میکردیم یک چنین کاری میتواند، آینده این انقلاب و کشور را تضمین کند.
اگر ما موفق بشویم از طریق این بحثها، مردممان را به سطح بالایی از رشد برسانیم، آن روز این مردم را دیگر هیچ کس نمیتواند گول بزند. هیچ دیکتاتوری، هیچ دغل باز سیاسی، نمیتواند بیاید این مردم را از درک و فکر خودشان که تصمیمگیرنده هستند، محروم بکند و لذا ما روی این مجلس با این مشخصاتش، خیلی حساب میکنیم.
سه سال تجربه برای ما بسیار مهم است و خیلی چیزها آموختهایم. میهمانان ما بدانند این آقایانی که در مجلس ما هستند هیچ یک سابقه کار پارلمانی نداشتهاند. اکثر ما از مدرسه آمدهایم، بعضیها معلم بودهاند، بعضیها واعظ بودهاند، بعضیها استاد دانشگاه بودند و آن هم دورههای قدیم که رژیم طاغوت اینها را کنار زده بود و بقیه هم یک عده کارگر و کاسب بودند.
اینها در مجلس آمدهاند و همین جا کمکم ساخته شدند، با مایههایی که داشتند یا فکری که داشتند. در میان اینها عده زیادی هستند که در تماسهایی که من با اینها داشتم، میبینم اینها میتوانند از بهترین چهرههای محقق قانونگذاری باشند. اهل تحقیق هستند، اهل فکر هستند، اهل مطالعه هستند و این زمینه را این جوری ساختهایم.
یک مسألهای را که در اول صحبت خویش کردم و یک مقدار باید باز بشود، مسأله فقه اسلام در این مجلس است که موضوع بسیار مهمی است. در گذشته علمای ما در مدارس، تحقیق میکردند، بدون اینکه به آنها میدان عمل داده بشود. زحمت میکشیدند. ساعتها و ساعتها روی یک مسأله کار میکردند و در جلسات درسی، بحث آزاد بوده و کلنجار میرفتند، برای یک معضل فقهی اما میدان عمل نبود که وقتی تطبیق بشود با نیازها و زندگی مردم، ببینند این چقدر واقعبینانه است. همیشه متوسل به نظر عرف بودیم اما آن عرفی که ما متوسل میشدیم در مساله عبادی و اخلاقی بیشتر میتوانند معیار باشد، در مسائل اقتصادی و در مسائل پیچیده نظامی و سیاسی، ظرف یک حالت دیگری پیدا میکند و امروز این مجلس شورای اسلامی بهترین مرکز شده که ما میتوانیم آن فقهی که عظیمترین سرمایهها را در خودش جمع کرده، از طریق فقهایی که وارد این مجلس شدهاند و در این مجلس هستند، آن فقه را زندهتر و مطابق با روز و همراه با بحثهای مطرح شده در سایر رشتهها، آنها را یک بار دیگر رسیدگی و تصمیمگیری کنیم.
در جلسات بحث فقهای ما در مدارس علمیه، یک متخصص مثلاً اقتصادی و یا نظامی را دعوت نمیکردند که نظر بدهد و لازم هم نمیدیدند. اما امروز وقتی که این مسأله فقهی را ما اینجا مطرح میکنیم، از وزارت مربوطه متخصص آن میآید و او هم نظر خودش را میدهد. قبلاً در کمیسیونها نظراتشان را دادهاند. قبلاً در تهیه لایحهها نظراتشان را دادهاند. مسائل فقها اگر این جوری پخته بشود و این جوری رویش کار بشود و با این دید برخورد بشود، ما میتوانیم به دنیای اسلام بشارت بدهیم که بعد از گذشتن چند سال، فقه اسلامی یک جهشی خواهد کرد و یک راه تازهای خواهد گشود و دریچههای جدیدی به دنیای اسلام باز میشود و این از ویژگیهای این مجلس درمیآید.
