مقالات

سال 1395؛ سال فقدانهای بزرگ

سال 1395 هجری شمسی را می توان سال فقدانهای بزرگ و حوادث دلخراش نامید؛ ارتحال «آیت الله هاشمی رفسنجانی»، فقدان هنرمندان متعدد و فجایع دلخراش نی ریز، حله، دامغان و پلاسکو از جمله این حوادث بود.

  • دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵

خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی:

سال ۱۳۹۵ هجری شمسی نیز با تمام حوادثش به پایان رسید و از آن، تنها خاطراتش برای ما باقی خواهد ماند.

زندگی فردی و اجتماعی، دریای پرتلاطمی است که پستی‌ها و بلندی‌ها و تلخی‌ها و شیرینی‌هایی دارد؛ که باید خوب آن را شکر گفت و از بد آن عبرت گرفت.

اما سال ۱۳۹۵ را می‌توان ـــ بویژه برای وقایع تلخ پی در پی چهار ماه آخر آن ــ سال فقدانهای بزرگ و حوادث دلخراش نامید؛ ارتحال «آیت الله هاشمی رفسنجانی»، فقدان هنرمندان متعدد و فجایع دلخراش نی ریز، حله، دامغان و پلاسکو از جمله این حوادث بود.

                           

آنچه در پی می‌آید اشاره‌ای کوتاه از تلخ‌ترین حوادث سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی است:

 شخصیت‌های دینی و اجتماعی

* آیت الله شریفی گرگانی ــ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

«آیت الله رضا شریفی گرگانی» از شاگردان حضرت امام راحل (ره) و مبارزان نستوه دوران انقلاب اسلامی بود که در مبارزات علیه رژیم طاغوت نیز حضور فعال داشت و همراه با چهره‌هایی همچون همچون «آیت الله هاشمی رفسنجانی»، «حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی» نقش بسزایی در پیروزی نهضت امام راحل عظیم الشأن (ره) ایفا کرد

این عالم عامل و مجاهد نستوه، پس از پیروزی انقلاب از مناصب حکومتی را قبول نکرد و به فعالیت‌های دینی و تبلیغی مشغول شد. یک فرزند او نیز در دفاع مقدس به شهادت رسید و فرزند دیگرش جانباز و آزاده است.

آیت الله شریفی روز هجدهم خرداد ۱۳۹۵ و همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان در شهر گرگان دار فانی را وداع گفت.

* حجت الاسلام والمسلمین شجونی گیلانی ــ ۱۶ آبان ۱۳۹۵

«حجت الاسلام والمسلمین جعفر جوادشجونی» از روحانیان مجاهد و همراهان «شهید سید مجتبی نواب صفوی» رهبر فدائیان اسلام بود. وی سپس به نهضت امام راحل (ره) پیوست و در راه مبارزه با نظام پهلوی رنج زندان و فشار را چشید.

وی که از اولین اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران بود، پس از پیروزی انقلاب نماینده کرج در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و چند سال بعد رئیس جامعه وعاظ تهران شد. منبرهای روشنگر و بیان صریح و شیرین او خاطره‌های ماندگاری در ذهن علاقمندان به این روحانی شجاع بر جای گذاشته است.

آقای شجونی صبح روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ (۶ صفر ۱۴۳۸ قمری) در سن ۸۴ سالگی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

* خانم مرضیه حدیدچی دباغ ــ ۲۷ آبان ۱۳۹۵

خانم «مرضیه حدیدچی» معروف به طاهره دباغ، زندانی سیاسی، فعال مبارزهٔ مسلحانه در زمان حکومت پهلوی، از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

وی در حوزه علمیه تهران از شاگردان «آیت الله شهید سعیدی» شد و از طریق ایشان وارد مبارزات علیه رژیم پهلوی شد. دباغ دو مرتبه توسط ساواک بازداشت شد و در کنار دختر ۱۴ ساله‌اش تحت شکنجه فرار گرفت. ولی توانست به کمک «شهید محمد منتظری» از زندان بگریزد و به خارج از کشور فرار کند.

