حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • روایت مادر و دختری قرآنی از دیدار با آیت‌الله هاشمی

روایت مادر و دختری قرآنی از دیدار با آیت‌الله هاشمی

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
فاطمه شیرازی از جمله حافظان کل قرآن کریم است که از سنین خردسالی گام در راه قرآن نهاده است، وی در همان سنین خردسالی دو دیدار با آیت‌الله هاشمی داشته است که در گفت‌وگو با ایکنا این دو دیدار را روایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ فاطمه شیرازی از جمله حافظان کل قرآن کریم است که از سنین کودکی گام در راه قرآن نهاده است و منجر شد در خردسالی دیدار با بسیاری از بزرگان برایش رخ دهد.
یکی از این دیدارها که فاطمه شیرازی همیشه به نیکی از آن یاد می‌کند و بارها چه در تنهایی و چه همراه با خانواده نشسته و فیلم آن را با شوق و ذوق تمام نگاه می‌کند، دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. دیداری که دو سال متوالی ادامه پیدا کرد. در ادامه گفت‌وگویی در مورد این دو دیدار با این حافظ کل قرآن که این روزها دوران جوانی خود را سپری می‌کند و نیز مادرش خانم زهرا صریحی‌نژاد که خود حافظ قرآن و داور مسابقات است، می‌خوانید؛

در مورد اولین دیدارتان با آیت‌الله هاشمی بگوئید و اینکه به چه صورت برای این دیدار دعوت شدید؟
در آن سال حدود هشت سال داشتم که توسط آقای «مصطفی‌ صدرزاده» به این مراسم دعوت شدیم. این مراسم به صورت سالانه برگزار می‌شد و در آن جمعی از اساتید قرآنی حضور داشتند. این مراسم اغلب در ماه مبارک رمضان بود و به صورت محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌شد، مراسم معمولاً قبل از اذان شروع می‌شد و با اذان پایان می‌یافت و بعد هم ضیافت افطار بود.
پس دیدار خصوصی نبوده است و جمعی از قرآنی‌ها حضور داشته‌اند؟
بله، خصوصی نبود، ‌اما از آن دست محافل که تعداد بسیار زیادی از اقشار مردم حضور داشته باشند نیز نبود. من به عنوان حافظ کل قرآن و حافظ افتخاری دعوت شده بودم که به اجرای برنامه پرداختم. مجری مراسم هم آقای «محمدرضا پورمعین» بودند که پرسش و پاسخ‌هایی از من داشتند و سوالاتی از سوره‌های مختلف قرآن پرسیدند تا کیفیت حفظ من برای آیت‌الله هاشمی مشخص شود.
در آن لحظه که برای اجرا به جایگاه رفتید، چه احساسی داشتید و صحبت خاصی با آیت‌الله هاشمی داشتید؟
من تا قبل از آن با شخصیت‌های برجسته نظام از جمله رؤسای جمهور ... دیدار داشتم و تا حدودی اضطراب و دلهره از من دور شده بود. صحبت خاصی بین ما رد و بدل نشد و ایشان بعد از اجرا من را تشویق کردند.
خاطره خاصی از آن دیدار در ذهن شما باقی مانده است که هنوز هم بعد از سال‌ها زمانی که به آن فکر می‌کنید حس خوبی به شما منتقل کند؟
بعد از اینکه اجرای من تمام شد و موقع افطار رسید، سر سفره افطار با همسر آیت‌الله هاشمی همسفره شدیم، ایشان از من پرسید، حاج‌آقا به شما هدیه داد؟‌ من هم خندیدم و پاسخ منفی دادم. همسر آیت‌الله هاشمی، ناراحت شد، بعد که مراسم تمام شد، مرا نزد ایشان برد و پرسید که چرا هدیه من را نداده است؟ آیت‌الله هاشمی هم خندیدند و گفتند در جریان نبودند،‌ آیت‌الله هشمی هم دست در جیب کردند و یک سکه تمام بهار آزادی به من دادند.
صحبت خاصی بین شما رد و بدل نشد؟
نه موضوع خاصی بیان نشد، تنها من را تشویق کرد و از محفوظات من تعریف کرد، از اینکه من حافظ قرآن بودم خیلی ابراز خوشحالی کرد و از اینکه من به عنوان یک خردسال در این محفل حضور یافته بودم و تلاوت قرآن داشته‌ام بسیار خوشحال بود در نهایت نیز برای من آرزوی موفقیت کرد.
کیفیت برنامه به چه صورت بود؟ از اجرای خودتان راضی بودید؟
مقداری استرس داشتم، اما خیلی برنامه خوبی بود و جزء یکی از موفق‌ترین اجراهای محافل انس با قرآن بود، به تمام سوالات به طور مسلط پاسخ دادم و تشویق همه حضار را به دنبال داشت.
هر دو دیدار به این ترتیب بود؟
بله؛‌ هر دو محفل انس با قرآن بود و مکان هم مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در این دو دیدار خانواده‌ام نیز حضور داشتند.
بعد از این دیدار در بین همکلاسی‌ها و هم سن و سال‌ها از این دیدارها تعریف می‌کردید یا اینکه در مقایسه با آنها احساس غرور کنید؟
همانطور که گفتم قبل از آن با مقام معظم رهبری به صورت خصوصی دیدار داشتم و علاوه بر آن با دو رئیس جمهور و مقامات کشوری دیدار داشته‌ام که همه تجربه‌ای به تجربیاتم اضافه کرد. دیدار با آیت‌الله هاشمی یکی از بهترین دیدارها بود؛ چرا که هم در ماه مبارک رمضان بود و هم اینکه یکی از بهترین اجراهای خودم را تا آن زمان انجام داده بودم و احساس بسیار خوبی به من دست داد.
در ادامه این گفت وگو، زهرا صریحی نژاد، مادر فاطمه شیرازی چنین گفت: این دو دیداری که در دو سال پیاپی در ماه مبارک رمضان داشتیم یکی از بهترین خاطرات ماست و این را همیشه گفته‌ام نه از این جهت که اکنون آیت‌الله هاشمی در بین ما نیستند، بلکه همیشه از این دو دیدار به خوبی یاد کرده‌ایم و هر وقت فیلم آن را نگاه می‌کنیم این احساس مجدد شکل می گیرد. این دو دعوت از برنامه‌های خوب بوده است که اجراهای خوبی در آن صورت گرفت.
فضای جلسه فضای بسیار خوبی بود و اساتیدی که حضور داشتند همه قرآنی بودند،‌ جلسه در ماه مبارک رمضان بود و حس و حال بسیار زیبایی داشت و خاطره آن برای همه ما به یاد ماندنی شده است.
چه شد که اصلاً دختر شما برای اجرا در این محافل دعوت شد؟
با توجه به اینکه «فاطمه» حافظ کل قرآن و بر محفوظاتش بسیار مسلط بود،‌ برای اجرای برنامه زیاد دعوت می‌شد،‌ به طوری که از زمانی که یک جزء قرآن را حفظ بود به محافل و برنامه‌های متعدد دعوت می‌شد. با وجود سن کمی که داشت در مسابقات در رقابت با بزرگسالان نیز حضور می‌یافت و در کل یک چهره شناخته شده بود.
آقای صدرزاده تماس گرفتند و گفتند که می‌خواهیم اجرای برنامه در محضر آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشیم که ما هم اعلام آمادگی کردیم.
خانم شیرازی در صحبت‌های خودشان از هدیه‌ای که آیت‌الله به ایشان دادند، صحبت کردند، سرنوشت این جایزه به کجا رسید؟
هنوز هم آن سکه‌ای که داده شده هست.

تصاویر ضمیمه