بعضی از برادران و خواهران ما در داخل کشور گاهی ناراحت میشوند که بحثهایی در این مجلس بشود و در شورای نگهبان، خلاف آن گفته میشود و یا رد میشود، بعضیها نمیتوانند تحمل بکنند و میگویند مگر دین چند تا است؟ مگر خدا چند تا است؟ مگر مجلس، آدمهایی که در آن هستند نمیفهمند؟ خوب! این به خاطر عدم اطلاع از کیفیت اجتهاد است. اگر کمی وارد باشند، این مسأله بسیار طبیعی است. در خود این مجلس، ما وقتی مسألهای را مطرح میکنیم، همه که اتفاق نظر نداریم، طلبههای این مجلس هم اتفاق نظر ندارند، فقهای این مجلس هم اتفاق نظر ندارند، مسأله اجتهادی است. با توجه به جوانب مختلف یک نظر برای یکی پیدا میشود و رأی میدهد به موافقت و یک نظر پیدا میشود برای یکی و رأی میدهد برای مخالفت. این در حوزههای درسی هم هست، شما اگر درس آیت الله بروجردی هم میرفتید، درس امام - وقتی که در قم بود - میآمدید و میدیدید، ایشان درس میدادند، طلبههای فاضل بلند میشدند و اعتراضی میکردند و گاهی هم این مشاجره به جایی نمیرسید و هر دو طرف روی عقیده خودشان ایستاده بودند و بحث میکردند؛ همین حالت هم بود.
این اختلاف نظر در فهم مطالبی که به خیلی از ابعاد مربوط میشود، مسائل آزمایشی و تجربی نیست که شما دو تا عنصر را بیائید با هم مخلوط کنید و بگویید که چنین چیزی نتیجه میشود. این نیست، این مسائل فکری است، درگیریهای فکری است که میتواند با بنیههای مختلف و بینشهای مختلف، اختلافنظر داشته باشد.
بنابراین ما در مجلس، هیچ وقت اتفاق نظر نداریم، حتی این آقایان روحانیون، از مجلس هم که به شورای نگهبان میرود، در شورای نگهبان هم معمولاً اتفاق نظر نیست، یعنی شش نفر فقیه ما کم سراغ داریم که در یک مسأله اتفاقنظر داشته باشند، آنجا هم شش نفر مجتهد فقیه عالیقدر هستند که امام نصبشان کردهاند، عادل هستند و فقیه هستند اما وقتی که بحث میکنند بعضیها میگویند ما موافق هستیم و بعضیها میگویند که ما مخالف هستیم، و یک نظری هم میدهند، چارهای هم نیست. در مسائل مربوط به زندگی باید اکثریت معیار باشد و معیاری باشد که تصمیم میگیریم. بالاخره این راست میگوید و یا او راست میگوید، دیگر نمیشود تا قیامت صبر کرد؛ باید یکی از آنها را پذیرفت و ما اکثریت را معیار گذاشتهایم.
ممکن هم است که همان اکثریت اشتباه کرده باشد، ما این را میپذیریم، اما این اشتباه قابل قبول است. اشتباه اکثریت کمتر از اشتباه اقلیت است، آنهایی که صالح باشند، اکثریت صالح و اقلیت صالح، بنابراین این معیار را پذیرفتهایم هیچ وقت ملت ما ناراحت نباشند که حالا شورای نگهبان برگردانده است. همان شورای نگهبان اگر بیایند در این مجلس و ما برویم به آن شورای نگهبان، باز همین میشود، بعضی مسائل که آنها تصویب میکنند اگر بیاید آنجا، آنها را رد میکنند، همانها اگر بیایند در مجلس اینجا هم بعضیها رأی مخالف میدهند و بعضیها رأی موافق، و این جریان همیشه خواهد بود تا بحثهای حقوقی و غیردینی هم همینطور است، میگویند حالا در یک جلسهای مثلاً هیأت دولت یک کشور آزادی مثلاً اروپایی هم میگویند یکی، اینجور نمیگویند که، یک عده مخالف هستند و یک عده موافق و بالاخره اکثریت را قبول میکنند و نظام شورایی و نظام پارلمانی این شکلی است.
به هر حال همیشه این طوری است که یک اختلافاتی وجود دارد و آن اختلافات باید پذیرفته بشود و اینها مایه تکامل انسان باید بشود.
اگر این را ما به این چشم ببینیم و ملت ما به این شیوه آشنا بشود، خود این یک تکاملی برای این ملت است، یعنی یک روزی ملت ما آنقدر رشید بشود که وقتی ببیند دو نفر روحانی در شهر خودشان با هم بر سر یک مسأله اختلاف دارند، غصه نخورد، حکم خدا که دو تا نمیشود، بله در واقع حکم خدا دو تا نمیشود ولی فهمیدن حکم خداوند به عهده ما گذاشته شده و ما ممکن است که در فهم حکم خداوند، مختلف باشیم، بنابراین ما میتوانیم اینجا ادعا بکنیم که پایهگذاری مجلس شورای اسلامی که وظیفه استخراج فقه اسلامی به عنوان قانون زندگی مردم است، این حرکت در جمهوری اسلامی از دستاوردهای بسیار عظیم دنیای اسلام است که انشاءاللّه بتواند در آینده منشأ بسیاری از کارها باشد، و یکی از کارهای بسیار مهم مجلس شورای اسلامی - که در این مدت کرده و میکند - خطدهی سیاسی است.