خانم دباغ در لبنان و سوریه تحت تعلیمات نظامی قرار گرفت و در سال ۱۳۵۷ با انتقال امام خمینی به پاریس، به آنجا رفت و امور داخلی بیت امام (ره) را بر عهده گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌هایی همچون مسؤول زندان زنان، فرمانده سپاه همدان، نماینده مردم تهران در دوره‌های دوم و سوم و نماینده همدان در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه کرد و در دوران جنگ به خاطر اصابت ترکش در منطقه “مهران” مجروح شد.

وس در سال ۱۳۶۷ از سوی امام خمینی در هیأتی که به ریاست «آیت الله جوادی آملی» مأمور رساندن نامه تاریخی ایشان به گورباچف بود حضور داشت. وی همچنین به همراه «خانم زهرا مصطفوی» دختر امام (ره) جمعیت زنان جمهوری اسلامی را تأسیس و خود فائم مقام دبیر کل این جمعیت شد.

این مجاهد بزرگ روز ۲۷ آبان ۱۳۹۵ در ۷۷ سالگی به لقاء الله پیوست.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی ــ ۳ آذر ۱۳۹۵

«آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی» از سابقون انقلاب اسلامی بود که پیش از پیروزی انقلاب به سرپرستی روحانیت اردبیل، عضویت هیئت مدیرهٔ مجلهٔ «مکتب اسلام»، تدریس، تألیف و روشنگری مشغول بود.

از مشاغل و مسئولیت‌های او پس از پیروزی انقلاب هم می‌توان به عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دورهٔ اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.

ایشان پس از پایان دوره ریاست بر قوه قضائیه، در عداد مراجع تقلید حوزه علمیه قم درآمد و علاوه بر تدریس و تألیف، ریاست دانشگاه مفید و مجتمع‌های آموزشی دیگری را بر عهده داشت.

ایشان روز سوم آذر ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.

آیت الله محمد فاضل بابلی ــ ۶ آذر ۱۳۹۵

روز ششم آذر ۱۳۹۵ آیت‌الله «محمد فاضل استرآبادی» مدیر حوزه علمیه فیضیه بابل در استان مازندران در ۸۱ سالگی در بیمارستان شهید بهشتی این شهر درگذشت.

وی در طول چند دهه خدامات علمی و آمورشی، متواضعانه نسل عظیمی از طلاب و روحانیون را تربیت کرد.

آیت الله شاهرخی ــ ۷ آذر ۱۳۹۵

«آیت‌الله سید محمدتقی شاهرخی خرم آبادی»  بیش از ۲۵ سال در راه معرفی اسلام ناب محمدی و مذهب تشیع در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله تایلند، میانمار و بنگلادش تلاش کرد، به همین دلیل وی به نام پدر شیعیان جنوب شرق آسیا شهرت داشت. 

ایشان همچنین عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و نماینده ولی فقیه در جنوب شرق آسیا بود و در سمت‌هایی همچون امام جمعه خرم آباد، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده تام الاختیار حضرت امام در بروجرد و بروجن و نماینده لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری به نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد.

آیت‌الله شاهرخی از روز ۲۸ آبان ۱۳۹۵ به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد و پس از گذشت ده روز از بستری در سن ۸۲ سالگی به دیار باقی شتافت.

آیت الله واعظ زاده خراسانی ــ ۲۸ آذر ۱۳۹۵

«آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی» محقق و متفکر اسلامی معاصر، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

وی علوم دینی خویش را در حوزه‌های علمیه نجف، مشهد و قم نزد استادان و مراجع بزرگی آموخت و از مشهورترین منادیان وحدت اسلامی در جهان محسوب می‌شد.

وی در بیست و هشتمین روز از آذرماه ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

آیت الله شرعی ــ ۱۲ دی ۱۳۹۵

فقیه مجاهد، عالم ربانی و ابوالشهید «آیت‌الله محمدعلی شرعی» از دیگر علمایی بود که در سالی که گذشت از دنیا رفت.

