خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • ریشه های کار تحقیقی درباره کلید قرآن -- خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

ریشه های کار تحقیقی درباره کلید قرآن -- خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

منبع : کتاب هاشمی رفسنجانی ، دوران مبارزه ، زیر نظر مهندس محسن هاشمی ، دفتر نشر معارف انقلاب

  • جمعه ۱ فروردین ۱۳۵۴

 

خاطرات دوران مبارزه  آیت الله هاشمی رفسنجانی - ریشه های کار تحقیقی درباره کلید قرآن

تاریخ : 1354-1356 هجری شمسی

آقای هاشمی رفسنجانی، در دوران زندان کار ماندگاری را در حوزه علوم قرآنی انجام داد. ایشان در خاطرات خود درباره ریشه این کار می نویسد :

رمضان‌های زندان اوین ـ سال‌های  54 تا  56 ـ  ویژگی دیگری که برای من داشت،  پر بودن همه اوقات فراغتِ روزها،  با  کاری در زمینه تفسیر و طبقه‌بندیِ مفاهیم قرآنی بود. هرچند که این کار تقریبآ در طول این زندان ـ در حدود سه سال ـ  ادامه داشت،  اما به هر حال ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد.

از یادگارهای ماندگارِ کارهای من در دوران پیش از انقلاب،  کاری است در زمینه اطلاع رسانیِ نسبتآ جامعی از معارف قرآنی.

من با قرآن از بچگی انس گرفته بودم که زمینه‌های اولیه آن علاقـه زیاد پدرم به قرآن بود.  ایشان معمولا از طلوع فجر تا ساعتی بعد از طلوع آفتاب به قرآن و دعا اشتغال داشتند و در صحبت‌ها به آیات قرآن استناد می‌کردند.  در سال‌های اول تحصیل در قم ـ چنان که پیش از این در خاطراتم یادآور شده‌ام ـ در حفظ قرآن پیشرفت‌هایی داشتم و پس از حفظ الفیه ابن مالک و منطق تفتازانی و چند جزء قرآن،  در محضر آیت‌الله بروجردی امتحان دادم و با دریافت جایزه از ایشان، مورد تشویق قرار گرفتم.  این تشویق در روحیه من مؤثر بود و،  با توجه به عظمتی که شخصیت ایشان در نگاه ما داشت،  زمینه توجه به قرآن را در من کاملا تقویت کرد.

منبع: کتاب )هاشمی رفسنجانی(، دوران مبارزه ، زیر نظر مهندس محسن هاشمی، دفتر نشر معارف انقلاب،1376

تصاویر ضمیمه