این خیلی مهم است که سیاست یک کشور را یک نفر یا پنج نفر یا یک دفتر سیاسی کوچکی تعیین بکنند یا در یک جلسه علنی و افکار آزاد با اظهار نظر کردنهای مقطعی در جریان بحثها و نطقهای پیش از دستور، مواظب حفظ سیاست کشور باشند.
در این مجلس، وضع این جوری است، نمایندگانی که تشخیص بدهند یک خط ناصلاح سیاسی ممکن است از یک گوشهای از مملکت سر بزند، آرام نمینشینند و انتقاد خودشان را میکنند و نظر خودشان را میدهند و مردم را در جریان میگذارند. امروز در این مملکت، اگر یک تصمیم سیاسی را یک کسی در یک جایی بگیرد و اجرا بکند و این مجلس ناراضی باشد و یا بخشی از این مجلس ناراضی باشند و مردم نفهمند این مسأله در اختیار مردم میافتد و تصمیمگیری متناسب با مصالح مملکت میشود و این هم از مشخصات مجلس شورای اسلامی است.
ما در این مجلس خطوط خودمان را مشخص کردهایم. هر یک از مسائلی که امروز در دنیا مطرح میشود، یکی از جاهایی که قبل از همه یا همراه سایرین اینجا تصمیم گرفته میشود و وضع روشن میشود، همین تریبون مجلس است.
جنایاتی که صهیونیستها در لبنان میکنند یکی از اولین جاهایی که افشاگری میشود و قضایا را پخش میکنند، همین تریبون مجلس شورای اسلامی است.
جنایاتی که آمریکا در سراسر دنیا میکند آنجایی که مربوط به جهان محرومان و مستضعفان و مسلمانان است، در این مجلس، فوری در اختیار مردم گذاشته میشود. در مسائل افغانستان این مجلس هر روز زنده است و مواظب است و ظلمهایی که در آنجا میشود به دنیا اعلام میکند، جریانهای کل دنیا که به نحوی از محدوده خود کشورشان بیرون بیاید، در این مجلس مطرح است و نمایندگان ضمن بحثهایشان، مواضعی را اعلام میکنند و حرفهایی میزنند که ملت ما یک خط روشنی را میگیرند، وارد جریانات سیاسی میشوند.
در مسائل اجرایی، این مجلس بسیار مواظب است. نمایندگان مجلس ما خیلی ملاحظه دارند و در عین اینکه توجه به مسائل کلی انقلاب دارند، هر یک از آنها به خاطر ارتباطی که با مردم دارند و با موکلینشان دارند، دردهای اجرایی اولین جایی که منتقل میشود - حالا اگر همیشه اول نباشد - معمولاً جزء اولینهاست و به نمایندگان منتقل میشود و نمایندگان این را به صورت تذکر و به صورت سؤال و به صورت نطق پیش از دستور و به صورت نامههای خصوصی و به صورت نامههایی با وزراء و تذکر دادن، مسائلشان را مطرح میکنند و مجموعه نیروهای اجرایی کشور احساس میکنند که اگر جایی تخلف بکنند، ممکن است به آنجا برسد و از آنجا به سمع مردم برسد و این نظارت بر کل جریان اجرایی کشور، جزو دستاوردهای چنین مجلس و چنین نظامی است که ما الان داریم.
سه سالی که ما کار کردهایم، شاید از لحاظ حجم - یعنی وقتی که بگوئیم مثلاً 250 لایحه و طرح را تصویب کردهایم و دادهایم و 100 طرح و یا لایحه در دست داریم - زیاد نباشد، زیرا شورای انقلاب در دو سال خدمتش، بیش از اینها داد اما اگر به حواشی قضیه نگاه بکنیم، کار مجلس خیلی زیاد است.