وی علاوه بر مجاهدت‌ها و خدمات سیاسی، مؤسس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و نیز دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه بود که خدمات علمی زیادی به جامعه بانوان ارائه کرد.

وی پس از تحمل چند سال بیماری، صبح روز یکشنبه دوازدهم دی ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ــ ۱۹ دی ۱۳۹۵

بی شک، دردناک‌ترین فقدان در سالی که گذشت، ارتحال «آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی» بود.

این روحانی مبارز، مفسر قرآن و سیاستمدار سترگ یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی بود که در راه آرمانهای اسلام و امام (ره)، رنج سالیان متمادی تبعید، زندان و شکنجه را به جان خرید.

آیت الله هاشمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مناصب متعددی از جمله عضویت در شورای انقلاب، تأسیس حزب جمهوری اسلامی، وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، فرماندهی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس، ریاست جمهوری، نایب رییسی و ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر دوش گرفت و تا زمان رحلت، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.

دوران بحرانی پس از پایان جنگ، با وجود تحریمها و مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی، بزرگ‌ترین خدمات آن فقید است که سنگ بنای سازندگی را در کشور جنگ زده و مظلوم ایران بنیان نهاد.

آیت الله رفسنجانی همچنین از مؤسسان و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود که خدمات بزرگ علمی، آموزشی و پژوهشی آن به جوانان و جامعه علمی بر کسی پوشیده نیست.

ایشان روز نوزدهم دی ۱۳۹۵ ــ در سالروز قیام تاریخی مردم قم و در شب شهادت «امیرکبیر» ــ در سن ۸۲ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.

دکتر شریعتمداری ــ ۲۰ دی ۱۳۹۵

«دکتر علی شریعتمداری» مدرک کارشناسی فلسفه را از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را از دانشگاه میشیگان و دکترا را از دانشگاه تنسی دریافت نمود. وی استاد دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی بود

وی از اعضای شورای مرکزی حزب مردم ایران بوده و از زمان تأسیس تا سال ۱۳۵۷ در این حزب فعالیت می‌کرد. او پس از پیروزی انقلاب به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام وظیفه کرد.

اهم سمت‌های علمی و اجرایی دیگر دکتر شریعتمداری، سرپرستی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه‌های برنامه‌ریزی در شورای عالی برنامه‌ریزی، کمیته علوم تربیتی، شورای خبرگان بدون مدرک، و عضویت در هیئت مرکزی گزینش استاد، شورای آموزش و پرورش، و ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای پژوهش‌های علمی کشور، سرپرست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم و عضو شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان، عضویت در هیئت رئیسه انجمن‌های ایرانی تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت، و نیز انجمن روانشناسی ایران را دارد.

دکتر شریعتمداری مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کرده است و مدیر مسئول چهار مجله علمی و دارای بیش از ۱۰۰ کتاب و مقاله علمی بوده است.

وی در در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی در مولد خود شهر شیراز دیده از جهان فرو بست

آیت الله خسروشاهی ــ ۲ بهمن ۱۳۹۵

«آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی» از استادان فقه، تفسیر، حدیث و اخلاق حوزه علمیه تهران بود که امام از ایشان به «سید العلماء» تعبیر کردند.

وی علاوه بر فعالیت‌های علمی، همگام با فدائیان اسلام شجاعانه در وادی مبارزه با رژیم طاغوت قدم گذارد و بری افشای چهره واقعی رژیم پهلوی و رژیم طاغوت از هیچ کوششی دریغ نکرد

ایشان روز شنبه دوم بهمن ۱۳۹۵ در ۹۲ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت. 

آیت الله حلیمی کاشانی ــ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

«آیت الله محمدعلی حلیمی کاشانی» از پیشگامان مجاهدت و از دوستان شهید نواب صفوی در دوران مبارزات علیه طاغوت بود.

وی همچنین سال‌ها از اعضای دفتر امام خمینی (ره) در نجف اشرف و نماینده ایشان در کشور پاکستان بود.

ایشان روز ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ به علت کهولت سن در قم درگذشت.   

حجت الاسلام والمسلمین قرهی ــ ۸ اسفند ۱۳۹۵

روز یکشنبه هشتم اسفندماه ۱۳۹۵ حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسن قرهی» از فضلای برجسته حوزه علمیه قم، درگذشت.

وی همچنین عضو فعال بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری بود.

 هنرمندان  

* استاد حمید سبزواری ــ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

«حسین آقا ممتحنی» مشهور به حمید سبزواری، شاعر آیینی و اهل بیتی، در سال ۱۳۰۴ در سبزوار زاده شد.

جدش، ملأ محمدصادق ممتحنی، شاعری بود که “مجرم” تخلص می‌کرد و آثارش در سفری به مشهد و در حملهٔ راهزنان به یغما رفت.

وی علاوه بر شاعری، فعالیت‌های سیاسی نیز داشت و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای حمید گرفتاری‌هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت. سبزواری مدتی متواری بود و مدت زمانی را در اسفراین مخفی شد.

بسیاری از اشعار حمید سبزواری ــ که با لقب “شاعر انقلاب” معروف شد ــ با سر. دهای انقلابی، در ذهن و خاطره مردم ایران ماندگار است.

وی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

عباس کیارستمی ــ ۱۴ تیر ۱۳۹۵

«عبّاس کیارستمی» کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست، شاعر، نقاش و کارگردان هنری بین‌المللی ایران زمین بود.

او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به شمار می‌آمد و آثارش، سینمای نجیب ایران را به فستیوال‌ها و علاقمندان به هنر هفتم در جهان معرفی کرد.

کیارستمی که در ایران عمل جراحی ناموفقی را پشت سر گذاشت، برای ادامه درمان به فرانسه رفت؛ اما معالجاتش مؤثر واقع نشد و روز ۱۴ تیر ۱۳۹۵ در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

* استاد داود رشیدی ــ ۵ شهریور ۱۳۹۵

«داوود رشیدی حائری» هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود که به همراهِ جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهرهٔ برجسته‌ای بودند که در دههٔ چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشتند و تا سه دهه پس از انقلاب هم به ایفای نقش پرداختند.

وی که تلاش زیادی نیز در امر آموزش و اشاعه تئاتر بومی انجام داد، به پاس فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی را دریافت کرد.

استاد رشیدی صبح پنجم شهریورماه ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

* استاد مؤذن زاده اردبیلی ــ ۲ آذر ۱۳۹۵

«استاد سلیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی» از مداحانی بود که به زبانهای ترکی، فارسی و عربی شعر می‌سرود و مداحی می‌کرد.

وی همچون پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی و برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی از مشهورترین مؤذنان اسلامی محسوب می‌شد. او بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است که صدای ماندگار مرثیه «زینب زینب» از بهترین آثار اوست.

وی در دوم آذر ۱۳۹۵ در سن ۸۰ سالگی بر اثر عارضه قلبی، در مولد خود شهر اردبیل دیده از جهان فرو بست

* استاد حسین محلوجی ــ ۴ دی ۱۳۹۵

درگذشت «استاد حاج حسین محلوجی» پیرغلام و ذاکر اهل بیت (ع) یکی از پیشکسوتان فن مرثیه سرایی را از جامعه مداحان کشور گرفت.

وی که از ذاکران صاحب سبک بود، نسل زیادی از مادحان را برای هیئات مذهبی و مجالس حسینی تربیت نمود.

حاج حسین محلوجی روز چهارم دی ۱۳۹۵ به علت کهولت سن در قم درگذشت.

دنیا فنی زاده ــ ۸ دی ۱۳۹۵

«دنیا فنی‌زاده» عروسک‌گردان برنامه‌های کودکانه، با حدود دو دهه عروسک‌گردانی “کلاه قرمزی” شخصیت عروسکی تلویزیون و سینمای ایران، بخشی از خاطرت مردم این کشور است.

کارگردانان متعددی ــ از جمله بهرام بیضایی ــ به وی پیشنهاد بازیگری نیز داده بود، ولی او به خاطر این که پدرش در کودکی به او گفته بود که دوست ندارد دخترش بازیگر شود این کار را نپذیرفت.

وی پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان سارکوم، روز چهارشنبه هشتم دی‌ماه ۱۳۹۵ در سن ۴۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

* کاظم افرندنیا ــ ۹ بهمن ۱۳۹۵

«سید محمدکاظم افرندنیا» بازیگر و هنرمند اهل گلپایگان بود که بازی در فیلمها و سریال‌هایی نظیر “سفیر”، “سردار جنگل”، “کانی مانگا” و “مردی در آینه” در خاطره علاقمندان به سینما و تلویزیون باقی مانده است.

وی با سابقه ۵۰ سال بازیگری در بیش از صد فیلم و سریال، آخرین نقش خود را در سریال “معمای شاه” ایفاء کرد.

افرندنیا در نهمین روز از بهمن ماه ۱۳۹۵ در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

* حسن جوهرچی ــ ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

فوت «حسن جوهرچی» بازیگر خوش سیمای سینما و تلویزیون نیز از اخبار غافلگیرکننده سال بود

از آثار ماندگار او فیلم سینمایی “بر بال فرشتگان” در ژانر دفاع مقدس و سریال محبوب “در پناه تو” است.

وی که به دلیل عارضه کبدی، تحت درمان قرار داشت،  بامداد روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ به دلیل عفونت ریوی در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

* احمد عزیزی ــ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

«احمد عزیزی» متولد ۴ دی ۱۳۳۷ در در سرپل ذهاب کرمانشاه، شاعر معاصر ایرانی و ارائه دهنده سبک جدید مثنوی بود که در زمینه شعر آیینی و انقلاب با درونمایه‌ای عرفانی فعال بود.

وی سرودن شعر را از سالهای جوانی با مجله جوانان آغاز کرد و تا زمان فعالیت، آثار شعر و نثر ادبی متعددی از خود بر جای گذاشت. تمایل سبک وی به معنویت و عرفان اسلامی با فرم جدیدی از مثنوی در شعر معاصر بی‌نظیر است و تأثیر بسیار زیادی در شعر معاصر گذاشته‌است.

اشعار عزیزی با عرفان اسلامی آمیختگی دارد و مدح اهل بیت (ع) در بیشتر آثارش موج می‌زند.

وی از پانزدهم اسفندماه ۱۳۸۶ بعلت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام رضا کرمانشاه بستری بود. عزیزی سرانجام در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ پس از ۹ سال اغما، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

علی معلم ــ ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

«علی معلم دامغانی» نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی بود که مدیریت ماهنامه “دنیای تصویر” را نیر بر عهده داشت.

وی در هیئت‌های داوری و انتخاب جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر (هفت دوره)، جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنوارهٔ سینمای جوان، جشنوارهٔ فیلم‌های دانشجویی، جشنوارهٔ فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنوارهٔ فیلم و کیفیت، جشنوارهٔ فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (دو دوره)، نخستین جشنوارهٔ فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنوارهٔ فیلم زنان (پروین اعتصامی) عضویت داشت.

معلم همچنین سه دوره عضویت در هیئت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را بر عهده داشت و پایه‌گذار جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) بود که نخستین جشنوارهٔ سینمایی بخش خصوصی در ایران محسوب می‌شود.

وی در بیست و سومین روز اسفندماه ۱۳۹۵ بر اثر سکته مغزی، در ۵۴ سالگی در تهران درگذشت.

افشین یداللهی ــ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

درگذشت «دکتر افشین یداللهی» آخرین شوک برای مردم در سال تلخ ۹۵ بود.

وی پزشک متخصص اعصاب و روان بود که بیش از پزشکی، به شاعری شهرت داشت و فعالیت حرفه‌ای خود را در این زمینه، در دهه هفتاد در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. او در طول بیست سال فعالیت، آثار زیادی از خود بر جای گذاشت؛ از جمله شعر تیتراژ سریال‌های تلویزیونی “شب آفتابی”، “مسافری از هند”، “فقط به خاطر تو”، “کمکم کن”، “غریبانه”، “شب دهم”، “خط شکن”، “مدار صفر درجه”، “تبریز در مه” و “معمای شاه”.

وی روز بیست و پنجم اسفندماه ۱۳۹۵ بر اثر سانحه رانندگی در ۴۸ سالگی جان باخت.

ورزشکاران  

* مهرداد اولادی ــ ۳۱ فروردین ۱۳۹۵

مرگ ناگهانی «مهرداد اولادی» فوتبالیست جوان شمالی، به فاصله کوتاهی پس از مرگ باورنکردنی «هادی نوروزی» کاپیتان تیم مردمی پرسپولیس، جامعه ورزش را مبهوت کرد.

وی در رده ملی برای تیم‌های جوانان ایران، امید ایران، ب ایران و تیم ملی بزرگسالان ایران به میدان رفت و در رده باشگاهی، سابقه بازی در تیم‌های ملوان، پرسپولیس، استقلال تهران، نفت تهران و نیز الشباب امارات را داشت.

اولادی در آخرین روز فروردین ۱۳۹۵ در سن ۳۰ سالگی، به علت ایست قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران درگذشت

منصور پورحیدری ــ ۱۴ آبان ۱۳۹۵

درگذشت «منصور پورحیدری» ـ پدر باشگاه استقلال ـ یکی از خبرهای تلخ امسال برای اهالی ورزش بود.

این پیشکسوت فوتبال در سه دهه پس از انقلاب اسلامی، تأثیرات بسیاری در تیم استقلال داشت و چه در هیئت مدیره، چه به عنوان سرمربی یا مدیر فنی از مهمترین دلایل حضور این تیم در رده‌های بالای پرطرفدارترین ورزش کشور محسوب می‌شد

پورحیدری همچنین به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال، قهرمانی بازیهای آسیایی ۱۹۹۸ در بانکوک را برای ایران به ارمغان آورد.

وی سرانجام در چهاردهمین روز آبان‌ماه ۱۳۹۵ بعد از حدود یک سال مبارزه با بیماری سرطان، در سن ۷۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

* کاظم سیدعلیخانی ــ ۱۹ دی ۱۳۹۵

«سید کاظم سیدعلیخانی» از فوتبالیستهای دهه شصت ایران بود که مانند بقیه هم عصرانش، به حق خود نرسید.

وی سابقه بازی در تیم‌های ماشین‌سازی تبریز، گسترش تهران، پورا تهران و تیم ملی را داشت؛ اما شهرتش به دلیل عضویت طولانی در تیم  پرسپولیس بود.

سید با وقار فوتبال ایران، روز ۱۹ دی ۱۳۹۵ در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

* مهدی خالدی ــ ۷ اسفند ۱۳۹۵

فقدان «مهدی خالدی»، ضایعه ورزش اول ایران ــ کشتی ــ در سالی که گذشت محسوب می‌شود.

این داور پیشکسوت و بین المللی، عضو تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی و دارنده سوت طلایی المپیک بود که سابقه ریاست کمیته داوران و کمیته بین الملل فدراسیون کشتی را نیز در کارنامه خود داشت.

خالدی روز ۷ اسفند ۱۳۹۵ در تهران درگذشت.

 حوادث دلخراش جمعی  

 * فاجعه اتوبوس سربازان در نی‌ریز ــ ۲ تیر ۱۳۹۵

در اولین ساعات روز دوم تیر ۱۳۹۵ اتوبوسی در در محور سیرجان ــ نی‌ریز دچار سانحه شد که بر اثر آن ۲۰ تن از هموطنان جان خود را از دست دادند.

اکثر جان باختگان، سربازان جوان نیروی زمینی ارتش بودند که پس از گذراندن دوره آموزشی در پادگان ۵ کرمان، با دریافت برگه مرخصی، به محل‌های مسکونی خود مراجعت می‌کردند.

اتوبوس حامل سربازان و نیز مسافران دیگر حادثه نی‌ریز، به دره سقوط کرد و ۱۳ نفر در لحظه و ۷ نفر در بیمارستان کشته شدند.

* شهادت مهندسان ایرانی در کرکوک ــ ۳۰ مهر ۱۳۹۵

روز ۳۰ مهرماه ۱۳۹۵ تروریست‌های داعشی با حمله به نیروگاه برق «کرکوک» و درگیری سنگین با نیروهای امنیتی عراقی خود را مقابل این تأسیسات منفجر کردند. در پی این حمله، بیش از ۲۱ نفر از جمله ۴ مهندس ایرانی شهید و سه ایرانی دیگر نیز زخمی شدند.

* شهادت زائران ایرانی در سامراء ــ ۱۶ آبان ۱۳۹۵

روز ۱۶ آبان ۱۳۹۵ در انفجار خودروی بمب گذاری شده در پارکینگ مسافران شهر سامراء در نزدیکی حرم امامین عسکریین (ع) ۱۱ تن از جمله ۱۰ ایرانی شهید و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.

* انفجار تروریستی حلّه ــ ۴ آذر ۱۳۹۵

زیارت اربعین امسال، با حادثه تلخی به پایان رسید؛ انفجار تروریستی در یک جایگاه سوختگیری شهر حله ــ واقع در حدود ۵۰ کیلومتری شرق کربلا ــ که منجر به شهادت زائرانی شد که پس از راهپیمایی اربعین حسینی در حال بازگشت به کشورهایشان بودند.

بنا به اعلام مقامات کنسولی ایران در عراق، ۷۱ کیسه شامل ۵۹ پیکر سوخته و ۱۴ پیکر متلاشی‌شده از شهدای این انفجار، به ایران انتقال یافت تا با انجام آزمایش دی. ان.ای هویت شهدا که ممکن است ایرانی، افغان و یا عراقی باشند، مشخص شود.

آمار و تابعیت دقیق شهدای حله معلوم نشد؛ اما بیش از ۴۰ تن از شهداء و ۳۰ نفر از مجروحان، زائران ایرانی بودند.

بر اثر این فاجعه، ۷ تن از شهروندان عراقی نیز مفقود شدند.

* برخورد دو قطار در راه مشهد ــ ۵ آذر ۱۳۹۵

به فاصله کمتر از بیست و چهار ساعت از فاجعه حله، دو قطار مسافربری در حوالی “ایستگاه هفت خوان” در محور سمنان ــ دامغان با یکدیگر برخورد کردند و یکی از تلخترین حوادث امسال را باعث شدند.

این حادثه که در ساعت ۷: ۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، و قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی این برخورد شدید، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. تلفات این حادثه، ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر مصدوم بود.

این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران به شمار می‌رود که ایران ــ بویژه شهر تبریز ــ را در حزن و اندوه فرو برد.

* فروریختن ساختمان پلاسکو ــ ۳۰ دی ۱۳۹۵

ساختمان پلاسکو با عمری بیش از پنجاه سال، خاطره مشترک ایرانیان با اهالی تهران محسوب می‌شد که در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران قرار داشت.

در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از کارگاههای تولیدی واقع در طبقات بالای این ساختمان، آتش به بقیه ساختمان پلاسکو سرایت کرد و به دلیل وجود پارچه، پوشاک و اقلام قابل اشتعال دیگر، آتش مهار نشد.

پلاسکو سرانجام پس از سه ساعت و نیم سوختن، به طور کامل فرو ریخت و تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی که در حال مهار آتش یا بیرون راندن کسبه از داخل ساختمان بودند، زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

بنا بر آخرین آمار اعلامی، تعداد مصدومان این حادثه ۲۳۵ نفر بود که ۱۸۰ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و ۵۵ نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شدند؛ که یک نفر از آنها فوت کرد.

پس از هشت روز آواربرداری، پیکر ۱۶ آتش‌نشان و ۶ شهروند از زیر آوار خارج شد. همچنین آمارهای متفاوتی در مورد مفقودشدگان وجود دارد اما حداکثر آنها تعداد ۳۰ تن بوده است