حدیث دیگران

روایتی از شهید مفتح

شهید آیت الله دکتر محمد مفتح

  • تهران
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۰
هزاران ناگفته دوران مبارزات در سینه آن شهید بزرگوار عروج نمود ولیکن شعاعی از آن همت والای مشترک بین " هاشمی رفسنجانی " و " محمد مفتح " را نه آنچنان که شایسته است بلکه به رسم استشمام رایحه ای از آن ایام نورانی تقدیم می داریم :

سخنرانیهای هاشمی در سال ۱۳۴۹ در شهرستان دماوند
«علت حضور و فعالیت ایشان در این شهرستان، به این جهت بود که عده‌ای از جوانان متدین و مذهبی دماوند در آن سالها اقدام به تشکیل انجمنی کرده ‌بودند به نام انجمن کاوش‌های دینی و علمی که در آن انجمن دینی و مذهبی،‌گروهی از متفکرین و دانشمندان اسلامی هم شرکت می‌کردند. از جمله‌ی آن‌ها شهید مطهری رضوان‌الله تعالی بودند، جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مرحوم دکتر محمدجواد باهنر و برخی از شعرا و ادیبان و هنرمندان دیگر، در این جلسات شرکت می‌کردند و از کسانی که هم اکنون در قید حیات هستند می‌توانم از آیت‌الله امامی کاشانی نام ببرم .»
 
سخنرانیهای پرشور در مسجدالجواد حدفاصل سالهای ۴۸ تا ۵۱
مسجدالجواد علیه‌السلام بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱ یکی از محافل پرتحرک نیروهای انقلابی به شمار می‌رفت. آیت‌الله مرتضی مطهری پس از جدا شدن از حسینیه‌ی ارشاد، پایگاه فعالیت‌های خود را به مسجدالجواد منتقل کرد و به فعالیت‌های خود در دایره‌ی محدودتری ادامه داد. وی در این دوره‌ی کوتاه با دعوت از اندیشمندانی چون آیت‌الله امامی کاشانی، دکتر مفتح، محمدتقی فلسفی، آیت‌الله حسین نوری، دکتر باهنر به برنامه‌های این مسجد رونق داد. شهید مطهری در مدتی که در این مسجد اقامه‌ی نماز داشت، جلسات سیار هفتگی با حضور افرادی چون آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله طالقانی تشکیل می‌داد . بیشترین سخنرانی‌های انجام گرفته در این مسجد را دکتر محمدجواد باهنر ایراد می‌کرد. از دیگر افرادی که در این مسجد فعالیت داشت، آقای هاشمی رفسنجانی بود. با گسترش فعالیت‌هایی که در مراکزی چون مسجد هدایت، حسینیه‌ی ارشاد و مسجدالجواد، طی سال‌ها انجام می‌گرفت، به ویژه در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۱ (۱۷ مهرماه الی ۱۵ آبان) ساواک بر آن شد به مقابله با این فعالیت‌ها بپردازد. دستگیری یا تذکر و اخذ تعهد کتبی دیگر کارساز نبود، بویژه آن‌که حکومت پهلوی پس از برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهنشاهی، خود را در اوج قدرت می‌دید و به همین جهت طرحی تهیه شد تا مراکز فعال انقلابی تعطیل و تحت کنترل اداره‌ی اوقاف قرار گیرد. در آبان‌ماه ۱۳۵۱ این طرح جامه‌ی عمل پوشید و مسجدالجواد، حسینیه‌ی ارشاد و مسجد هدایت، توسط ساواک تعطیل شدند .
 دستگیری آیت‌الله مفتح و مکالمه پرمعنای همسران هاشمی و مفتح
با انعکاس گزارش‌های ارسالی از شهربانی و ساواک در روز سوم آذر ماه سال ۱۳۵۳ ، ریاست واحد اجرایی کمیته‌ی مشترک ضد خراب‌کاری، دستور می‌گیرد تا نسبت به شناسایی و دستگیری و بازرسی از محل سکونت دکتر محمد مفتح اقدام کرده و او به کمیته‌ی مشترک تحویل شود. بلافاصله ایشان دستگیر و به زندان کمیته‌ی مشترک ضد خراب‌کاری منتقل گردید و با دستگیری آیت‌الله مفتح مسجد جاوید هم تعطیل شد. ساواک پس از اطلاع از وجود کمد کتاب قفل شده‌ی دکتر مفتح در مسجد جاوید، دستور بازرسی از محل توسط ماموران به همراهی خود استاد را صادر کرد و از «کمد مورد بحث با راهنمایی شیخ محمد مفتح بازرسی، لیکن موارد مشکوکی مشاهده نگردید .»
روز یکشنبه ۱۷/۹/۱۳۵۳ ، همسر شیخ علی اکبر هاشمی ‌رفسنجانی، ضمن تماس با همسر مفتح از او وضع مفتح را سوال می‌نماید . همسر مفتح اظهار داشته‌است: در حال حاضر در زندان شهربانی است و تاجایی که من اطلاع دارم او را بی‌گناه زندانی کرده‌اند. فقط از این ناراحتم که چون آقای مفتح از ناحیه‌ی پا ناراحتی دارد در زندان این ناراحتی شدت یابد . همسر مفتح افزوده‌است: آقایان بهشتی، مهاجرانی، مکارم، شریعتمداری و خوانساری اقداماتی نموده‌اند که هرچه زودتر از زندان آزاد گردد .