ما شورای انقلاب در یک کمیسیون سه نفری مینشستیم، چون لوایح کمیسیونها تقسیم میشد، تصویب میکردیم و میدادیم رئیس شورا امضاء میکرد و رد میشد، میرفت و این یک جریان تصویب بود، اما اینجا از چند ناحیه باید نظارت بشود، بحثهای طولانی دارد، ماده واحده گاهی دو - سه ساعت بحث دارد و این بحثها روشنگر کار فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، انتقادی و نظارتی است که در آن میشود. همه ابعاد نظارت مجلس در ضمن یک لایحه دو سه سطری ممکن است انجام بشود و این کار را شما نباید به حساب این بگذارید که تعداد لایحهها چقدر است، این مجموعه را در نظر بگیرید، کمیسیونهای مجلس اصلاً یک مقدار از نظر مردم دور است، خبرندارند که نمایندهها در کمیسیونها چقدر دارند کار میکنند و چقدر زحمت میکشند.
این مسائل اکثرشان در کمیسیونها بحث میشود، کارهای جنبی که نمایندگان میکنند به شهرهایشان میکنند، کارهایی که حتی فوق برنامههای خودشان است، میکنند، سخنرانیهایی که میکنند و توضیحاتی که میدهند و کارهایی که در خارج از کشور و در کنفرانسها و در هیأتها انجام میدهند، اینها هم جزو خدماتی است که اینها دارند انجام میدهند. اینها در لیست خدمات ما ثبت نمیشود. در عین حال ما الان مدعی نیستیم که مجلس بیعیبی داریم و هنوز ما تجربهمان کافی نیست، میدانیم هنوز ما خوب یاد نگرفتهایم که فقه اسلامی را چگونه به صورت قانون دربیاوریم.
این یک دوره طولانیتری لازم دارد، باید بیشتر کار بکنیم، هنوز مسائل مهم و اصولی و زیربنایی هست که در مبادی بالای فقاهت هم با توجه به نیازها و واقعیتها باید بحث بشود و از نو تجدیدنظر بشود که شاید به نظرات جدیدی برسیم و مجلس وابسته به آنها است و مجلس یک تصمیمگیر مستقلی نیست و در یک چهارچوب مشخصی باید کار بکند و به خاطر همین، ما منتظر هستیم که باز به خاطر نیازها، بحثهایی در مبادی بالاتر فقه بشود که مجلس هم بتواند از نور زحمات آنها استفاده بکند و هنوز ما نمایندگانمان بخصوص نمایندگان میانهدورهای که اخیراً آمدهاند و با بسیاری از مسائل اجرایی هنوز خوب آشنا نشدهاند و میتوانیم نوید به ملتمان بدهیم که یک سال آینده برای مجلس و مملکت و انقلاب و محرومان دنیا، میتواند از سالهای گذشته پربارتر باشد.
من امیدوارم با رهنمودهایی که از امام امت میگیریم و با حمایتهایی که ایشان میکنند و کمکهایی که حوزههای علمیه و شخصیتهای علمی و فقها به ما میکنند و خدماتی که متحصصّان جنبههای مختلف قانونگذاری میتوانند به ما ارائه بدهند - که انشاءاللّه دریغ نکنند - ما بتوانیم در آینده و با کسب تجربه بیشتر، این مجلس را پربارتر و مفیدتر کنیم و یک لنگر قابل اعتمادی برای کشتی در اقیانوس پرتلاطم دنیا بسازیم که مردم با خیال راحت بدانند که این کشور در تصمیمگیریها و در اجرائیات، دچار انحرافات بزرگ نمیشود و از قصورها و ضعفهای مقطعی و اجتنابناپذیر هم تحقیقاً این گذشت و فهم و درک را دارد که بتواند صرفنظر بکند، برای این حرکت تکاملی که الان ما در پیش داریم، و من خیلی شما را خسته کردم و میهمانان ما در این هوای گرم ساکن، تحمل بیش از این، حرف شنیدن را نداشته باشند.
در پایان صحبتم از همه علمای اعلام، از وزرای محترم، از فرماندهان محترم ارتش و سپاه و سایر مسؤولان نهادهای انقلاب و از همه خانمها و آقایان و از میهمانهای خارجی و سفرا و کلیه دیپلماتهای میهمان جمهوری اسلامی که در این مجلس تشریف آوردهاند و بیش از همه، از ملت صبور و مقاوممان تشکر میکنم و برای ارواح شهدای پاک راه انقلاب به نمایندگی از طرف شما درود میفرستم و امیدوارم خداوند به ما توفیق بدهد که در آینده بتوانیم بیشتر از گذشته، رضایت خداوند را جلب کنیم.
والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته